Tänkte att jag gör en projekttråd på min 740 gle som jag tänkt sätta i en 16v konverterad b230ft. Karossen ska för det första rostlagas då den är väldigt rostig under. Sen ska motor byggas inför besiktning sen trimmas till ca... Visa mer
Efter lite strul med topplocksbultar och lite annat så har jag äntligen fått tummen ur och monterat ihop motorn till bilen. B230ft block med helsmidd botten. 16v topp från b234f med hårdare fjädrar och nya ventiler. ACL lager för lite extra säkerhet
Toppen drogs i tre olika steg: 30nm, 60nm och till sist 110nm, ska sedan efterdras efter att motorn varmkörts. Camcarriern rollades med volvos sjukt dyra rosa värmetåliga silikon Ventilkåpan lackades värmetålig mattsvart, sedan slipade jag bort färgen från texten så det blir som orginal.
Och där var det ihopmonterat! Väldigt nöjd faktiskt Är nu i kontakt med CMR för lite grenrörsbygge så det lär väl beställas snart
Framvagn och bakvagn lackade, bakvagn åkte upp idag tillsammans med bcracing coils. Fram kapade jag av orginal fjäderben och svetsade ihop bcracing coilsen.
Fått hem mitt specialbeställda grenrör från cmracing! Riktigt nöjd faktiskt. Pulssplit med T4 fläns, koppar grenrörspackning och utdragna wastegaterör. Även fått hem en 18 raders oljekyl och 4 stycken vag-spolar
Monterat gasrulle, spjäll och tomgångsmotor samt fått tag i en riktig 16v fuelrail. Även gjort en egen pinnbult till kamremsspännarn av en gammal startmotorbult efter dalleracings guide. Borrade 10.5mm i toppen, gängade och satte in en heil-coil av stål i gängan med locktite. Sedan i med bulten. Har även beställt en 5-växlad zf låda med växellådsbalk och lite tillbehör så snart ska motorn sättas ner i 740in
Lite segt med uppdateringar här men motivationen är inte på topp i nuläget! Det som jag har kvar att göra är att montera svänghjul, koppling och växellåda innan jag kan lyfta i motorn. Sen har jag fått lite bränsleprylar så ska ta tag i det någon dag. En 2-liters catchtank, 2st e85 pumpar och lite an kopplingar på det. Blir an8 i matningsledningen och an6 retur. Sen har jag kvar att beställa flexifuel sensor, spridare, bränsletrycksregulator och lite ptfe slang.
Har även varit å köpt en till 740, en 88a b230f lh2.2 samt tagit körkort Är dock väldigt sugen att byta den mot något annat.
Hade turen idag att få tag i ett oanvänt maxxecu sport premium som dessutom fanns 15 minuter från där jag bor, fick det för ett väldigt bra pris så otroligt nöjd kan man säga