3522
Sök

Saab 9-3 misstönder

689 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
#1
Löst.
Tog kompprov och hade 13 på 3 cyl och noll på en.
Får kolla om kolven är sprucken eller om man har tur att en ventil fastnat i öppet läge

Saab 9-3 2,0t 2007.
Verkar gå på 3 cylindrar.
Finns felkod p0300.
Tar jag av sladden till tändspole händer inget. Även om jag bytar tändspole ifrån cyl bredvid som är hel.
Så tar jag av kontakten till spolarna den första och den sista så hör jag ingen skillnad på motorgång
Detta kom samband med en omkörning.
Har bytt tändspole och stift utan framgång.
Kan det vara så att någon turbo slang eller laddtryckskylaren har gått??
Går illa på tomgång och belastning.
Ska ta kompprov på den med.
Några spontana förslag???
Senast redigerat av Smurfen40 (9 april 2023)


112 Inlägg
8 april 2023
#2
Om problemet uppstod vid en omkörning när turbon laddar på så skulle jag börja med kontrollera tryckslangarna ifrån turbon så att inte någon spruckit eller hoppat av.
Sedan är det lika bra att kontrollera slangarna till vevhusventilationen också så du inte har vakuumläckage där eller att dom är igensatta.
Bilen är ju 16 år gammal nu och är dom aldrig bytta tidigare så är dom garanterat i riktigt dåligt skick vid det här laget, gäller även tryckslangarna.

3 211 Inlägg
8 april 2023
#3
Men ISO-felkod "P0300" (du missade en 0 antar jag) betyder: "Misständning. Slumpvis cylinder.

Pekar inte ut någon specifik som det normalt gör om en tändspole dör.

Är det inte en hel tändkassett på SAAB föressten, där alla är sammanbyggda?
Men det kanske bara var tidigare modeller.

689 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Men ISO-felkod "P0300" (du missade en 0 antar jag) betyder: "Misständning. Slumpvis cylinder.

Pekar inte ut någon specifik som det normalt gör om en tändspole dör.

Är det inte en hel tändkassett på SAAB föressten, där alla är sammanbyggda?
Men det kanske bara var tidigare modeller.

Ingen hel tändkassett på 9-3 det är på 9-5 som har den och tidiga 9-3
Och ja det är p0300 jag menade
Senast redigerat av Smurfen40 (8 april 2023)


1 036 Inlägg
8 april 2023
#5
Glöm inte kolla tändstiftet på den cylindern som felar. När jag drog iväg med min gamla talladega så small det till och gick på 3 cylindrar. Felet var tändstiftet som hade pajat turligt nog


Diagnostekniker
2 723 Inlägg
8 april 2023
#6
Du kan mäta motståndet i spolarna och se om någon sticker ut.

Sen uppfattar jag det som att det inte riktigt spelar roll vilken tändspole du drar ur?
”Så tar jag av kontakten till spolarna den första och den sista så hör jag ingen skillnad på motorgång”.
Det är ju vanligt med dåliga spolar på b207 men de brukar oftast visa symptom under belastning.

Kolla tryckslang, osv som Kloster föreslår.

Up the RA


Sök