3009
Sök

Montering av att extraljus (batteri/generator?)

104 Inlägg
12 december 2022
Trådstartare
#1
Tjena!

Inte så hemma när det kommer till att beräkna mängden el som går åt, allt med Ah, Watt, volt osv. Kan vissa grunder men vågar inte ta beslut inom det.

Jag skulle vilja införskaffa mig 5 st. extraljus ”Supervision Revolution 160watt”: https://ljusgiganten.se/supervision-rev … results=33

Vill ha en så kallad ”rallyfemma” med ramp.

Jag har redan en led-ramp monterad: https://ljusgiganten.se/supervision-fus … ;results=3

Samt en baslåda: https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford … slada.html

Med BRL’S slutsteg: GAS PRO 2000 (verkar inte finnas till salu längre).

Jag har en v70 T5 -07 med ett 90 Ah Volvo original batteri, okänt vad generatorn genererar men antar att det är minst 100.

Nu till frågan, klarar min bil i nuvarande skick att leverera vad dessa lampor kräver samt med ljudet och allt sammanlagt, eller blir jag tvungen att byta generator och bilbatteri mot kraftigare?

Mvh,
Tobias

3 232 Inlägg
12 december 2022
#2
Hela 160w per lampa?
Den blir inte kul i mörker.
Alla skyltar kommer spegla tillbaka bländande ljus, och ögat klarar inte den snabba omställningen när det blir halvljus så det upplevs kolsvart....

Nåväl:

160w x 5st = 800w.
800w / 12v = 66.6 Ampere.
Relän är märkta med max antal ampere. Maxa aldrig.
Kablar finns tabeller med ampere för viss kvadrat.
tex minst 1.5mm² kabel för 10A


En standard Volvo V70 har nog 140A generator. En turbo ev något större, men den kräver en hel del till övriga bilen utöver extraljusen också. Bara halvljuset + orginal helljuslampor (ca 4x55w) = ca 220w = 18A. Sen all övrig el och ev också den LEDramp som redan sitter....

Sen är frågan om antalet Watt är rätt.
Framförallt LED stämmer sällan i verkligheten.
Senast redigerat av Mossan1 (12 december 2022)

Forummoderator
18 024 Inlägg
12 december 2022
#3
Mossan1 skrev:
Hela 160w per lampa?
Den blir inte kul i mörker.
Alla skyltar kommer spegla tillbaka bländande ljus, och ögat klarar inte den snabba omställningen när det blir halvljus så det upplevs kolsvart....

Nåväl:

160w x 5st = 800w.
800w / 12v = 66.6 Ampere.
Relän är märkta med max antal ampere. Maxa aldrig.
Kablar finns tabeller med ampere för viss kvadrat.
tex minst 1.5mm² kabel för 10A


En standard Volvo V70 har nog 140A generator. En turbo ev något större, men den kräver en hel del till övriga bilen utöver extraljusen också. Bara halvljuset + orginal helljuslampor (ca 4x55w) = ca 220w = 18A. Sen all övrig el och ev också den LEDramp som redan sitter....

Sen är frågan om antalet Watt är rätt.
Framförallt LED stämmer sällan i verkligheten.

Strömförbrukning: 10,8A vid 12v... Undrar om säkring är monterad och vad den är på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

104 Inlägg
12 december 2022
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Hela 160w per lampa?
Den blir inte kul i mörker.
Alla skyltar kommer spegla tillbaka bländande ljus, och ögat klarar inte den snabba omställningen när det blir halvljus så det upplevs kolsvart....

Nåväl:

160w x 5st = 800w.
800w / 12v = 66.6 Ampere.
Relän är märkta med max antal ampere. Maxa aldrig.
Kablar finns tabeller med ampere för viss kvadrat.
tex minst 1.5mm² kabel för 10A


En standard Volvo V70 har nog 140A generator. En turbo ev något större, men den kräver en hel del till övriga bilen utöver extraljusen också. Bara halvljuset + orginal helljuslampor (ca 4x55w) = ca 220w = 18A. Sen all övrig el och ev också den LEDramp som redan sitter....

Sen är frågan om antalet Watt är rätt.
Framförallt LED stämmer sällan i verkligheten.

Hej!

Så ifall generatorn genererar tillräckligt med Ah så klarar jag mig även om själva batteriet inte har den kapaciteten?

Vad tror du spontant, är det något man kan mäta fram hur mycket som drar ifall alla ljus är påslagna och man har musiken igång, är det bara att mäta vid batteriet?

Mvh,
Tobbe

Forummoderator
18 024 Inlägg
12 december 2022
#5
Om du har 5 ljus á cirka 10A så drar ju de 50A. Vad stereon vill ha vet jag inte. Du bör ta en koll på vad generatorn vrider ur sig. Å andra sidan så kör du ju inte runt med hela julgranen tänd i fronten i timtal antar jag.

Osäker men den bilen bör väl ha någon form av smart laddning? Någon som vet med säkerhet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

130 Inlägg
12 december 2022
#6
160 watt betyder ju 13 ampere vid 12 volt. Totalt 800 watt för fem styck
Är det verkligen inte 160 watt för alla fem laserstrålarna totalt?
Det är mest generatorn det hänger på eftersom du väl inte ska lysa upp hela stan
med avstängd motor särskilt länge.
En hel natts körning i mörkaste småland kommer bli jobbigt för de flesta generatorer
om du har totalt drygt en kilowatt pådrag totalt med stereon och övrig belysning.
Dessutom kanske stolsvärme och tät användning av cigg-tändare och ännu mer vad det nu kan vara.  -hua.
Jag tror inte på en sån ljusramp för vardagskörning.
glömmer du blända av i tid kommer mötande trafik att köra av vägen.


104 Inlägg
12 december 2022
Trådstartare
#7
Subtext skrev:
160 watt betyder ju 13 ampere vid 12 volt. Totalt 800 watt för fem styck
Är det verkligen inte 160 watt för alla fem laserstrålarna totalt?
Det är mest generatorn det hänger på eftersom du väl inte ska lysa upp hela stan
med avstängd motor särskilt länge.
En hel natts körning i mörkaste småland kommer bli jobbigt för de flesta generatorer
om du har totalt drygt en kilowatt pådrag totalt med stereon och övrig belysning.
Dessutom kanske stolsvärme och tät användning av cigg-tändare och ännu mer vad det nu kan vara.  -hua.
Jag tror inte på en sån ljusramp för vardagskörning.
glömmer du blända av i tid kommer mötande trafik att köra av vägen.

Hej!

Det bör vara 160watt per enhet då det även står 160 när du väljer enbart en styck. Dock tror jag väl det riktiga värdet kanske är 140? Okänt.

Vet du hur man kan mäta fram hur mycket som produceras när bilen är igång, ifall jag sätter på nuvarande helljus, baslåda osv? Har tillgång till multimeter.

130 Inlägg
14 december 2022
#8
Ok, det blir stökigt att få reda på totala förbrukningen exakt, om det är vad du menar, när generatorn laddar.
En del av förbrukningen står då generatorn för, ju sämre batteriet är just då (laddning och allmän status/inre motstånd) ju mer bidrar generatorn med och det bidraget kan ev ledas andra vägar beroende på bilmodell.
Däremot när generatorn står still så kan du mäta på samtliga kablar kopplade direkt till batteriets pluspol med tångamperemeter, och sen addera.
Ofta är det bara en enda tjock röd kabel och då blir det lätt, mät bara på den.
Det är också vanligt med den tjocka plus en eller flera tunnare som kopplats i efterhand.
Eller är du intresserad av att veta hur mycket generatorn laddar när du har allt igång?
Det är lite svårare att komma åt och det finns risk att komma emot något och skada sig.
Du kan nog räkna med att generatorn laddar mer än vad som behövs så länge inte varningslampan lyser.
Du kan också få en indikation genom att ha motorn igång, spela och lys, mät spänningen över batteriet,och om det är minst 14 volt så laddar det minst det som förbrukas. en modern generator ger mellan 100 - 180 Ampere, dvs minst 1200 watt.
Senast redigerat av Subtext (14 december 2022)


104 Inlägg
14 december 2022
Trådstartare
#9
Subtext skrev:
Ok, det blir stökigt att få reda på totala förbrukningen exakt, om det är vad du menar, när generatorn laddar.
En del av förbrukningen står då generatorn för, ju sämre batteriet är just då (laddning och allmän status/inre motstånd) ju mer bidrar generatorn med och det bidraget kan ev ledas andra vägar beroende på bilmodell.
Däremot när generatorn står still så kan du mäta på samtliga kablar kopplade direkt till batteriets pluspol med tångamperemeter, och sen addera.
Ofta är det bara en enda tjock röd kabel och då blir det lätt, mät bara på den.
Det är också vanligt med den tjocka plus en eller flera tunnare som kopplats i efterhand.
Eller är du intresserad av att veta hur mycket generatorn laddar när du har allt igång?
Det är lite svårare att komma åt och det finns risk att komma emot något och skada sig.
Du kan nog räkna med att generatorn laddar mer än vad som behövs så länge inte varningslampan lyser.
Du kan också få en indikation genom att ha motorn igång, spela och lys, mät spänningen över batteriet,och om det är minst 14 volt så laddar det minst det som förbrukas. en modern generator ger mellan 100 - 180 Ampere, dvs minst 1200 watt.

Ja, orsaken bakom att jag tänkte mäta var att om jag vet att generatorn som sitter i min bil ska klara ge ut 140 A och min mätning med allt igång ger ett resultat på kanske 80 A förbrukning, då finns det 60 A kvar. Det kanske inte funkar göra så i praktiken men tänkte om det funkade.

Jag vill på något vis ta reda på om min bil pallar med att generera den ström som krävs om jag monterar på ytterligare 5 x 160 W lampor.

Fastnat mycket för specifikt "rallyfemman" så hade varit roligt att få igenom det, men vill då samtidigt ha ordentliga ljus.

Kan dessvärre inte köpa lamporna för att testa och sedan lämna tillbaka dem ifall den drar för mycket.
Senast redigerat av Skillerns (14 december 2022)

130 Inlägg
17 december 2022
#10
Om du laddar batteriet hemma så har du ju buffert, eller ska du köra långt med fullt ös?
Du kan väl koppla bort en eller två lampor i femman ifall du får problem, tills du kanske satt kraftigare generator
Det är väl 12-voltare i parallell, utgår jag från. Men inte helt säkert, bäst du kollar så det inte är några lågvoltade speciallampor i serie.
Senast redigerat av Subtext (17 december 2022)



Sök