Growe skrev:
testa att optimera din t5 du kommer inse att du slösat livet på att ha en slö bil ..
Det var chippad ett tag(jo, min gamla sork chippas), problemet är att "ingen" tillhandahåller mjukvara för 2.0orna(B5204T3 med M4.4) så man får nöja sig med 2.3-mjukvaran(B5234T3). Den är tillräckligt lik för att fungera men, det har negativ inverkan på lägre register iom. senare laddtryck och mer aggresiv begränsning på 2an. Mao, bilen blev slöare innan turbon väl kickade igång. Så jag kör med orginalchippet igen, fördelarna överväger nackdelarna helt enkelt.
Fördelen(?) med (orginal)2.0orna är ju just att dom är markant mycket piggare än 2.3orna. Dom "sticker iväg" mycket snabbare, men 2.3orna kommer såklart ikapp relativt fort. Det är ju därför bl.a. 0-100 tiderna är snudd på identiska, trots 15hk/20nm differans.
0-200 vinner dock 2.3orna på.
Att kalla en 2.0a för slö är dock väldigt skevt, för det är dom inte. Är dom så snabba dom kan bli? Givetvis inte. Men slöa? Nä... Jag hade ju en 855 2.3 T5 ett litet tag, automat visserligen, den kan jag hålla med om kändes duktigt slö mot V70in, och då ska det bara skilja 10nm mellan dom motorerna...
Tänkte att jag nångång skulle lära mig motronicsuite och göra egen mapp men... Det är komplicerade saker juh
Och ärligt talat kastar jag hellre i en T5a i någon av mina 900-serier och trimmar en sån istället än att leka med bruksbilen