Growe skrev:
börja med att se till att allt är tätt och bra.. K-jet är extremt känsligt för minsta läckor.. läcker tex en spridartätning så blir bränsleblandningen fel.. det är a-o
volvo sålde vissa b230E med 531 och k-kam vet inte om det var någon trimsats eller varför jag träffat på ett antal sånna.. bilar som varit helt orginal.. det som varit gemensamt med dom var att dom gick jävligt bra.. alltså märkbart piggare än dom med 530 topp och v-kam.
alla dessa har varit 745:or som jag träffat på alla 87:or ingen aning vad som var speciellt med dom.. det är alltså bilar som utan problem tar sig förbi 200sträcket på 4an (mätarfart) utan svårigheter och har gått riktigt bra..
problemet är att montera en 531:a från en 940 gör att man måste borra hål för spridarna inget stort jobb men iallfall. men att hitta en som är orginal med borrade spridarhål är otroligt svårt.. har själv ägt en sån topp med k-kam med fördelarspår som jag än idag ångrar att jag sålde.
kammar går ju att hitta ganska många olika idag mitt tips är folkrejshoppen. ligger i örebro och har massa olika kamaxlar för volvo.. att byta kam gör ganska stor skillnad. bästa är att hitta någon som är nära h-kammen i profil. eller bättre.
sen extraktor på den så blir den bättre..
när alla slangar och spridartätningar och dyligt är täta så ska sprutet ställas på följande sätt..
co halt inom inställningsområdet minns jag inte fel är det mellan 1-2.5% man ställer den där hc halten är som lägst.. hc halten är svårt att säga vad den bör ligga på. man får helt enkelt hålla på en timme och ställa för att få det perfekt.. detta gör underverk.
man kan även bygga om styrtrycksventilen för att finlira lite i hela registret. då bränsletrycket från styrtrycksventilen ställer hur hårt eller lätt vågen/lufmätaren rör sig. så på det sättet kan man finlira blandingen lite.
det går även att ställa bränsletrycket på utgången på bränslefördelaren och oxå montera ett bränslehuvud från en 240turbo den ger mer bränsle. men ett orginal e-sprut stoppar för cirka 180hk
jag har inte direkt hållt på så mycket med sugmotorerna med k-jet utan jag körde en 245turbo med gnistat bränslehuvud
men det som ger mest för dig är avgasystem och extraktor kam och sen toppen.. sen ett bra inställt sprut.. det sista gör verkligen underbart för hur bilen går.. många som skruvar vid förvåg på co skruven och skruvar bort sig totalt inkl jag själv som trodde att jag klarade det där utan en riktig mätare. men efter lite funderingar på hur bilarna som var lite nyare fungerade med rätt bränsleblanding så tog jag och lånade en mätare på våran lokala bilverkstad och stallde mig 1 1.5timme och provade och ställa in allt och efteråt vilken jävla skillnad.. från att skjuta och ha sig och gå allmänt oroligt så gick nu bilen perfekt både på tongång och över hela registret förvisso en turbo men jag har stallt in många k-jet 240turbosar och alla har det gjort stor skillnad på.