3096
Sök

Hur ta sig in i bilen om batteriet i bilen skulle laddas ur?

346 Inlägg
18 juli 2022
Trådstartare
#1
Tja! Jag har en Mercedes w210.
Den har fjärrlås . Jag vet inte hur bra batteriet är i bilen. Den verkar ladda ur ovanligt snabbt om man bara har stereon på typ 20 min.
Batteriet har varit tillräckligt ur laddat en två gånger för att den inte ska orka köra start motorn.
Om batteriet skulle laddas ur så det blir helt dött då kommer jag inte in i bilen. Nyckeln som sitter i fjärr dosan passar inte i dörren vet ej varför.

Till riktiga frågan om jag lämnar huven öppen till bilen så jag kan ge den ström från ett fulladat batteri, kan jag då komma in i bilen? Eller tror ni den har någon slags spärr att man måste ha nyckeln i tändnings låset eller liknande för att den ska ta emot ström?

Tack

2 348 Inlägg
18 juli 2022
#2
Tror knappast det finns någon spärr för det, kan inte föreställa mig hur det ens skulle fungera om man sätter laddaren på batteripolerna...
I värsta fall är det väl bara att koppla ur batteriet och ladda det "brevid", och montera tillbaka det när det fått lite kräm i sig.

Frågan är snarare om bilen tillåter sig att låsas med fjärrisen om huven är öppen? Är det ett larm och inte bara specifikt fjärrstyrt clås så brukar dom inte tillåta sig låsas med "öppen dörr", vilket huven räknas som.


2 841 Inlägg
18 juli 2022
#3
Kommer du åt startmotorn underifrån?

Isåfall kan du ladda batteriet den vägen. Sätt plus från laddaren på den stora plusanslutningen. (kabeln som kommer från batteriet) och minus från laddaren på lämpligt ställe på jord, tex på motorblock.

Har du såkallad smartladdare? Typ c-tech eller liknande så laddar de inte upp ett helt tömt batteri. (lagom smart)
Till det behövs en gammal hederlig laddare.

* Voff voff *
10 449 Inlägg
18 juli 2022
#4
Smörj upp dörrlåset så att din nödnyckel funkar istället, och i förlängningen ta reda på varför ditt batteri laddas ur när bilen är låst.

(Dock är 20 min stereo bra även på ett friskt batteri i en modern bil...)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 359 Inlägg
18 juli 2022
#5
Eleeb90 skrev:
Nyckeln som sitter i fjärr dosan passar inte i dörren vet ej varför.
Går nyckeln att stoppa in in dörrlåsets låscylinder, men ej rotera/vrida om låscylindern?

25 Inlägg
18 juli 2022
#6
Min v70n från 2004 låste sig en gång helt när mitt batteri laddade ur. Min nyckel på dosan passade inte i dörren så bilen var helt låst. Jag kom inte in i den på nått sätt. Så jag frågade runt bland bilkunniga personer. Och en gav mig tipset och förklaringen att man kan inte öppna motorhuven underifrån för då kan larmet gå o startspärren aktiveras plus att bilen kommer även larma om du börjar ladda batteriet på startmotor och liknande. Utan det fanns ett sätt man kan ge bilen tillräckligt med ström utan att larmet riskerar att gå. Det är att man kan tillföra ström i en lampkrets utan att något larm går. Så det jag gjorde på min bil var att jag pillade ut sidoblinkersen och kopplade på ett batteri på 12 v på de sladdarna som gick där. Väntade typ 2 minuter sen så tryckte jag på fjärrdosan och då hade den tillräckligt med ström för att låsa upp en dörr. Så bara kröp jag in i bilen o öppnade resten av dörrarna o motorhuven sen och laddade bilen. Så det är min lösning på din fundering. Du kan tillföra ström i nån lampa på bilen då att föredra sidoblinkers eller reggplåtsbelysning. Då kan du komma in i bilen. Så slipper man slå in en ruta på bilen smile.


* Voff voff *
10 449 Inlägg
18 juli 2022
#7
OscarHard skrev:
Min v70n från 2004 låste sig en gång helt när mitt batteri laddade ur. Min nyckel på dosan passade inte i dörren så bilen var helt låst. Jag kom inte in i den på nått sätt. Så jag frågade runt bland bilkunniga personer. Och en gav mig tipset och förklaringen att man kan inte öppna motorhuven underifrån för då kan larmet gå o startspärren aktiveras plus att bilen kommer även larma om du börjar ladda batteriet på startmotor och liknande. Utan det fanns ett sätt man kan ge bilen tillräckligt med ström utan att larmet riskerar att gå. Det är att man kan tillföra ström i en lampkrets utan att något larm går. Så det jag gjorde på min bil var att jag pillade ut sidoblinkersen och kopplade på ett batteri på 12 v på de sladdarna som gick där. Väntade typ 2 minuter sen så tryckte jag på fjärrdosan och då hade den tillräckligt med ström för att låsa upp en dörr. Så bara kröp jag in i bilen o öppnade resten av dörrarna o motorhuven sen och laddade bilen. Så det är min lösning på din fundering. Du kan tillföra ström i nån lampa på bilen då att föredra sidoblinkers eller reggplåtsbelysning. Då kan du komma in i bilen. Så slipper man slå in en ruta på bilen smile.
Eller så kollar man om man har bärgningsförsäkring/vägassistans på sin försäkring, ringer efter en bärgare som kommer och antingen smörjer upp dörrlåset så att nyckeln funkar, eller går in via dörrkarmen och öppnar huven och lägger på ström.

Att startspärren aktiveras när larmet går är inget konstigt, men det räcker med att larma av när bilen fått ström så avaktiveras den. Och larma kommer det inte göra förrän det finns ström ändå...
Senast redigerat av Brådhis (18 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

25 Inlägg
18 juli 2022
#8
Brådhis skrev:
OscarHard skrev:
Min v70n från 2004 låste sig en gång helt när mitt batteri laddade ur. Min nyckel på dosan passade inte i dörren så bilen var helt låst. Jag kom inte in i den på nått sätt. Så jag frågade runt bland bilkunniga personer. Och en gav mig tipset och förklaringen att man kan inte öppna motorhuven underifrån för då kan larmet gå o startspärren aktiveras plus att bilen kommer även larma om du börjar ladda batteriet på startmotor och liknande. Utan det fanns ett sätt man kan ge bilen tillräckligt med ström utan att larmet riskerar att gå. Det är att man kan tillföra ström i en lampkrets utan att något larm går. Så det jag gjorde på min bil var att jag pillade ut sidoblinkersen och kopplade på ett batteri på 12 v på de sladdarna som gick där. Väntade typ 2 minuter sen så tryckte jag på fjärrdosan och då hade den tillräckligt med ström för att låsa upp en dörr. Så bara kröp jag in i bilen o öppnade resten av dörrarna o motorhuven sen och laddade bilen. Så det är min lösning på din fundering. Du kan tillföra ström i nån lampa på bilen då att föredra sidoblinkers eller reggplåtsbelysning. Då kan du komma in i bilen. Så slipper man slå in en ruta på bilen smile.
Eller så kollar man om man har bärgningsförsäkring/vägassistans på sin försäkring, ringer efter en bärgare som kommer och antingen smörjer upp dörrlåset så att nyckeln funkar, eller går in via dörrkarmen och öppnar huven och lägger på ström.

Att startspärren aktiveras när larmet går är inget konstigt, men det räcker med att larma av när bilen fått ström så avaktiveras den. Och larma kommer det inte göra förrän det finns ström ändå...
Detta var bara ett tips ifall man inte har bärgning på sin försäkring, inte vill betala för bärgare eller om man bara ville lära sig nått nytt som jag gjorde. Det kan också vara så att dörren har fått en smäll nån gång och dörren har blivit bytt så nyckeln faktiskt inte passar i dörren.


Forummoderator
17 902 Inlägg
18 juli 2022
#9
Bra en 4mm2 kabel från plus och ner/fram i grill och sätt en smälthylsa i änden. Är oturen framme så är det bara att klippa av hylsan och där finns plus...
Quickfix eftersom sådan önskades.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 449 Inlägg
19 juli 2022
#10
OscarHard skrev:
Brådhis skrev:
OscarHard skrev:
Min v70n från 2004 låste sig en gång helt när mitt batteri laddade ur. Min nyckel på dosan passade inte i dörren så bilen var helt låst. Jag kom inte in i den på nått sätt. Så jag frågade runt bland bilkunniga personer. Och en gav mig tipset och förklaringen att man kan inte öppna motorhuven underifrån för då kan larmet gå o startspärren aktiveras plus att bilen kommer även larma om du börjar ladda batteriet på startmotor och liknande. Utan det fanns ett sätt man kan ge bilen tillräckligt med ström utan att larmet riskerar att gå. Det är att man kan tillföra ström i en lampkrets utan att något larm går. Så det jag gjorde på min bil var att jag pillade ut sidoblinkersen och kopplade på ett batteri på 12 v på de sladdarna som gick där. Väntade typ 2 minuter sen så tryckte jag på fjärrdosan och då hade den tillräckligt med ström för att låsa upp en dörr. Så bara kröp jag in i bilen o öppnade resten av dörrarna o motorhuven sen och laddade bilen. Så det är min lösning på din fundering. Du kan tillföra ström i nån lampa på bilen då att föredra sidoblinkers eller reggplåtsbelysning. Då kan du komma in i bilen. Så slipper man slå in en ruta på bilen smile.
Eller så kollar man om man har bärgningsförsäkring/vägassistans på sin försäkring, ringer efter en bärgare som kommer och antingen smörjer upp dörrlåset så att nyckeln funkar, eller går in via dörrkarmen och öppnar huven och lägger på ström.

Att startspärren aktiveras när larmet går är inget konstigt, men det räcker med att larma av när bilen fått ström så avaktiveras den. Och larma kommer det inte göra förrän det finns ström ändå...
Detta var bara ett tips ifall man inte har bärgning på sin försäkring, inte vill betala för bärgare eller om man bara ville lära sig nått nytt som jag gjorde. Det kan också vara så att dörren har fått en smäll nån gång och dörren har blivit bytt så nyckeln faktiskt inte passar i dörren.
Absolut, visst är det så. smile Min tanke var mer att "så här kan man också göra", ser nu att det kanske gick att tolka texten vassare än vad jag egentligen menade. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök