3303
Sök

Bakaxel står för mycket åt höger Volvo 940

70 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#1
Tja!
Har nyss bytt bakaxel på min 940. Men såg nu när nya axeln var på plats att bakhjulen stod mycket mer åt höger (om man sitter i bilen) än med den förra axeln. Något jag missat?

2 845 Inlägg
19 februari 2023
#2
Hur menar du då? Sitter hela bakaxeln snett?

6 063 Inlägg
19 februari 2023
#3
Om man sänker en gammal volvo mycket måste man byta tvärstag, annars hamnar bakaxeln lite åt sidan. Kommer dock inte ihåg om det blir åt höger eller vänster. Det finns ställbara stag att köpa så det blir lagom. Tvärstaget kan också vara krökt efter man kört på något och då blir det samma sak.

7 450 Inlägg
19 februari 2023
#4
Klassiskt problem på alla bilar med stel axel och panhardstag.
"Fuskåtgärden" är att vid karosshöjning förlänga panhardstaget, och vid sänkning avkorta panhardstaget.
Vanligtvis medelst justerbart panhardstag - enkelt att tillverka själv.
Rätt är att sänka övre panhardstagsinfästningen vid karosshöjning - resp höja infästningen vid karossänkning.

Har ingen större praktisk betydelse vid höjning eller sänkning på maximalt 2".
Liiiite springer bilen som hund.
Kan ses i spåren vid nysnö.

7 450 Inlägg
19 februari 2023
#5
Utmarks-Loke skrev:
Om man sänker en gammal volvo mycket måste man byta tvärstag, annars hamnar bakaxeln lite åt sidan. Kommer dock inte ihåg om det blir åt höger eller vänster. Det finns ställbara stag att köpa så det blir lagom. Tvärstaget kan också vara krökt efter man kört på något och då blir det samma sak.

Inte ovanligt för oss som leker i spenaten!
Själv har jag inte lyckats rikta mitt panhardstag bak så det blivit heeeelt rakt.

2 410 Inlägg
19 februari 2023
#6
Bakaxeln flyttar sig åt höger vid infjädring/"sänkning" och vänster vid utfjädring/"höjning" smile


70 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#7
Har inte sänkt eller höjt bilen något mellan bytet, samma allt utom bakaxel. Dvs den står i samma höjd som innan men bakaxeln har förskjutit sig åt höger

6 063 Inlägg
19 februari 2023
#8
Dags att ta fram tumstocken och jämföra bakaxlarna, någonting måste ju skilja dem åt

70 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#9
Ja precis något är ju annorlunda

8 250 Inlägg
19 februari 2023
#10
Har du bytt bärarmarna?


6 Inlägg
19 februari 2023
#11
Volvo 850 -96 Instrumentbelysningen slocknar efter 30 minuter. Men lyser åter efter att ha stått avstängd 60 min. Efter ca 25 minuter börjar belysningen svaja och kort därefter blir allt svart, förutom indikator för helljus och frostvarningslampan. Hittar ingen förklaring, tacksam för hjälp….

6 Inlägg
19 februari 2023
#12
Volvo 850 -96 Instrumentbelysningen slocknar efter 30 minuter. Men lyser åter efter att ha stått avstängd 60 min. Efter ca 25 minuter börjar belysningen svaja och kort därefter blir allt svart, förutom indikator för helljus och frostvarningslampan. Hittar ingen förklaring, tacksam för hjälp….

2 845 Inlägg
19 februari 2023
#13
Lars-Roger skrev:
Volvo 850 -96 Instrumentbelysningen slocknar efter 30 minuter. Men lyser åter efter att ha stått avstängd 60 min. Efter ca 25 minuter börjar belysningen svaja och kort därefter blir allt svart, förutom indikator för helljus och frostvarningslampan. Hittar ingen förklaring, tacksam för hjälp….

Och vad i hela friden har det med att göra med bakaxeln på en 940??

6 Inlägg
19 februari 2023
#14
Ursäkta, trodde att jag öppnat en egen tråd…

7 450 Inlägg
20 februari 2023
#15
Lars-Roger skrev:
Ursäkta, trodde att jag öppnat en egen tråd…

Lätt hänt - ingen fara på taket.


Sök