4 februari 2023
Trådstartare
Hej,
Kom precis upp upp inlägg på mina sociala medier från Dream auto i solna som fick mig att hajja till.
Denna bilfirma annonserar just nu deras ”dream auto guaranteed”-koncept.
Det innebär i kort följande:
Köp din bil med en fast månadskostnad samt ett fast restvärde, som firman sedan köper tillbaka bilen för efter avslutad period(24 månader).
Följande är ett exempel på deras instagram:
Audi r8, 2012.
Kontantinsats: 45 900.
Månadskostnad: 3900kr/månad
1st service/år. (Totalt 2st).
De bjuder på helförsäkring i 3 månader, men det behöver vi inte räkna med i detta exempel.
I min värld genererar detta en månadskostnad på totalt (med utslagen kontantinsats på alla 24 månader): 5812kr/månad.
+ försäkring såklart.
Jag är rätt obevandrad inom bilfinansieringar då jag kört mest på privatleasing och förmånsbil förutom vissa kontantköp i början av min ”bil-karriär”.
I min värld låter det som överkomlig summa för att få köra en rolig bil i två år(finns fler exempel på deras instagram, dyrare och billigare).
Ska tilläggas att jag inte tänkt att köpa en bil via detta upplägg eller denna firma. Jag har de bilar jag behöver. Så ni behöver inte komma med andra tips, utan jag blev bara paff och nyfiken på om det är så här det brukar fungera!
Min frågor är:
1. Är detta vattentätt eller kommer det tillkomma avgifter eller liknande? Kanske någon som hoppat på denna dealen hos just denna bil-firma eller annan firma med liknande upplägg?
2. Är detta ett vanligt finansierings-upplägg för köp av bilar, låter ju som en renrasig leasing fast med en kontantinsats..
Tack på förhand!