Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Plågat dom flesta av mina bilar på Autobahn. När man passerar 10 minuter utan att ha lyft pedalen från botten en sekund så vet man att den har fått jobba lite
Jo. Min i10 har en maxfart på cirka 150 km/h. Den fick rulla med gaspedalen dikt an i 2 timmar för några veckor sedan. Bilen är från 2022 och bör således tåla det. Varväknaren var inte på rött. Enligt manualen ska den inte dras in på rött. Vilket inte heller robotlådan tillåter. Lustigt nog har bränsleförbrukningen sjunkit rejält efter den resan.
bilar mår bra av att jobba ordenkligt att ligga på varvstoppet i 2timmar är ju ganska dumnt men att gå in på varvstoppet korta stunder kvittar ju..
sen är det få bilar som faktist orkar lägga sig på varvstoppet på högsta växel.. enda bil jag kört som klarat det var en 1988::ans 360Gl
men samtidigt så var den knappast orginal 2liters motorn var bytt mot en 2.3liter 16v med turbo..
men annars är det högst ovanligt att en bil även motorstarka bilar att man faktist kan varva ur dom på högsta växeln
Mm. Rött är 6500v. Den låg konstant på 5500v. Så lite till godo där. Ibland försökte lådan lägga i högsta växeln på plan/lätt sluttande väg och då sjönk det väl till 4500v men inte länge. Den orkade inte hålla den farten som cruise var inställd på.
Sen är ju farthållare i asiatbilar som de är. 0,5 km/h under så växla ner och ge fullt... Tills slut la jag lådan i läge manuell.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!