zemet skrev:
Går bilen på startgas? Om svaret är ja så lär det vara bensinproblem.
Skaffa en multimeter och lär dig använda den om du inte redan har, det har du nytta av resten av livet. Kostar några hundra på biltema.
Du kan bygla bränsepumpen och på så sätt se att den fungerar och utesluta felande bränslerelä.
Ta bort bränslerelät och bygla med en liten kabelstump bara så skall pumpen hoppa igång om den fungerar.
Kommer inte igång på startgas.
Den baktänder någon gång ibland när man släpper på nyckeln, varför vet jag inte.
En annan sak min kompis tror det kan vara är själva hjulet nertill att den hamnat i fel läge.
Ska försöka få iväg bilen till garaget efter helgen när jag kommit hem från jobbet och gå igenom typ allt.
Är inte så kul att stå ute när det är spöregn direkt.
Han sa så här:
"Sätt plus på kabeln till pumpen och lyssna ner i tanken genom påfyllningsröret.
Det är den rosa kabeln i ett av kontaktstyckena under locket till vänster balja i skuffen.
Konstant plus finns i kontakten för elantenn, två grön/röda kablar som är under baklyset."
Har multimeter men hade den inte med mig bara när vi greja för att vi trodde bara att det var fjädern till spännrullen som var felet.
Efter bytet så satt kamremmen på plats efter att ha startat och det fungerar som det ska med den biten.
Men det var inte roten till felet ..
Det är svårt att beskriva men bilen vill liksom igång och den är typ som 90% på väg att hoppa igång men den når inte riktigt hela vägen fram.
Bytte ju hallgivaren men kan det vara den som har gett upp i alla fall tro?
Finns det något enkelt knep man kan göra för att se skicket på den?
En annan del jag misstänker är tempgivaren, har den "gamla varianten" med de två runda stiften i, misstänker att den aldrig är bytt heller.
Kan den orsaka att det inte vill starta om den är dålig?
Tempmätaren i mätarhuset har ju visat som den ska och helt normalt men har hört att det kan fungera även fast tempgivaren är fel. Sen om det är sant eller ej törs jag inte svara på då det bara är nått jag fått höra.