2600
Sök

2000-2003 Toyota Celica - ECU Spärra / A-Traktor?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
3 december 2022
#21
Zerio skrev:
Jag ska kolla hur h-reg skulle funka.

Min pappa (hållit på med bilar tidigare) säger att man måste hålla på med dubbel växellåda och en massa skit, behövs detta fortfarande eller är det gammal information?

Dessutom såg jag att h-can inte är kompatibelt med celicor, är det svårt att löda in sig på statorlindningarna för att få varvtalssignalen och liknande?

// med andra ord, är det verkligen så enkelt som alla säger här eller är det något jag ska tänka på?

Sålänge det är möjligt att faktiskt h-regga den utan att vara någon nasa ingenjör så löser jag det, kan lova att ha en fet uppdaterings blogg här på garaget.org dessutom smile
För självaste arbetet / att h-regga den borde jag kunna lösa, slänge det iallafall är möjligt.

Notera, Toyota Celicor är framhjuls drivna (om de gör någon skillnad)
Har hört att vissa säger att de är svårt att få till vikten på FWD bilar

Du får skilja på H-can och H-reg. Det förstnämnda är för moderna bilar som har CAN-bus. Det sistnämnda funkar i princip på alla bilar på ett eller annat sätt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#22
Brådhis skrev:
Zerio skrev:
Jag ska kolla hur h-reg skulle funka.

Min pappa (hållit på med bilar tidigare) säger att man måste hålla på med dubbel växellåda och en massa skit, behövs detta fortfarande eller är det gammal information?

Dessutom såg jag att h-can inte är kompatibelt med celicor, är det svårt att löda in sig på statorlindningarna för att få varvtalssignalen och liknande?

// med andra ord, är det verkligen så enkelt som alla säger här eller är det något jag ska tänka på?

Sålänge det är möjligt att faktiskt h-regga den utan att vara någon nasa ingenjör så löser jag det, kan lova att ha en fet uppdaterings blogg här på garaget.org dessutom smile
För självaste arbetet / att h-regga den borde jag kunna lösa, slänge det iallafall är möjligt.

Notera, Toyota Celicor är framhjuls drivna (om de gör någon skillnad)
Har hört att vissa säger att de är svårt att få till vikten på FWD bilar

Du får skilja på H-can och H-reg. Det förstnämnda är för moderna bilar som har CAN-bus. Det sistnämnda funkar i princip på alla bilar på ett eller annat sätt...

Ah, så h-reg och h-can är helt olika saker? Som jag förstod det så var h-can något du använde tillsammans med h-reg för att sippa löda in i statorlindningarna.

Och det skulle isånnafall vara h-reg som jag behöver syssla med?
Senast redigerat av Zerio (3 december 2022)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
3 december 2022
#23
Zerio skrev:
Brådhis skrev:
Zerio skrev:
Jag ska kolla hur h-reg skulle funka.

Min pappa (hållit på med bilar tidigare) säger att man måste hålla på med dubbel växellåda och en massa skit, behövs detta fortfarande eller är det gammal information?

Dessutom såg jag att h-can inte är kompatibelt med celicor, är det svårt att löda in sig på statorlindningarna för att få varvtalssignalen och liknande?

// med andra ord, är det verkligen så enkelt som alla säger här eller är det något jag ska tänka på?

Sålänge det är möjligt att faktiskt h-regga den utan att vara någon nasa ingenjör så löser jag det, kan lova att ha en fet uppdaterings blogg här på garaget.org dessutom smile
För självaste arbetet / att h-regga den borde jag kunna lösa, slänge det iallafall är möjligt.

Notera, Toyota Celicor är framhjuls drivna (om de gör någon skillnad)
Har hört att vissa säger att de är svårt att få till vikten på FWD bilar

Du får skilja på H-can och H-reg. Det förstnämnda är för moderna bilar som har CAN-bus. Det sistnämnda funkar i princip på alla bilar på ett eller annat sätt...

Ah, så h-reg och h-can är helt olika saker? Som jag förstod det så var h-can något du använde tillsammans med h-reg för att sippa löda in i statorlindningarna.

Helt olika saker är dom inte, men du kan inte ha H-can på en bil utan CAN-bus och en Celica från 1993 lär inte ha det... smile
Senast redigerat av Brådhis (3 december 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#24
Brådhis skrev:
Zerio skrev:
Brådhis skrev:
Du får skilja på H-can och H-reg. Det förstnämnda är för moderna bilar som har CAN-bus. Det sistnämnda funkar i princip på alla bilar på ett eller annat sätt...

Ah, så h-reg och h-can är helt olika saker? Som jag förstod det så var h-can något du använde tillsammans med h-reg för att sippa löda in i statorlindningarna.

Helt olika saker är dom inte, men du kan inte ha H-can på en bil utan CAN-bus och en Celica från 1993 lär inte ha det... smile

Aa, jo men en celica ifrån 1993 har jag redan strukit ett sträck över, vilket är varför jag har ändrat titeln och introduktions meddelandet till 2000-2003.
Tror du det skulle funnits på en celica med årsmodell 2000-2003? Vad jag ser online så bör det finnas?
Senast redigerat av Zerio (3 december 2022)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
3 december 2022
#25
Zerio skrev:
Brådhis skrev:
Zerio skrev:

Ah, så h-reg och h-can är helt olika saker? Som jag förstod det så var h-can något du använde tillsammans med h-reg för att sippa löda in i statorlindningarna.

Helt olika saker är dom inte, men du kan inte ha H-can på en bil utan CAN-bus och en Celica från 1993 lär inte ha det... smile

Aa, jo men en celica ifrån 1993 har jag redan strukit ett sträck över, vilket är varför jag har ändrat titeln och introduktions meddelandet till 2000-2003.
Tror du det skulle funnits på en celica med årsmodell 2000-2003?

Aha, det hade jag missat. smile Ingen aning tyvärr om när en Celica fick CAN. Men du borde ju kunna få till en vanlig H-reg annars bara?

Men hur är det med dragkrok och viktfördelningen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

14 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#26
Brådhis skrev:
Zerio skrev:
Brådhis skrev:
Helt olika saker är dom inte, men du kan inte ha H-can på en bil utan CAN-bus och en Celica från 1993 lär inte ha det... smile

Aa, jo men en celica ifrån 1993 har jag redan strukit ett sträck över, vilket är varför jag har ändrat titeln och introduktions meddelandet till 2000-2003.
Tror du det skulle funnits på en celica med årsmodell 2000-2003?

Aha, det hade jag missat. smile Ingen aning tyvärr om när en Celica fick CAN. Men du borde ju kunna få till en vanlig H-reg annars bara?

Men hur är det med dragkrok och viktfördelningen?

Det är lugnt, de flesta verkar ha missat det. Men man behöver alltså inte dubbel växel låda eller något sån där advancerad skit för h-reg längre?
// med andra ord, tror du att det skulle vara möjligt för mig att göra h-reg det på en celica?
Och är det några speciellt verktyg eller saker jag bör tänka på?

Celican väger ungefärligen 1100-1200kg
Och den kan dra (dragkrok) 1200kg

Är detta ett problem? Med tanke på att den är FWD och jag behöver få upp den till 2000kg
Hörde att det skulle kunna vara ett problem eftersom att vikten ska vara fördelad på 60% ovanför drivaxlarna, vilket skulle vara där framme.

Vikt distributionen på en "stock" / default celica verkar vara 64% där fram, 36% där bak, det är väll ändå inte så jätte svårt att få det till 60-40 då?
Senast redigerat av Zerio (3 december 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
3 december 2022
#27
Zerio skrev:
Brådhis skrev:
Zerio skrev:

Aa, jo men en celica ifrån 1993 har jag redan strukit ett sträck över, vilket är varför jag har ändrat titeln och introduktions meddelandet till 2000-2003.
Tror du det skulle funnits på en celica med årsmodell 2000-2003?

Aha, det hade jag missat. smile Ingen aning tyvärr om när en Celica fick CAN. Men du borde ju kunna få till en vanlig H-reg annars bara?

Men hur är det med dragkrok och viktfördelningen?

Det är lugnt, de flesta verkar ha missat det. Men man behöver alltså inte dubbel växel låda eller något sån där advancerad skit för h-reg längre?
// med andra ord, tror du att det skulle vara möjligt för mig att göra h-reg det på en celica?
Och är det några speciellt verktyg eller saker jag bör tänka på?

Celican väger ungefärligen 1100-1200kg
Och den kan dra (dragkrok) 1200kg

Är detta ett problem? Med tanke på att den är FWD och jag behöver få upp den till 2000kg
Hörde att det skulle kunna vara ett problem eftersom att vikten ska vara fördelad på 60% ovanför drivaxlarna, vilket skulle vara där framme.

Vikt distributionen på en "stock" / default celica verkar vara 64% där fram, 36% där bak, det är väll ändå inte så jätte svårt att få det till 60-40 då?

60% fram MINST! så om det är 63% fram är det okej..

men lita aldrig på siffrorna... 
man behöver väga bilen för att vara helt säker...

när bilen vägs vid reggning så lägger dom till för föraren och eventuellt bränsle om det är dåligt med bränsle i tanken.

https://dekra-bilbesiktning.se/wp-conte … 201210.pdf

Kör fort så hinner inget hända...

14 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#28
Growe skrev:
Zerio skrev:
Brådhis skrev:
Aha, det hade jag missat. smile Ingen aning tyvärr om när en Celica fick CAN. Men du borde ju kunna få till en vanlig H-reg annars bara?

Men hur är det med dragkrok och viktfördelningen?

Det är lugnt, de flesta verkar ha missat det. Men man behöver alltså inte dubbel växel låda eller något sån där advancerad skit för h-reg längre?
// med andra ord, tror du att det skulle vara möjligt för mig att göra h-reg det på en celica?
Och är det några speciellt verktyg eller saker jag bör tänka på?

Celican väger ungefärligen 1100-1200kg
Och den kan dra (dragkrok) 1200kg

Är detta ett problem? Med tanke på att den är FWD och jag behöver få upp den till 2000kg
Hörde att det skulle kunna vara ett problem eftersom att vikten ska vara fördelad på 60% ovanför drivaxlarna, vilket skulle vara där framme.

Vikt distributionen på en "stock" / default celica verkar vara 64% där fram, 36% där bak, det är väll ändå inte så jätte svårt att få det till 60-40 då?

60% fram MINST! så om det är 63% fram är det okej..

men lita aldrig på siffrorna... 
man behöver väga bilen för att vara helt säker...

när bilen vägs vid reggning så lägger dom till för föraren och eventuellt bränsle om det är dåligt med bränsle i tanken.

https://dekra-bilbesiktning.se/wp-conte … 201210.pdf

Okeej, men det är ju ändå bra att höra. Så de är lugnt sålänge den är över 60% där fram (// 60% på drivaxlarna)
Det är ju ändå nice att höra, då blir de ju betydligt enklare.

+ tack för den där pdf'n, ska läsa igenom den
Senast redigerat av Zerio (3 december 2022)

14 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#29
Men vad är det egentligen som H-Can gör?
Som jag förstått det så används det tillsammans med H-Reg? Inte ensamt eller?
Är det för att göra H-Reg installationen enklare då typ?

// vad är skillnaderna med h-can och vanlig h-reg egentligen?
Senast redigerat av Zerio (3 december 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
3 december 2022
#30
Zerio skrev:
Men vad är det egentligen som H-Can gör?
Som jag förstått det så används det tillsammans med H-Reg? Inte ensamt eller?
Är det för att göra H-Reg installationen enklare då typ?

// vad är skillnaderna med h-can och vanlig h-reg egentligen?

det är ett tillägg för att kunna köra elekroniskt gasspjäll.. more or less.  allltså om man har en elkontakt på  gaspedalen istället för vajer till  att gasa med bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

14 Inlägg
3 december 2022
Trådstartare
#31
Growe skrev:
Zerio skrev:
Men vad är det egentligen som H-Can gör?
Som jag förstått det så används det tillsammans med H-Reg? Inte ensamt eller?
Är det för att göra H-Reg installationen enklare då typ?

// vad är skillnaderna med h-can och vanlig h-reg egentligen?

det är ett tillägg för att kunna köra elekroniskt gasspjäll.. more or less.  allltså om man har en elkontakt på  gaspedalen istället för vajer till  att gasa med bilen smile

Så det är som ett tillägg / något man gör utöver att ha H-Reg / ECU Spärr då alltså.
Med andra ord, inte ett krav för att strypa bilen till 30 km/h


Sök