Subtext skrev:
Ok, det blir stökigt att få reda på totala förbrukningen exakt, om det är vad du menar, när generatorn laddar.
En del av förbrukningen står då generatorn för, ju sämre batteriet är just då (laddning och allmän status/inre motstånd) ju mer bidrar generatorn med och det bidraget kan ev ledas andra vägar beroende på bilmodell.
Däremot när generatorn står still så kan du mäta på samtliga kablar kopplade direkt till batteriets pluspol med tångamperemeter, och sen addera.
Ofta är det bara en enda tjock röd kabel och då blir det lätt, mät bara på den.
Det är också vanligt med den tjocka plus en eller flera tunnare som kopplats i efterhand.
Eller är du intresserad av att veta hur mycket generatorn laddar när du har allt igång?
Det är lite svårare att komma åt och det finns risk att komma emot något och skada sig.
Du kan nog räkna med att generatorn laddar mer än vad som behövs så länge inte varningslampan lyser.
Du kan också få en indikation genom att ha motorn igång, spela och lys, mät spänningen över batteriet,och om det är minst 14 volt så laddar det minst det som förbrukas. en modern generator ger mellan 100 - 180 Ampere, dvs minst 1200 watt.