Lite typiskt Asien-bil-fel faktiskt.
Årgångarna av tidigt 2000tal har för hårt satta parametrar i mjukvaran, så den allt för tidigt protesterar på otillräcklig rening.
Vissa fick tom uppdateringar under garantitiden. Vi hade en Rav4 2002 som mjukvaruuppdaterades för just detta.
Tyvärr finns den inte att få länge, och, den kanske ÄR uppdaterad och nu har utbränd kat av för mycket småkörningar. "Vanligt" på småbilar som rullar mest i stan. Troligen också en anledning till varför det är vanligast på små asiat'er.
Långsiktiga lösningen är ett kat-byte.
Lite dyrt och det är 2500kr extra för varje lamdasond som skär. (Det händer ibland)
Det är 2 eller rent av 4st lamdasonder på Toyota av dom årgångarna.
(Yaris har SANNOLIKT "bara" 2st)
Vad bilen är värd att kosta på vet bara DU.
En ful-lösning är att strunta i det och släcka motorlampan då och då. Radera felkoderna. Tex inför besiktning. Sannolikt är avgasvärderna ok när BP mäter så även miljösamvetet är semi-rent.
Byta lamdasonder och annat är troligen bortkastat. Möjligen kolla noga så det inte avgasröret läcker i omedelbar anslutning till kat. Då kan syre komma in och lura sonden efter kat.
En möjlig lösning, men med låg sannolikhet är att köra kat riktigt riktigt varm och ha kanske 3000varv i 2mil eller så. Speciellt om den bara har småkörts mycket. Då KAN den rensa sig, men det troligaste är att platinabeläggningen är aldrig så lite skadad så lamda2 känner av det.
Det kan inte rensas.
Senast redigerat av Mossan1 (12 november 2022)