jaka54 skrev:
Måste och måste...det är mycket i livet man inte måste. I mitt fall så menade jag med MÅSTE att det går lättare , snabbare om man vattenslipar. Sen kan man ju diskutera vad var och en av oss menar med BRA resultat...
Fast, antingen måste man, eller så måste man inte. Det finns inget som heter "nästanmåste". Du påstår/påstod att man måste, det är inte sant. Det går alldeles ypperligt ta bort ner till 1200-repor med polermedel. Så man måste alltså inte våtslipa med 2000-2500-papper.
davveno1 skrev:
it_mutt skrev:
davveno1 skrev:
Exakt så.
Sen om man värderar sin tid de minsta så är våtslip The way to go.
"Ok".
Du sparar liksom ingen tid;
Ditt förslag; våtslipa sen polera - 2 steg
Mitt förslag; polera med rätt medel direkt - 1 steg
Att du sen vill köra runt i en repig bil, för; behöver de inte våtslipas behöver de inte åtgärdas, är givetvis ditt val.
jaka54 skrev:
Personligen tycker jag att det är stor skillnad att våtslipa med 1500 resp 2500 papper innan polering av lackytor. Det går mycket snabbare att få till en perfekt yta efter man vattenslipat med 2000 eller 2500 papper.
Det var inte vad du skrev, du skrev att man MÅSTE våtslipa, det stämmer helt enkelt inte.
Du kanske blir nöjd, kanske blir de lite klarare lyktor. Men vill du ha ett bra hållbart resultat så måste du slipa de värsta först och sen stegvis gå finare för att avsluta med polermedel.
Men dom lyktor jag fixat har i varit stadiet där de inte går igenom besiktningen. Då måste allt de dåliga bort på djupet.
Oh tack! Snällt av dig att förklara för mig hur polering fungerar. Här har jag pysslat med rekond i typ 20 år och inte haft en aaaaaaaaaning.
Nu byter du riktning i ditt diskuterande.
Faktum kvarstår, oavsett vad du vill tro, att för att "bli av med" en repa, så spelar inte metoden någon roll. Tar du "bort" repan så gör du. Resultatet blir inte sämre för att du använder polermedel istället för våtslip för att ta bort, låt säga 2000-repor.
Varför du inbillar dig det är givetvis helt obegripligt. (Nej det är det inte, du inbillar dig att repan inte försvinner och bara blir igenfylld och därför upplevs som åtgärdad, men sen kommer komma tillbaka när "vad det nu är för medel" försvunnit, fast, då har du inte polerat bort repan, vilket är vad som diskuteras, du har bara dolt den).
Nej, jag har aaaaldrig polerat några strålkastare....dessa här är exempelvis inte våtslipade upp till 1200 och sen, med rätt medel och trissor, polerade därifrån. Nope, absolut inte. Och det var inte heller så att anledningen till att de behövde poleras var att bilen (nedre) fick tvåa för diffus ljusbild - nope. "Prickarna" på nedre strålkastaren är vattendroppar, då det började regna. Lika bra att inflika att det alltså inte är någon obegriplig kemisk reaktion med mirakelpolermedlet.
Och jag har absolut inte använt samma metod på hundratals andra lyktor, tyvärr....
- - - Edit - - -
Till ts; I all välmening, lägg de där pengarna på något annat än TW. Typ en liten flaska Menzerna Power Lock Ultimate Protection. Det ger ett betydligt bättre och långvarit skydd efter att du har polerat upp dina strålkastare.