3515
Sök

Tpms sensor

5 Inlägg
1 april 2021
Trådstartare
#1
Köpte ett par helt nya fälgar och beställde nyss tpms sensorer, behövs tpms sensorer programeras eller är det bara att sätta in dom? Har en BMW 2015 f30

Forummoderator
18 041 Inlägg
1 april 2021
#2
Ja och nej. Om de programmeras in i bilen så fungerar de med en gång med hjälp av exempelvis en VDO Tpms Pro. Använder själv en sådan då jag sular om vissa exklusiva bilar.

Annars brukar det gå och köra bilen i över cirka 65 km/h i 10-15 minuter så hoppar grejerna igång.
Ska du lägga på mackorna själv? Sensorerna är sköra som kristall...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
1 april 2021
Trådstartare
#3
Jag va hos en bilmekaniker och skulle lägga in fälgarna i sommardäcken då sa han att jag måste ha tpms sensorer annars om det kommer felkod kommer det ej gå att släcka de

Forummoderator
18 041 Inlägg
1 april 2021
#4
Martial123 skrev:
Jag va hos en bilmekaniker och skulle lägga in fälgarna i sommardäcken då sa han att jag måste ha tpms sensorer annars om det kommer felkod kommer det ej gå att släcka de

Bilprovningen bryr sig inte om att Tpms inte fungerar. Men tråkigt att åka omkring med en lysande lampa i panelen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 454 Inlägg
2 april 2021
#5
2006 köpte jag en ny Jeep Liberty 2.8 CRD.
Bytte däck och fälgar(naturligtvis!).
Dåvarande Jeepåterförsäljaren, VEHO BIL AB, kunde inte släcka pipet och lampblinkningen.
Eltejp löste en del av problemet.
Tiden, någon vecka, löste det akustiska besväret.

Hondas system är bättre.
Höst och vår kalibrerar hustrun själv systemet på CR-V:n i s m skiftningen av sommar-/vinterhjul.
Dock är Hondan känsligare = har mindre marginaler för tryckdifferenser mellan däcken.
Bra eller dåligt?????

170 Inlägg
5 maj 2022
#6
Drar till med en fråga här istället för att skapa ny tråd.

Vet bilen vilken tpms som sitter var?  Om jag lägger om däcken så kanske HF hamnar VB. Fattar bilen detta??

Forummoderator
18 041 Inlägg
7 maj 2022
#7
Bilen känner av sensorn och vet då var den finns då räckvidden är mycket kort. Som jag skrev tidigare så kan programmering krävas, men långt ifrån alltid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

170 Inlägg
7 maj 2022
#8
Hybrid_ skrev:
Bilen känner av sensorn och vet då var den finns då räckvidden är mycket kort. Som jag skrev tidigare så kan programmering krävas, men långt ifrån alltid.

Tack smile

7 454 Inlägg
7 maj 2022
#9
Om man höjer trycket i bakdäcken på min Honda CR-V, från det "normala", för att .man ska köra tung last, måste man efter en stund kalibrera om systemet.
Likaså när man återgår till "normala" trycket.
Även när man skiftar mellan sommar- och vinterhjul - trots samma tryck i däcken.
Men det är bara 3 knapptryckningar inkl OK.
Dock måste bilen stå stilla(med åtdragen handbroms enl hustrun).

* Voff voff *
10 646 Inlägg
8 maj 2022
#10
torsen skrev:
Om man höjer trycket i bakdäcken på min Honda CR-V, från det "normala", för att .man ska köra tung last, måste man efter en stund kalibrera om systemet.
Likaså när man återgår till "normala" trycket.
Även när man skiftar mellan sommar- och vinterhjul - trots samma tryck i däcken.
Men det är bara 3 knapptryckningar inkl OK.
Dock måste bilen stå stilla(med åtdragen handbroms enl hustrun).

Det är för att du inte har sensorer i fälgarna utan den räknar på rullomkretsen via ABS:en och du har sannolikt olika dimension på sommar- och vinterdäcken. Så den mäter egentligen inte tryck alls, den bara kollar så alla hjul har samma rullomkrets... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 454 Inlägg
8 maj 2022
#11
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Om man höjer trycket i bakdäcken på min Honda CR-V, från det "normala", för att .man ska köra tung last, måste man efter en stund kalibrera om systemet.
Likaså när man återgår till "normala" trycket.
Även när man skiftar mellan sommar- och vinterhjul - trots samma tryck i däcken.
Men det är bara 3 knapptryckningar inkl OK.
Dock måste bilen stå stilla(med åtdragen handbroms enl hustrun).

Det är för att du inte har sensorer i fälgarna utan den räknar på rullomkretsen via ABS:en och du har sannolikt olika dimension på sommar- och vinterdäcken. Så den mäter egentligen inte tryck alls, den bara kollar så alla hjul har samma rullomkrets... smile

Samma dimension på sommar- och vinterhjulen - men ändå förmodligen fysiskt olika rullomkrets.
Vet att Honda, och andra kvalitetsbilar, inte förlitar sig på det otidsenliga systemet med sensorer i fälgarna, vars batteriet tar slut efter runt 5 år(enligt uppgift och egen erfarenhet från en JEEP Liberty -06).

Forummoderator
18 041 Inlägg
8 maj 2022
#12
torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Om man höjer trycket i bakdäcken på min Honda CR-V, från det "normala", för att .man ska köra tung last, måste man efter en stund kalibrera om systemet.
Likaså när man återgår till "normala" trycket.
Även när man skiftar mellan sommar- och vinterhjul - trots samma tryck i däcken.
Men det är bara 3 knapptryckningar inkl OK.
Dock måste bilen stå stilla(med åtdragen handbroms enl hustrun).

Det är för att du inte har sensorer i fälgarna utan den räknar på rullomkretsen via ABS:en och du har sannolikt olika dimension på sommar- och vinterdäcken. Så den mäter egentligen inte tryck alls, den bara kollar så alla hjul har samma rullomkrets... smile

Samma dimension på sommar- och vinterhjulen - men ändå förmodligen fysiskt olika rullomkrets.
Vet att Honda, och andra kvalitetsbilar, inte förlitar sig på det otidsenliga systemet med sensorer i fälgarna, vars batteriet tar slut efter runt 5 år(enligt uppgift och egen erfarenhet från en JEEP Liberty -06).

Premiumbilar har sensorer. Andra förlitar sig på ABS-systemets förmåga att räkna antal varv på hjulen i förhållande till varann. Vilket förvisso är fullt tillräckligt för gemene man. Samma i min kakburk. i10. Det är lag inom EU att system ska finnas och detta utan sensorer är ju billigast då bilen redan har erforderlig hårdvara installerad.

OT: Samma med växlingsindikator, lag sedan länge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
8 maj 2022
#13
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
Brådhis skrev:

Det är för att du inte har sensorer i fälgarna utan den räknar på rullomkretsen via ABS:en och du har sannolikt olika dimension på sommar- och vinterdäcken. Så den mäter egentligen inte tryck alls, den bara kollar så alla hjul har samma rullomkrets... smile

Samma dimension på sommar- och vinterhjulen - men ändå förmodligen fysiskt olika rullomkrets.
Vet att Honda, och andra kvalitetsbilar, inte förlitar sig på det otidsenliga systemet med sensorer i fälgarna, vars batteriet tar slut efter runt 5 år(enligt uppgift och egen erfarenhet från en JEEP Liberty -06).

Premiumbilar har sensorer. Andra förlitar sig på ABS-systemets förmåga att räkna antal varv på hjulen i förhållande till varann. Vilket förvisso är fullt tillräckligt för gemene man. Samma i min kakburk. i10. Det är lag inom EU att system ska finnas och detta utan sensorer är ju billigast då bilen redan har erforderlig hårdvara installerad.

OT: Samma med växlingsindikator, lag sedan länge.

Varför kan man inte gå runt bilen och titta på bilens hjul då och då? Varför kan man inte kolla trycket när man tankar? Många har säkert tryckluft och luftpåfyllare hemma så jag ser inte problemet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 041 Inlägg
8 maj 2022
#14
Vettemannen skrev:
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
Samma dimension på sommar- och vinterhjulen - men ändå förmodligen fysiskt olika rullomkrets.
Vet att Honda, och andra kvalitetsbilar, inte förlitar sig på det otidsenliga systemet med sensorer i fälgarna, vars batteriet tar slut efter runt 5 år(enligt uppgift och egen erfarenhet från en JEEP Liberty -06).

Premiumbilar har sensorer. Andra förlitar sig på ABS-systemets förmåga att räkna antal varv på hjulen i förhållande till varann. Vilket förvisso är fullt tillräckligt för gemene man. Samma i min kakburk. i10. Det är lag inom EU att system ska finnas och detta utan sensorer är ju billigast då bilen redan har erforderlig hårdvara installerad.

OT: Samma med växlingsindikator, lag sedan länge.

Varför kan man inte gå runt bilen och titta på bilens hjul då och då? Varför kan man inte kolla trycket när man tankar? Många har säkert tryckluft och luftpåfyllare hemma så jag ser inte problemet.

/Benny

Du får ringa till Bryssel och snacka med gubbarna Benny...
Lagen gäller dock inte här.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 646 Inlägg
8 maj 2022
#15
Vettemannen skrev:
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:

Samma dimension på sommar- och vinterhjulen - men ändå förmodligen fysiskt olika rullomkrets.
Vet att Honda, och andra kvalitetsbilar, inte förlitar sig på det otidsenliga systemet med sensorer i fälgarna, vars batteriet tar slut efter runt 5 år(enligt uppgift och egen erfarenhet från en JEEP Liberty -06).

Premiumbilar har sensorer. Andra förlitar sig på ABS-systemets förmåga att räkna antal varv på hjulen i förhållande till varann. Vilket förvisso är fullt tillräckligt för gemene man. Samma i min kakburk. i10. Det är lag inom EU att system ska finnas och detta utan sensorer är ju billigast då bilen redan har erforderlig hårdvara installerad.

OT: Samma med växlingsindikator, lag sedan länge.

Varför kan man inte gå runt bilen och titta på bilens hjul då och då? Varför kan man inte kolla trycket när man tankar? Många har säkert tryckluft och luftpåfyllare hemma så jag ser inte problemet.

/Benny

För att det inte hjälper ett dugg när luften pyser ut när man kör. En stor fördel är tex att få en varning redan vid mindre tryckförlust och ha möjligheten att tex pumpa/tillkalla bärgare, istället för att köra med för lite luft en sträcka och stå där med ett förstört däck...

Så det finns helt klart fördelar med det!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök