3618
Sök

Startproblem med V70

6 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Jag har problem med startmotorn. Den slår inte ut, och jag har bytt solenoiden men fortfarande ingen skillnad.
Den går att starta perfekt på morgonen, sen när bilen är varm, lr varit inom närmsta timmarna, så går inte kuggarna ut och tar tag i kransen utan den står bara och snurrar och det händer ingenting.
Tar jag ur startmotorn ur bilen och kör på batteriet så går den perfekt.
Jag har även bytt batteriet.
Någon som vet vad det kan vara?
Senast redigerat av lill_raggaren90 (23 december 2008)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
Startmotorn rullar men kugagrna slår inte ut när motorn har blivit varm? Kuggen kanske fastnar när den är varm. Smörja kanske?
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)

6 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Jag har plockat isär den och rengjort och smörjt, och den slår in och slår ut igen

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
Okej bra smile Då är allt fixat big_smile

21 761 Inlägg
23 december 2008
Om jag inte pratar i nattmössan så kan en startmotor göra så (dvs slå in och sedan slå ut efter tex första varvet) när den "fältar", alltså någon form av kortslutning i lindningen. Men jag är inte helt säker på detta.

Eller hade du fixat startmotorn nu?
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2008)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
Drönirettab skrev:
Om jag inte pratar i nattmössan så kan en startmotor göra så (dvs slå in och sedan slå ut efter tex första varvet) när den "fältar", alltså någon form av kortslutning i lindningen. Men jag är inte helt säker på detta.

En startmotorn's kuggar slår ut av centrifugalkraften och när startmotorn stänger av sej så tappar den centrifugalkraften och kuggarna åker in.

6 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Nej den är inte fixad.
Men jag har ju bytt solenoiden men det vägrar funka ändå :S

6 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Vilken lindning?..

Startmotorn snurrar ju som fan.

21 761 Inlägg
23 december 2008
Lindningen i själva startmotorn, där det går ström alltså. Ifall det blir kortslutning någonstans i lindningen så börjar startmotorn att snurra, men när drevet börjar driva runt motorn (och går tungt) så slår drevet ut igen och snurrar bara i "tomma luften". smile

Jag är inte helt säker, men det är nog fullt möjligt att startmotorn verkar fungera som den ska när man plockar loss den och testar "i fria luften". Jag hoppas att någon startmotorkunnig i så fall kan skriva ifall jag svamlar eller har rätt. smile

6 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
det som är mest konstigt tar jag frys spej på start motorn så fungerar den kanon förklara det?det kan inte jag så

33 Inlägg
24 december 2008
Drönirettab skrev:
Lindningen i själva startmotorn, där det går ström alltså. Ifall det blir kortslutning någonstans i lindningen så börjar startmotorn att snurra, men när drevet börjar driva runt motorn (och går tungt) så slår drevet ut igen och snurrar bara i "tomma luften". smile

Jag är inte helt säker, men det är nog fullt möjligt att startmotorn verkar fungera som den ska när man plockar loss den och testar "i fria luften". Jag hoppas att någon startmotorkunnig i så fall kan skriva ifall jag svamlar eller har rätt. smile

du har helt rätt den kan fungera fint i fria luften å krångla på bilen byt starte så kommer det säkert fungera igen:cool:

allt löser sig

6 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
ingen som vet någon som har startmotor liggades. dom kostar röv till dislen. och vart man kan köpa ett kyl någon stanns

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 december 2008
Precis som Drönirettab skrev tidigare så fältar startmotorn, dvs du har ett överslag i ankarlindningen. Uppstår oftast bara när den är varm eftersom kopparlindningen utvidgar sig mer än järnkärnan vilket gör att vissa trådar kortsluts och startmotorn tappar kraft. När du sprutar kylsprej drar kopparlindningen ihop sig och överslaget försvinner.

I många fall räcker det med att byta ankarlindningen. Om du har numret på startmotorn kan jag ge dig ett pris på själva lindningen. Den kostar klart mindre än en hel startmotor.

1 Inlägg
9 februari 2022
Startproblem med V70 D4 2014. Automat 8 växlad !
Jaha har problem med min bil !
Det har varit så här på den gammla batteri när jag hade den på bilen så visade dålig batteri i 2 år bara på vinter men bilen startar som vänligt !
Så  när jag bytte mot ett nytt batteri så fungerande fel fritt bilen i ca 2/3 veckor !
Sedan i 1vecka hade ingen Begovic att köra bilen
Sedan när jag skulle starta !
Den vill inte starta sad
Man hör inte någonting !
Start motor går inte i gång sad
Lämnade på Bildeve i Helsingborg sedan 2020.11 01 den är fortfarande där sad
De an inte hitta fel på bilen sad
Så nu tänkte jag fråga här medan de har bilen så at kolla om någon hade liknande fel på sin bil smile tack i förväg vänner
Du kan Mails mig på :
SelmaniAlija_75@hotmail.com
Senast redigerat av Alija (9 februari 2022)

4 467 Inlägg
9 februari 2022
Sitter det BMS på en -14 volvo?

* Voff voff *
10 588 Inlägg
9 februari 2022
zzr94092 skrev:
Sitter det BMS på en -14 volvo?

Ja.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök