Mossan1 skrev:
"Flexröret"? På avgasröret?
Så det rann ut ur avgasröret?
Oajj. Är du säker?
Så det inte läcker högre upp och rinner ner på avgasröret...
Men, tråkigt nog, eftetsom den nu sannolikt inte går på alla cylindrar samt läcker kylvätska har nog topplockspackningen lämnat in. Minst.
Frågan är varför.
Har den överhettat nån gång?
Med lite tur, läcker den utvändigt och rinner ner på avgasröret vilket också skapar vitröken. Men, det förklarar inte varför den nu inte går på alla cylindrarna.
Med en än större dos tur, kan det vara så enkelt som en tändspole och vitröken överdrivs i texten.
Skulle kunna förklara vitrök (endast lite) och varför den går på typ 3cyl.
Vätskenivån kan då vara orelaterad.
Ja, det rinner förmodligen ner från utsidan till flexröret ftån högre uppifrån motorrummet.
Rinner inte ut från själva avgassystemet, men det blir lite blött på marken vid utblåset när jag gasade upp tomgången, så det droppade liksom ner på marken.
Tyvärr överdrev jag inte det vita tjocka molnet
Precis, den går inte på alla cylindrar helt plötsligt.
När jag åkte till jobbet tidigt imorse gick den bra tills problemet uppstod när jag körde över sista vägbulan innan parkeringen på jobbet.
Problemet uppstod säkert innan, men sista vägbulan var nog "nådastöten" tror jag. Kanske en slang eller nåt som lossat ? Eller det kanske är önsketänkande...
Häromdagen gick tempen helt plötsligt upp i topp och stop/varningslampan började lysa.
Jag körde då ca 2-300 meter till närmaste mack och det visade sig när jag öppnade huven att locket till expansionskärlet hade gängat upp sig, lossnat och låg i motorutrymmet.
Det måste fastnat mellan slangar när det lossnade från kärlet.
Så det var de 2-300 meterna som den kördes överhettad, om det räknas ?
Annars har jag aldrig haft problem med detta tidigare.
Jag vet att man inte kan/ska köra när det är såhär. Det är midsommardagen o det går knappt några bussar en dag som denna och jag bor 3,2 mil från jobbet och jag slutar kl.15.
Så läget är allt annat än bra för bilen att paja nu...