Escuza skrev:
Har en 2.0 TFSI 09- som jag haft sedan 2012, farsan var första ägaren. Aldrig haft problem med motorn då den är servad varje 1000-1500 mil men handen på hjärtat så hade jag inte vågat köpa en sådan idag. De senare versionerna i A4 B8.5 och framåt är en annan historia dock
Dieseln är rätt stabil. Inte mycket allvarliga problem med den motorn. EGR ventil kan pajja vilket kostar ca 8000-10000kr att byta. Men den kan du även plocka ut
Framskärmar, huv är i Aluminium. Bagageluckan där belysning för regskylten sitter skall du kolla på innan köp, där kan rost förekomma. Sen o andra sidan en bil för 50k kan du inte förvänta dig vara felfri.
Vad du än gör undvik Automatlådorna om du skall ha en 4cyl. Dem suger,
Multitronic är nog det värsta Audi gjort. Hittar du en V6 TDI så är det Tiptronic. Om jag inte missminner mig så är det samma teknik som Bmw använde i sina 530i/d dvs stabila klassiska automatlådor.
A6 C6 är annars en jäkligt bra bil, på motorvägen trivs den bäst. Stabil i högre farter och bra komfort.
Kan inte hålla med alls. Inom familjen har vi haft 5 CVT-lådor. 4 av dessa hade rullat +30000 mil när de lämnade familjen, den 5:e sitter på min A4 och har snart passerat 30000 mil även den. Den enda som strulat var en låda som inte fått service.
Det i sin tur är inget konstigt då de första lådorna enligt Audi inte skulle behöva någon service (trots att tillverkaren sa att den visst skulle servas var 6000:e mil).
Det ändrade Audi på när det visade sig att lådorna började strula. För "hoppsan, de behövde visst service".
Sen är det då en generationsfråga. Det är inte samma CVT-låda som satt i ex.vis de första A6:orna 02/faceliften, som sitter i bilarna "idag" (eller ens i det spannet vi pratar om här).
Utöver familjens 5 kärror kan jag nämna åtminstone ett tiotal till i umgängeskretsen som också antingen kör, eller har kört, med CVT-lådor.
Att det sen är en otroligt tråkig låda, är en helt annan femma.
Tiptronic är inte en specifik låda, det är ett läge på automatlådorna. Dvs läget som gör att du kan växla manuellt. Detta sattes på de tidiga automatlådorna, men sitter även på CVT-lådorna ex.vis. Men, absolut, det går väl att sträcka till att tiptroniclådan oftast åsyftar "klassisk automatlåda med möjlighet att växla helt och hållet själv" (nåja).
Men en välservad cvt är sällan några problem, enligt mig.
F.ö. är tryckgivaren till DPF:en en rätt vanligt förekommande felkälla som gärna skrämmer slag på ägarna (då bilen då hävdar fel på DPF:en)
Strulande baklampor, trilskandes bakok- speciellt om man inte använder parkeringsbromsen vidare ofta, kablaget till dessa är inte heller helt ovanligt att det ger upp (fukt letar sig in och sen blir det skit av det).
Men, på det stora hela håller jag med dig; det är en trevlig bil. 2.0:an är dock, i mitt tycke (och ja, jag äger en sån själv) gränsfall till för lite motor i en väldigt stor bil (då ska vi inte ens nämna pre-faceliften med sina 140hk....). Men billigt går den.