3419
Sök

Flytande eller ”hårt” poleringsmedel

10 Inlägg
5 juli 2023
Trådstartare
#1
Hej, har köpt en biltema poleringsmaskin p150b (fortfarande öppet köp så om er erfarenhet av den är kass säg gärna till) och tänkte polera bilen i framtiden, till den köpte jag Biltemas hårdhet: medium poleringsvamp. Just nu ska jag polera framlamporna och köpte då julas sonax bilpolish då en kille sa att det passade mitt ändamål mycket bra (kommer följa den där guiden som redan ligger här från typ 2009).

1: Jag undrar nu om jag ska köpa denna: 

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ax-014490/

som har en hårgelé aktig konsistens eller denna

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ax-001377/

som är på flaska. Tack. Värt att nämna är att bilen har mycket få repor men de finns om man letar i rätt ljus.

2: Jag har även två områden på bumpern där framme som typ ser ut att någon sandpapprat (?) områden stora som en lime typ. Vilket är det bästa sättet att få bort dessa repor?

6 119 Inlägg
5 juli 2023
#2
Bägge funkar bra!
Ska du ta bort repor måste du först slipa med vattenslippapper (2000-2500) och sedan polera med rubbing. Själv använder jag Autosol rubbing och 3M Finessit och likanande. Men jag använder aldrig polermaskin(även om jag har en sån).


Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2023
#3
jaka54 skrev:
Bägge funkar bra!
Ska du ta bort repor måste du först slipa med vattenslippapper (2000-2500) och sedan polera med rubbing. Själv använder jag Autosol rubbing och 3M Finessit och likanande. Men jag använder aldrig polermaskin(även om jag har en sån).

Nej. Använd rätt medel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
6 juli 2023
#4
it_mutt skrev:
jaka54 skrev:
Bägge funkar bra!
Ska du ta bort repor måste du först slipa med vattenslippapper (2000-2500) och sedan polera med rubbing. Själv använder jag Autosol rubbing och 3M Finessit och likanande. Men jag använder aldrig polermaskin(även om jag har en sån).

Nej. Använd rätt medel.

Beror givetvis på hur illa det är, men oftast är dom så illa så att det behövs.
Behövs de inte slipas så behöver man inte röra dom alls.

Från Finland
339 Inlägg
6 juli 2023
#5
I min erfarenhet, endast sånadära medel allena ger aldrig ett riktigt tillfredsställande resultat. Det behöver alltid våtslipas med sandpapper. Själv hade jag ett par yaris lampor som var helt förstörda, våtslipade från 180-1000 kornighet, sen klarlackade jag med 2k lack, det fyllde i sliprisporna och gav lacken nått att hålla emot. Det behövs lackas med UV beständig lack om man går till sandpapper.

Eller så måste man nyttja nån annan form av UV skydd för det tas bort då man slipar så plasten är snart lika dålig igen, förmodligen är UV skyddet redan slut då det blivig dåligt till att börja med. Så tänk på UV skydd eller så blir det att göra om snart.

Professionell nybilshatare

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2023
#6
davveno1 skrev:
it_mutt skrev:
jaka54 skrev:
Bägge funkar bra!
Ska du ta bort repor måste du först slipa med vattenslippapper (2000-2500) och sedan polera med rubbing. Själv använder jag Autosol rubbing och 3M Finessit och likanande. Men jag använder aldrig polermaskin(även om jag har en sån).

Nej. Använd rätt medel.

Beror givetvis på hur illa det är, men oftast är dom så illa så att det behövs.
Behövs de inte slipas så behöver man inte röra dom alls.

Ehm...va?

Om reporna är så enkla att de inte behöver våtslipas behöver man inte åtgärda dessa alls? Det är alltså din bestämda åsikt? Hur ser du repan om den inte behöver åtgärdas?

Med tanke på att det inte är några problem att polera bort "1500-repor" så finns det ingen anledning att våtslipa med 2500 för att få bort reporna och SEN polera bort 2500-reporna.

- - - edit - - -

Ja, det går att polera bort 1200-repor också om man nu så otroligt gärna vill.
Senast redigerat av it_mutt (6 juli 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
6 juli 2023
#7
it_mutt skrev:
davveno1 skrev:
it_mutt skrev:

Nej. Använd rätt medel.

Beror givetvis på hur illa det är, men oftast är dom så illa så att det behövs.
Behövs de inte slipas så behöver man inte röra dom alls.

Ehm...va?

Om reporna är så enkla att de inte behöver våtslipas behöver man inte åtgärda dessa alls? Det är alltså din bestämda åsikt? Hur ser du repan om den inte behöver åtgärdas?

Med tanke på att det inte är några problem att polera bort "1500-repor" så finns det ingen anledning att våtslipa med 2500 för att få bort reporna och SEN polera bort 2500-reporna.

- - - edit - - -

Ja, det går att polera bort 1200-repor också om man nu så otroligt gärna vill.

Exakt så.
Sen om man värderar sin tid de minsta så är våtslip The way to go.

6 119 Inlägg
6 juli 2023
#8
Personligen tycker jag att det är stor skillnad att våtslipa med 1500 resp 2500 papper innan polering av lackytor. Det går mycket snabbare att få till en perfekt yta efter man vattenslipat med 2000 eller 2500 papper.


Avstängd
10 388 Inlägg
6 juli 2023
#9
davveno1 skrev:
it_mutt skrev:
davveno1 skrev:

Beror givetvis på hur illa det är, men oftast är dom så illa så att det behövs.
Behövs de inte slipas så behöver man inte röra dom alls.

Ehm...va?

Om reporna är så enkla att de inte behöver våtslipas behöver man inte åtgärda dessa alls? Det är alltså din bestämda åsikt? Hur ser du repan om den inte behöver åtgärdas?

Med tanke på att det inte är några problem att polera bort "1500-repor" så finns det ingen anledning att våtslipa med 2500 för att få bort reporna och SEN polera bort 2500-reporna.

- - - edit - - -

Ja, det går att polera bort 1200-repor också om man nu så otroligt gärna vill.

Exakt så.
Sen om man värderar sin tid de minsta så är våtslip The way to go.

"Ok".

Du sparar liksom ingen tid;

Ditt förslag; våtslipa sen polera - 2 steg
Mitt förslag; polera med rätt medel direkt - 1 steg

Att du sen vill köra runt i en repig bil, för; behöver de inte våtslipas behöver de inte åtgärdas, är givetvis ditt val.

jaka54 skrev:
Personligen tycker jag att det är stor skillnad att våtslipa med 1500 resp 2500 papper innan polering av lackytor. Det går mycket snabbare att få till en perfekt yta efter man vattenslipat med 2000 eller 2500 papper.

Det var inte vad du skrev, du skrev att man MÅSTE våtslipa, det stämmer helt enkelt inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 119 Inlägg
6 juli 2023
#10
Måste och måste...det är mycket i livet man inte måste. I mitt fall så menade jag med MÅSTE att det går lättare , snabbare om man vattenslipar. Sen kan man ju diskutera vad var och en av oss menar med BRA resultat...


21 Inlägg
7 juli 2023
#11
it_mutt skrev:
davveno1 skrev:
it_mutt skrev:

Ehm...va?

Om reporna är så enkla att de inte behöver våtslipas behöver man inte åtgärda dessa alls? Det är alltså din bestämda åsikt? Hur ser du repan om den inte behöver åtgärdas?

Med tanke på att det inte är några problem att polera bort "1500-repor" så finns det ingen anledning att våtslipa med 2500 för att få bort reporna och SEN polera bort 2500-reporna.

- - - edit - - -

Ja, det går att polera bort 1200-repor också om man nu så otroligt gärna vill.

Exakt så.
Sen om man värderar sin tid de minsta så är våtslip The way to go.

"Ok".

Du sparar liksom ingen tid;

Ditt förslag; våtslipa sen polera - 2 steg
Mitt förslag; polera med rätt medel direkt - 1 steg

Att du sen vill köra runt i en repig bil, för; behöver de inte våtslipas behöver de inte åtgärdas, är givetvis ditt val.

jaka54 skrev:
Personligen tycker jag att det är stor skillnad att våtslipa med 1500 resp 2500 papper innan polering av lackytor. Det går mycket snabbare att få till en perfekt yta efter man vattenslipat med 2000 eller 2500 papper.

Det var inte vad du skrev, du skrev att man MÅSTE våtslipa, det stämmer helt enkelt inte.

Du kanske blir nöjd, kanske blir de lite klarare lyktor. Men vill du ha ett bra hållbart resultat så måste du slipa de värsta först och sen stegvis gå finare för att avsluta med polermedel.
Men dom lyktor jag fixat har i varit stadiet där de inte går igenom besiktningen. Då måste allt de dåliga bort på djupet.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juli 2023
#12
jaka54 skrev:
Måste och måste...det är mycket i livet man inte måste. I mitt fall så menade jag med MÅSTE att det går lättare , snabbare om man vattenslipar. Sen kan man ju diskutera vad var och en av oss menar med BRA resultat...

Fast, antingen måste man, eller så måste man inte. Det finns inget som heter "nästanmåste". Du påstår/påstod att man måste, det är inte sant. Det går alldeles ypperligt ta bort ner till 1200-repor med polermedel. Så man måste alltså inte våtslipa med 2000-2500-papper.



davveno1 skrev:
it_mutt skrev:
davveno1 skrev:
Exakt så.
Sen om man värderar sin tid de minsta så är våtslip The way to go.

"Ok".

Du sparar liksom ingen tid;

Ditt förslag; våtslipa sen polera - 2 steg
Mitt förslag; polera med rätt medel direkt - 1 steg

Att du sen vill köra runt i en repig bil, för; behöver de inte våtslipas behöver de inte åtgärdas, är givetvis ditt val.

jaka54 skrev:
Personligen tycker jag att det är stor skillnad att våtslipa med 1500 resp 2500 papper innan polering av lackytor. Det går mycket snabbare att få till en perfekt yta efter man vattenslipat med 2000 eller 2500 papper.

Det var inte vad du skrev, du skrev att man MÅSTE våtslipa, det stämmer helt enkelt inte.

Du kanske blir nöjd, kanske blir de lite klarare lyktor. Men vill du ha ett bra hållbart resultat så måste du slipa de värsta först och sen stegvis gå finare för att avsluta med polermedel.
Men dom lyktor jag fixat har i varit stadiet där de inte går igenom besiktningen. Då måste allt de dåliga bort på djupet.

Oh tack! Snällt av dig att förklara för mig hur polering fungerar. Här har jag pysslat med rekond i typ 20 år och inte haft en aaaaaaaaaning.

Nu byter du riktning i ditt diskuterande.

Faktum kvarstår, oavsett vad du vill tro, att för att "bli av med" en repa, så spelar inte metoden någon roll. Tar du "bort" repan så gör du. Resultatet blir inte sämre för att du använder polermedel istället för våtslip för att ta bort, låt säga 2000-repor.
Varför du inbillar dig det är givetvis helt obegripligt. (Nej det är det inte, du inbillar dig att repan inte försvinner och bara blir igenfylld och därför upplevs som åtgärdad, men sen kommer komma tillbaka när "vad det nu är för medel" försvunnit, fast, då har du inte polerat bort repan, vilket är vad som diskuteras, du har bara dolt den).

Nej, jag har aaaaldrig polerat några strålkastare....dessa här är exempelvis inte våtslipade upp till 1200 och sen, med rätt medel och trissor, polerade därifrån. Nope, absolut inte. Och det var inte heller så att anledningen till att de behövde poleras var att bilen (nedre) fick tvåa för diffus ljusbild - nope. "Prickarna" på nedre strålkastaren är vattendroppar, då det började regna. Lika bra att inflika att det alltså inte är någon obegriplig kemisk reaktion med mirakelpolermedlet.
Och jag har absolut inte använt samma metod på hundratals andra lyktor, tyvärr....



https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-71fc3d687bc35e0f8e171e6964bc38a9.jpg
https://www.bildtagg.se/uploads/2023/188/gz201k4e4lnbgorrrh6ezzb8.jpg


- - - Edit - - -

Till ts; I all välmening, lägg de där pengarna på något annat än TW. Typ en liten flaska Menzerna Power Lock Ultimate Protection. Det ger ett betydligt bättre och långvarit skydd efter att du har polerat upp dina strålkastare.
Senast redigerat av it_mutt (7 juli 2023)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

21 Inlägg
7 juli 2023
#13
Har också pysslat med rekond i 20 år,  dock enbart svart. Till kompisars kompisar osv. Antagligen från olika skolor, mest använt menserna fg och pf.

Vi jobbar olika, fine.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juli 2023
#14
davveno1 skrev:
Har också pysslat med rekond i 20 år,  dock enbart svart. Till kompisars kompisar osv. Antagligen från olika skolor, mest använt menserna fg och pf.

Vi jobbar olika, fine.

Nej, det handlar inte om att vara från olika skolor. Det är så enkelt att det handlar om logik; en "bortpolerad repa" kommer inte tillbaka, eller blir mindre "bortpolerad" för att det är gjort med medel istället för med våtslip, så länge den faktiskt är just en "bortpolerad repa".

Det gör vi; du lägger gärna extra tid på moment som inte ger någon skillnad när det gäller slutresultat och berättar sen hur värdefull tiden är och att man därför ska jobba så effektivt som möjligt. Så ja, det gör vi absolut.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök