3430
Sök

Letar efter åsikter angående en avgasrörslagning

6 Inlägg
23 juli 2023
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har en Ford MONDEO IV Turnier (BA7) 2010, och jag tappade avgasröret häromdagen, efter en liten inspektion så märker jag att pinnarna som avgasröret hänger i minst sagt var sletna, sen verkar det som att när pinnarna gick av o avgasröret ramlade ner så slet det upp fästet i ett flexrör.

På min bil så finns det bara en skarv i typ mitten av avgasröret, så det verkar som att jag inte kan få ner röret o jobba på det utanför bilen? Så känns som ända alternativet är att laga det medans det sitter kvar i bilen.

Så plan är att köpa upphängningsklämmor på biltema för o lösa upphängningen, flexröret känns desto jobbigare o laga, men min nuvarande tanke är att köpa ett universialflexrör från biltema, samt monteringspasta och två avgasrörsklämmor, såga av avgasröret o sen byta ut det mot den nya.

Som Ämnesrubriken lyder så letar jag efter åsikter från er som har mer erfarenhet att skruva i bilar än mig, om jag tänker rätt? och det är en bra lösning på problemet, bifogar bilder, alla kommentarer är guld!

Tack på förhand! Linus!

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-199c2349b1a65a5e4b72c5a4043a1daa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-d87792899ee163f577f56f295158b258.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-722f4a8b478bb476eedce2f665b6e6dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-ce9c3fd55ee033a6acb32697f67dac7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-3244149ecba0afa9011f1cfd7eb7290a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-9fefd6f74a2aa2a82c70623e88464932.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-ab3709ebaae881fa8a396c622c80c83e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-18daa3a59b4de25011ea9cd527ba0c9f.jpg

6 063 Inlägg
24 juli 2023
#2
Min åsikt är att du inte bör lägga ner för mycket pengar och möda på att lappa ihop det där med lösa ersättningsbitar från Biltema, då resten är så dåligt att det ändå inte kommer hålla mer än något år till. Fundera på ett helt nytt system från katalysatorn och bakåt istället.

7 450 Inlägg
24 juli 2023
#3
Utmarks-Loke skrev:
Min åsikt är att du inte bör lägga ner för mycket pengar och möda på att lappa ihop det där med lösa ersättningsbitar från Biltema, då resten är så dåligt att det ändå inte kommer hålla mer än något år till. Fundera på ett helt nytt system från katalysatorn och bakåt istället.

Är av samma åsikt!

3 211 Inlägg
24 juli 2023
#4
Jag kan inte av bilderna se att röret skulle vara så dåligt som tidigare inlägg gör gällande.

Den bedömningen gör du bäst själv,
och jag har själv lagat med universalgrejer och kört i åratal.

Vi snackar hundralappar för sakerna du listat.
Är röret fräscht, så varför inte?
Är det så kass som föregående "ser" är det bortkastat.

6 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Min åsikt är att du inte bör lägga ner för mycket pengar och möda på att lappa ihop det där med lösa ersättningsbitar från Biltema, då resten är så dåligt att det ändå inte kommer hålla mer än något år till. Fundera på ett helt nytt system från katalysatorn och bakåt istället.

Mossan1 skrev:
Jag kan inte av bilderna se att röret skulle vara så dåligt som tidigare inlägg gör gällande.

Den bedömningen gör du bäst själv,
och jag har själv lagat med universalgrejer och kört i åratal.

Vi snackar hundralappar för sakerna du listat.
Är röret fräscht, så varför inte?
Är det så kass som föregående "ser" är det bortkastat.

I min amatörmässiga inspektion var faktiskt inte röret dåligt alls bakåt, jag har legat o slått med en skruvmejsel på röret hela vägen, och sjukt nog känns det faktiskt bra, mycket gods och inga rejäla rost samlingar mer än att det är lite rost utanpå röret. Det ända är att den skarven ser juh förjävlig ut, och sen att flexröret är av då, så frågan är om man kanske ska kapa bort skarven också? om man ändå ska försöka laga det? jag kollade på skruvat efter nytt avgassystem, och priset var typ 1000, per del, främre, mitten o bakre, och jag är lite snål för det hahaha... kanske dum snål...
Senast redigerat av Trattjaevel (24 juli 2023)

6 063 Inlägg
24 juli 2023
#6
Vill man reparera skulle jag köpa en svetsbar bit flexrör och plocka ner systemet så man kom åt ordentligt att svetsa. Klämmor funkar bara om röret har exakt rätt dimension, annars är det hopplöst att få tätt och då läcker det in luft och man får kassa avgasvärden vid nästa besiktning

6 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Vill man reparera skulle jag köpa en svetsbar bit flexrör och plocka ner systemet så man kom åt ordentligt att svetsa. Klämmor funkar bara om röret har exakt rätt dimension, annars är det hopplöst att få tätt och då läcker det in luft och man får kassa avgasvärden vid nästa besiktning

ja det är lite det jag är rädd för också, jagh ar mätt röret med skjutmått, och det är 50mm efter skarven och några tjockare upp till ovanför flexröret.

Problemet med att svetsa som jag ser det är väl att det bara finns en skarv? så även om jag får loss den så får jag väl inte ner hela röret? jag hittar inga skarvar efter den som syns på bilden, och avgasröret går juh typ upp i hjulhuset en liten bit? så jag får inte ner det utan o lossa en jävla massa runt hjulet?

6 063 Inlägg
24 juli 2023
#8
Det skall gå att få ner avgassystemet genom att vrida och vända åt olika håll och dra bit för bit bakåt

249 Inlägg
24 juli 2023
#9
Utmarks-Loke skrev:
Det skall gå att få ner avgassystemet genom att vrida och vända åt olika håll och dra bit för bit bakåt

Nej det går inte att få ner, Ford monterade det före bakaxeln kom på plats så det måste kapas


6 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
#10
Blixnabb skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Det skall gå att få ner avgassystemet genom att vrida och vända åt olika håll och dra bit för bit bakåt

Nej det går inte att få ner, Ford monterade det före bakaxeln kom på plats så det måste kapas

det är juh rätt sunket o göra så......

6 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
#11
Nu har jag kollat vidare lite, och märkte att det sitter en lambdasond precis efter flexet...... så jag vet inte om jag har tillräckligt med rum att få in en klämma där, och efter att har kollat lite youtube så om jag ska få ner katten så jag kan svetsa i det så måste jag riva ner en jävla massa grejjer, är det en dum ide att försöka kapa röret precis efter flexet o sen försöka få in en klämma innan sonden? eller är enda alternativet o skruva ner hela skiten? Bifogar bild på ett nytt Katt/flexrör som är exakt det jag har.https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246882/246882-60e2662badce545d7c229ad7473d5fc3.jpg

6 063 Inlägg
24 juli 2023
#12
Till bmw finns det i alla fall lösa bitar flexrör som man skall svetsa dit när det gamla går sönder, för att slippa byta hela katalysatorn/partikelfiltret. Antar att det är samma till Ford. Men som sagt, det blir mycket enklare att svetsa om man plockar ner röret.

6 Inlägg
24 juli 2023
Trådstartare
#13
Jag måste fråga också, jag har nu tejpat ihop skarven med aliminium tejp för att slippa ljudet, är detta en dum ide? kan det börja brinna?

6 063 Inlägg
24 juli 2023
#14
Nej, det kan inte börja brinna men det kommer nog inte hålla så länge


Sök