3214
Sök

Köpte en bil med en KCR Effektbox, behålla, ta bort?

6 Inlägg
1 mars 2023
Trådstartare
#1
Hej,

söker några kunniga som kan ge lite synpunkter på en Effektbox från KCR. (Master III G8 301BG8)

Köpte min bil för nästan exakt ett år sen. Audi A4 Avant DPF Quattro, Manual 170hp, 2011.

Inget om att den var trimmad nämndes vid försäljningen och märktes när jag först besikta den. Då besiktnings gubben lade märke till boxen. Bilen gick som tur var igenom med varningen att jag ska gömma den bättre eller ta bort den tills nästa besiktning.

Men är i dilemmat nu att jag överväger att ta bort boxen då jag inte vet så mycket om effektboxar och trimningar. Försökt läsa mig till men känns som de är lite 50/50 om de är bra eller inte.


Skulle vilja veta lite hur de allmänt funkar. Om jag väljer att ta bort boxen, kan jag göra de säkert själv eller bör jag åka in till min verkstad efteråt och få bilen undersökt för eventuella fel?

Vad är de som egentligen kan gå fel med en effektbox. Vet tyvärr inte hur länge den suttit i bilen och är lite rädd att okända fel kan nu börja dyka upp.

Vet att jag behöver göra en mjukvara uppdatering på bilen som inte går att göra med en trimmad bil. vilket betyder att jag behöver ta ut den. men kan man då sätta i boxen igen eller ska man göra sig av med den?

Kan man se spår av att man haft en effektbox tidigare om man nu skulle ta bort den?

Tacksam för alla svar som kan ges.

224 Inlägg
1 mars 2023
#2
Varför behöver du göra en mjukvaru-uppdatering på bilen?
Det är ganska ovanligt på en så pass ”gammal” bil.

Är väl en smaksak om du vill ha boxen, finns nog lika många ja-sägare som nej-sägare i den frågan så ta ett beslut bara och kör på det.
Har du inte haft några problem med boxen inkopplad hittills så har du lite av svaret där.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
1 mars 2023
#3
ganska mycket kan gå ganska fel med effektboxar.. vet inte varför någon köper det skräpet från första början..

det man gör är att lura bilen att man har lägre railtryck än vad man egentligen har..   det betyder att bilen aldrig vet vilket railtryck bilen har.   det är ett väldigt dumnt sätt att öka effekten det sliter på spridare och man sätter säkerhetsfunktioner ur spel. och på del bilar lurar man även bilen hur mycket laddtryck man har vilket är minst lika dumnt det.

har själv mätt bilar utan kcr box och med kcr box och riktig optimering och skillnaden var enorm till  riktiga optimeringens fördel.. och där har man kvar alla säkerhets funktioner.  alltså 80-140 gav dubbel så mycket minskning av tiden mot kcr boxen smile      det var på en Caddy vi mätte som hade en kcr box monterad..  det var en 1.6tdi samma motor som jag har i min polo.

Kör fort så hinner inget hända...

7 274 Inlägg
1 mars 2023
#4
Om det bara är en vinterbil man inte bryr sig mycket om utan bara vill ha kul med så hade jag låtit boxen vara.

Om det är en bil du behöver eller bryr dig om så ta bort den. Vill du ha högre effekt så optimera den istället.
Det blir mycket bättre så .


7 447 Inlägg
2 mars 2023
#5
Glöm inte att försäkringen sätts ur spel, eller i alla fall kan sänka ersättningen vid skada, som kan relateras till KCR-boxens inverkan.
Du hade tur med besiktningsgubben.

6 Inlägg
2 mars 2023
Trådstartare
#6
Svenska_bil skrev:
Varför behöver du göra en mjukvaru-uppdatering på bilen?
Det är ganska ovanligt på en så pass ”gammal” bil.

Är väl en smaksak om du vill ha boxen, finns nog lika många ja-sägare som nej-sägare i den frågan så ta ett beslut bara och kör på det.
Har du inte haft några problem med boxen inkopplad hittills så har du lite av svaret där.

De var tydligen en teknisk uppdatering som behövdes göra, vettefan om de är nödvändigt men fick tacka nej till den senast den var inne pågrund av trimming

6 Inlägg
2 mars 2023
Trådstartare
#7
Growe skrev:
ganska mycket kan gå ganska fel med effektboxar.. vet inte varför någon köper det skräpet från första början..

det man gör är att lura bilen att man har lägre railtryck än vad man egentligen har..   det betyder att bilen aldrig vet vilket railtryck bilen har.   det är ett väldigt dumnt sätt att öka effekten det sliter på spridare och man sätter säkerhetsfunktioner ur spel. och på del bilar lurar man även bilen hur mycket laddtryck man har vilket är minst lika dumnt det.

har själv mätt bilar utan kcr box och med kcr box och riktig optimering och skillnaden var enorm till  riktiga optimeringens fördel.. och där har man kvar alla säkerhets funktioner.  alltså 80-140 gav dubbel så mycket minskning av tiden mot kcr boxen smile      det var på en Caddy vi mätte som hade en kcr box monterad..  det var en 1.6tdi samma motor som jag har i min polo.

Lite de jag är rädd för att just problem kan dyka upp. Men hur ska jag ta ut boxen på bästa sätt. Kan jag göra de själv utan större fel eller borde jag åka till någon som vet vad han gör så att säga

6 Inlägg
2 mars 2023
Trådstartare
#8
Janneutanb skrev:
Om det bara är en vinterbil man inte bryr sig mycket om utan bara vill ha kul med så hade jag låtit boxen vara.

Om det är en bil du behöver eller bryr dig om så ta bort den. Vill du ha högre effekt så optimera den istället.
Det blir mycket bättre så .

Jag använder den som både vinter och sommar och den är i väldigt fint sick. Så får nog bli så att jag tar ut boxen och ser om jag gör en riktig optimering.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
2 mars 2023
#9
den tekniska uppdateringen har med dieselgaten att göra. min polo hade den uppdateringen gjort vid köpet så fick återställa den till en tidigare version och sen optimerade jag den med gott resultat.  nu har jag ju lite fördel att en av mina närmaste polare har firma som hålls med optimeringar så har ju åkt med säkert 150 optimerade bilar så att inte göra en riktig optimering är för mig totalt utesluten. i mitt fall fick jag en ny bil som från att vara trött till att bli helt okej  med en optimering. nu är det ju bara en 1.6liter diesel på 90hk orginal men det blev mycket trevligare bil att köra efter optimeringen

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
2 mars 2023
Trådstartare
#10
Growe skrev:
den tekniska uppdateringen har med diesel gaten att göra. min polo hade den uppdateringen gjort vid köpet så fick återställa den till en tidigare version och sen optimerade jag den med gott resultat.  nu har jag ju lite fördel att en av mina närmaste polare har firma som hålls med optimeringar så har ju åkt med säkert 150 optimerade bilar så att inte göra en riktig optimering är för mig totalt utesluten. i mitt fall fick jag en ny bil som från att vara trött till att bli helt okej  med en optimering. nu är det ju bara en 1.6liter diesel på 90hk orginal men det blev mycket trevligare bil att köra efter optimeringen

Får nog bli så. Känns alldeles för fel att åka runt med en effekt box. den får hamna i soporna så får jag sikta på en riktig optimering till sommarn

6 Inlägg
2 mars 2023
Trådstartare
#11
torsen skrev:
Glöm inte att försäkringen sätts ur spel, eller i alla fall kan sänka ersättningen vid skada, som kan relateras till KCR-boxens inverkan.
Du hade tur med besiktningsgubben.

Ja de är ju de. Som tur var så var besiktnings gubben min kompis farsa så lite återseende hade han väll

4 150 Inlägg
2 mars 2023
#12
Jag har kört 12K mil med min KCR box i Navaran.

Jag har kört bilen på allt möjligt, typ villa olja från 70 talet mm.

Jag har inte haft ett enda problem med den, enda motorrelaterade problemet jag haft är igensatt dieselfilter.

Bes hittade också min KCR box en gång och jag var tvungen att koppla ur den för ombesiktning.

Med den urkopplad känndes bilen betydligt klenare. Så nog fungerade boxen på min Navara iaf.

Med det sagt, riktig optimering är nog bättre, speciellt om man gör EGR och DPF deleate samtidigt och den som optimerar vet vad dem gör.

Men KCR boxen är ju bara plug n playoch billigare.

Hade jag vetat att jag skulle kört min bil 12K mil hade jag optimerat den istället.

Med det sagt, är du orolig så plocka bort den. Annars låt den sitta kvar.



Sök