3191
Sök

Moped med LED-RAMP FUNGERAR INTE (LÖST)

24 Inlägg
7 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej Hej,

Jag har en Boatian classic kopia som heter parilla rsr. Jag fick den av en bekant och den går bra maskinelt. Dock tyckte jag att helljuset var inte så bra så jag ville uppgradera till något bättre. Såg alternativ online men så tänkte jag ¨varför inte bara slänga på en ledramp?¨. Lättare sagt än gjort men det går för den som är villig nock.

Jag tänkte först sätta den på egen knapp men jag testade helljusets kablage och inte bara fungerade led rampen, den lyste väldigt bra! (detta gjorde jag innan installation och testade direct på batteriet med samma resultat).

Då tänker man att man är ¨good to go¨, så jag kapar fram kåpan för att få plats med led rampen och tillsist får jag det att passa bra. När jag är klar kopplar jag den och NU kommer problemet:

NÄR JAG GASAR STÄNGER FANSKAPET AV LEDRAMPEN!

Sen dess har den aldrigt rikitgt kommit tillbacka i full effect och glimmrar. Första tanken jag får är
A: Led gick sönder men fattar inte hur då den ska klara 10-30 V.
B: Reläet gjorde seppuku
C: Batteriet inte gillar

MÄTNINGAR:
Jag har mätt på batteriet och den ligger på 13.26V utan ledrampen på och 13.06 med den på.

Fram till kablarna har jag 1.3V och det fattar jag inte hur det går ihopa då på lamporna står det 12V system 35W. (Led rampen är 18W och jag kopplade ur helljuset så endast ledrampen ljute vid helljust)

Jag vetefan hur jag ska fixa detta om de går. Annars får man nöja sig med ett hål i mopedens framkåpa

Video på problemet:
https://youtube.com/shorts/0vXVf5s5ZwY

Länk till led rampen:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000042896

MVH Aron
Senast redigerat av AronHatarMotorer (11 oktober 2023)

7 274 Inlägg
8 oktober 2023
#2
Om du har 1.3v på kablarna till rampen så har du problemet där.
Enormt spänningsfall.
Bara leta var problemet ligger.


Forummoderator
18 011 Inlägg
8 oktober 2023
#3
1.3V? Säkert på att du mätt rätt?

Att den stänger av sig när du varvar tror jag beror på att laddningen är väldigt svajig. Den kan pendla mellan 0-40 volt. Detta går inte att mäta med en multimeter utan man bör ha ett oscilloskop vilket normala människor inte har hemma... De är dyra men en större seriös verkstad har nog det och kanske kan hjälpa dig mäta mot lite mutor. Att montera en kondensator parallellt med LED-ramp kan göra gott. Ingen stor utgift heller. Rampen såg lite fladdrig ut.

Jag såg att den ska dra 1,2A så ser inget problem där. Hur mår ditt batteri? Hur många A är det på? Du använder elstarten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

24 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#4
Hybrid_ skrev:
1.3V? Säkert på att du mätt rätt?

Att den stänger av sig när du varvar tror jag beror på att laddningen är väldigt svajig. Den kan pendla mellan 0-40 volt. Detta går inte att mäta med en multimeter utan man bör ha ett oscilloskop vilket normala människor inte har hemma... De är dyra men en större seriös verkstad har nog det och kanske kan hjälpa dig mäta mot lite mutor. Att montera en kondensator parallellt med LED-ramp kan göra gott. Ingen stor utgift heller. Rampen såg lite fladdrig ut.

Jag såg att den ska dra 1,2A så ser inget problem där. Hur mår ditt batteri? Hur många A är det på? Du använder elstarten?

tjena, Batteriet ska ligga på 4.5Amp timmar och elstartern fungerade även efter jag hade ingång ljuset med full effect (innan jag gasade och den dog lyste den bra). Och som sagt så är lamporna som är på 35W vilket är 2.9A. Jag tyckte det var konstigt nock att när jag skulle mäta på fick jag en ström genomgång i handen och det brukar det ju inte vara med 12V

24 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#5
Janneutanb skrev:
Om du har 1.3v på kablarna till rampen så har du problemet där.
Enormt spänningsfall.
Bara leta var problemet ligger.

Yes sir

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 oktober 2023
#6
AronHatarMotorer skrev:
Hybrid_ skrev:
1.3V? Säkert på att du mätt rätt?

Att den stänger av sig när du varvar tror jag beror på att laddningen är väldigt svajig. Den kan pendla mellan 0-40 volt. Detta går inte att mäta med en multimeter utan man bör ha ett oscilloskop vilket normala människor inte har hemma... De är dyra men en större seriös verkstad har nog det och kanske kan hjälpa dig mäta mot lite mutor. Att montera en kondensator parallellt med LED-ramp kan göra gott. Ingen stor utgift heller. Rampen såg lite fladdrig ut.

Jag såg att den ska dra 1,2A så ser inget problem där. Hur mår ditt batteri? Hur många A är det på? Du använder elstarten?

tjena, Batteriet ska ligga på 4.5Amp timmar och elstartern fungerade även efter jag hade ingång ljuset med full effect (innan jag gasade och den dog lyste den bra). Och som sagt så är lamporna som är på 35W vilket är 2.9A. Jag tyckte det var konstigt nock att när jag skulle mäta på fick jag en ström genomgång i handen och det brukar det ju inte vara med 12V

Nej. De små A brukar inte kännas. Troligen rippelspänning i batteriladdning. Har du/ni en tångamperemeter hemma?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

24 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
AronHatarMotorer skrev:
Hybrid_ skrev:
1.3V? Säkert på att du mätt rätt?

Att den stänger av sig när du varvar tror jag beror på att laddningen är väldigt svajig. Den kan pendla mellan 0-40 volt. Detta går inte att mäta med en multimeter utan man bör ha ett oscilloskop vilket normala människor inte har hemma... De är dyra men en större seriös verkstad har nog det och kanske kan hjälpa dig mäta mot lite mutor. Att montera en kondensator parallellt med LED-ramp kan göra gott. Ingen stor utgift heller. Rampen såg lite fladdrig ut.

Jag såg att den ska dra 1,2A så ser inget problem där. Hur mår ditt batteri? Hur många A är det på? Du använder elstarten?

tjena, Batteriet ska ligga på 4.5Amp timmar och elstartern fungerade även efter jag hade ingång ljuset med full effect (innan jag gasade och den dog lyste den bra). Och som sagt så är lamporna som är på 35W vilket är 2.9A. Jag tyckte det var konstigt nock att när jag skulle mäta på fick jag en ström genomgång i handen och det brukar det ju inte vara med 12V

Nej. De små A brukar inte kännas. Troligen rippelspänning i batteriladdning. Har du/ni en tångamperemeter hemma?

Nej tyvärr. Har en multimeter och en spännings provare. Men inget mer komplicerat än de

24 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#8
Hej ti alla som snockar runt denna tråd.

Jag har hittat felet. Det visar sig att laddningsregulatorn var aldeles fördålig och därav inte ger en tillräckligt ren DC för att batteriet ska kunna ge LEDen en bra frisk DC singal.

Men nu undrar vilken sorts regulator som jag ska köpa som är tillräckligt hög kvalite för att ge en bra DC singal.
Länka gärna till en websida!

Youtube link på problemet:
https://youtube.com/shorts/n3uG-GERyCQ? … yuf3nqg92L

Laddningregulatorn som sitter på:
https://dinhoj.se/regulator-laddningsre … fl-16-1531
https://baotianmotor.se/product.html/11 … sregulator

MVH Aron
Senast redigerat av AronHatarMotorer (8 oktober 2023)

3 208 Inlägg
8 oktober 2023
#9
Skulle väl räcka med en bra likriktare före LEDrampen. 
Orginal är säkert bara en enda diod på kabeln från laddspolen.  Duger bra för batteriladdning och ej känsliga grejer  så därför överarbetas det inte på billiga mopeder.

24 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Skulle väl räcka med en bra likriktare före LEDrampen. 
Orginal är säkert bara en enda diod på kabeln från laddspolen.  Duger bra för batteriladdning och ej känsliga grejer  så därför överarbetas det inte på billiga mopeder.

Så som jag fattar de så är min en halvvågs laddningsregulator. Detta innebär att sinus kurvan är skuren på hälften (aka endast en possetiv laddning. aka en puls, sen inget, en puls, sen inget). Jag vet inte hur en likströmsriktare gör för att fixa denna tom tid mellan varge cyckle av possitiv pulls men ifall dehär funkar gör jag det mycket häldre.

24 Inlägg
8 oktober 2023
Trådstartare
#11
AronHatarMotorer skrev:
Mossan1 skrev:
Skulle väl räcka med en bra likriktare före LEDrampen. 
Orginal är säkert bara en enda diod på kabeln från laddspolen.  Duger bra för batteriladdning och ej känsliga grejer  så därför överarbetas det inte på billiga mopeder.

Så som jag fattar de så är min en halvvågs laddningsregulator. Detta innebär att sinus kurvan är skuren på hälften (aka endast en possetiv laddning. aka en puls, sen inget, en puls, sen inget). Jag vet inte hur en likströmsriktare gör för att fixa denna tom tid mellan varge cyckle av possitiv pulls men ifall dehär funkar gör jag det mycket häldre.

Jag köper denna:
https://dinhoj.se/likriktare-diod-led-ljus-16-6530

håller tummarna att det funkar

24 Inlägg
11 oktober 2023
Trådstartare
#12
Jag kan meddela att det fungerade med att sätta fast en likströmsriktare innan ledrampen.

Den lyser som den ska och gör det vid alla varvtal.

Video: (kommer komma en video på hur det blev på nattetid senare)
https://youtube.com/shorts/-rimuHTg-_c

För er som är intresserade varför det fungerade med en likströmsriktare:
Som jag har beskrivit förut i tråden så har min moped en halvvågsladdings regulator vilket innebär att sinuskurvan endast har en possitiv laddning (altså en puls, inget, puls, inget). Men det som jag inte visste var att i denna likströms riktaren så har den inte bara dioder utan också en kondensator som ger dioderna en helt ny sinuskurva att leka med vilket innebär att sålänge denna kondensatorn får tillräckligt med spänning så blir det en tillräckligt len DC singal som i sin tur gör att LED-Rampen fungerar.

Dock så ska jag koppla in en lampa till helljuset för att som det är just nu är det för mycket skyllnad mellan halv och hel ljus som gör att mopeden får olika varvtal. Lättare att göra en bra tune om allt är den samma. ser ut och vara 6mm kablar så bör klara ampen som blir av en lampa inkopplat.

Tack för hjälpen i denna tråd!

MVH Aron


Sök