3452
Sök

Volvo V50 D2 -11 Spridarbyte

130 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#1
Finns en uppsjö av liknande trådar men ingen vad jag hittar som är lika mitt bekymmer.

Köpte bil, körde en vecka. Vid köp så knacka den när man varvade över 1800. Säljaren sa att ford/volvo motorn har en hårdare gång i sig. Aldrig haft diesel heller så körde på.
Sen gick en spridare sönder, fick felkod å allt. Köpte en ny och bytte den. Då gick det bra igen men tvekade på låga varv främst i sexans växel i typ 80.
Åkte till volvo för att koda in den nya spridaren. Nu är knacket på låga varv men inte höga och har en orolig tomgång. Dör inte men är inte stills. Tvekandet i sexans växel är kvar.

Är det något annat som är kasst? Dålig kodning av volvo?

1 699 Inlägg
10 maj 2023
#2
Hmm, du får nog byta fler spridare skulle ja gissa på. Bara att vänta på nästa felkod.. lycka till.
mvh/husse

104 Inlägg
11 maj 2023
#3
Ja, spridare på dieslar är ett rent helvete. Det enda jag kan rekommendera är att installera nya spridare överallt och sedan byta ut en ny mot en gammal för att utesluta den dåliga och sälja resten.

Begagnade spridare finns ju också såklart om man törs chansa.
Senast redigerat av RubenRutegard (11 maj 2023)


130 Inlägg
11 maj 2023
Trådstartare
#4
Ja det sög ju...
Den första jag bytte så mätte jag motståndet och det fanns inget i den så var rätt självklart. Ska mäta igen på som och se om någon sticker ut

Edit: mätte på dom. Alla låg på samma motstånd. Men hackar helt djävulskt imorse. Lika illa som när en inte hade motstånd alls. Får väl köra tills felkod kommer
Senast redigerat av IIHenkeII (11 maj 2023)

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
11 maj 2023
#5
Volvo kan ju ha knappat in fel balanseringskod på den nya spridaren.
Det är inte alltid direkt jätteenkelt att se vad det står på spridaren medans den är monterad.
I övrigt så kan du mäta upp hur mycket diesel spridarna läcker igenom om du har utrustning, eller kan knåpa ihop något liknande.

Kan även vara så att samtliga behöver korrigera korrigeringsvärdena. smile

Up the RA

130 Inlägg
11 maj 2023
Trådstartare
#6
Inne på verkstan igen. Han skulle pröva att koda in dom igen

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
11 maj 2023
#7
kan låta riktigt illa om man inte får det tätt mellan spridare och topp..   monterades ny koppar packning och gjordes allt rent efter konstens regler?

har man mätt upp retur läckage på alla spridare?

Kör fort så hinner inget hända...

130 Inlägg
11 maj 2023
Trådstartare
#8
Fast går dåligt när den är kall och bättre varm. Alltså riktigt illa när den är kall.
Blev värre efter kodning.
Ny kopparbricka och var superrent.

Nej. Vad är man ute efter då?

130 Inlägg
12 maj 2023
Trådstartare
#9
Dom försökte igen. Funkar jättebra när dom gör de. Står bilen 1-2 timmar blir det skit igen. Alla spridare verkar funka men av nån anledning sparar han inte datan när han gjort inställningarna. Får stå kvar för mer felsökning...

1 699 Inlägg
12 maj 2023
#10
Hmm, undrar om detta handlar om inkodning? En Spridare har sin kod pga. att man inte rent tekniskt klarar att tillverka helt identiska spridare... marginalerna är så fina att alla spridare har en liten skillnad i sprutbild osv. Precis som när man tillverkar CPU till datorer- så måste varje testas o vissa måste man bränna(avaktivera) bort kärnor på då de inte uppfyller kraven o de får då en annan spec. än de va tänkta att bli. En Dieselspridare är inte så känslig, dvs det handlar om miljö o balans. Man vill tala om för motorns ECM exakt vilken inställning ECM,en ska välja just för denna spridare. Detta är nåt som du som förare inte märker. Det låter mer som de raderar felkoder o har nån läckande spridare eller en kass ECM.

mvh/husse

130 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
#11
husseman skrev:
Hmm, undrar om detta handlar om inkodning? En Spridare har sin kod pga. att man inte rent tekniskt klarar att tillverka helt identiska spridare... marginalerna är så fina att alla spridare har en liten skillnad i sprutbild osv. Precis som när man tillverkar CPU till datorer- så måste varje testas o vissa måste man bränna(avaktivera) bort kärnor på då de inte uppfyller kraven o de får då en annan spec. än de va tänkta att bli. En Dieselspridare är inte så känslig, dvs det handlar om miljö o balans. Man vill tala om för motorns ECM exakt vilken inställning ECM,en ska välja just för denna spridare. Detta är nåt som du som förare inte märker. Det låter mer som de raderar felkoder o har nån läckande spridare eller en kass ECM.

mvh/husse

Men hur kan det gå bra när han har kört den men sen efter att man stängt av och sen startar så går den dåligt? En kass ECM samtidigt som en spridare pajar känns otroligt. En läckande spridare borde göra att den går dåligt på alla varvtal och varm samt kall, eller?

3 195 Inlägg
13 maj 2023
#12
Det är inte så att det är första start efter strömlös den går bra, och sämre andra start?
Vid första start går den nog på grundparametrar och den försöker adaptera sig och det blir knas, pga spridarkodning?
OBS, detta är bara en gissad teori eftet att ha snabbläst tråden

130 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
#13
Mossan1 skrev:
Det är inte så att det är första start efter strömlös den går bra, och sämre andra start?
Vid första start går den nog på grundparametrar och den försöker adaptera sig och det blir knas, pga spridarkodning?
OBS, detta är bara en gissad teori eftet att ha snabbläst tråden

Nej, bara under kodningen går den bra. Sen när jag ska hämta den så går den skit igen.
Som att den inte sparar parametrarna

1 699 Inlägg
18 maj 2023
#14
Hmm, låter jävligt konstigt att din volvoverkstad inte kan upplysa dig om varför detta problem består.-kan det bero på att du bytte spridare sj. o bara vill ha den "inkodad" ?  Antar att det sitter Piezospridare på denna motor- så ohm. mätning o sånt går bort. Du får lämna in för fullständig felsökning hos volvo o de byter grejer till de hittar felet.  Ja gissar på 40k- nya spridare, ny ECM..o lite kodning..huu.

mvh/husse

130 Inlägg
19 maj 2023
Trådstartare
#15
Update!

Verkatan fick åka på den längsta kodningen dom nånsin gjort. Troligtvis åkt med kass spridare alldeles för länge.

Så om det händer dig så se till att verkstan åker riktigt riktigt länge under kodningen

Senaste foruminläggen


Sök