3270
Sök

Audi A6 2.0T 2009 - Tjuvström, Felsökning

11 Inlägg
16 oktober 2023
Trådstartare
#1
Hej,

Har sedan förra vintern börjat få problem med att min bil dränerar batteriet när bilen står still. Tar ca 1 vecka innan batteriet är urladdat, det går fortfarande att starta bilen men jag får ett meddelande på displayen om att batteriet är lågt. Mäter jag manuellt efter en natt när den stått parkerad så ligger nivån på ca 12.10V. Bytte batteri i Juni månad då jag trodde det var fel på batteriet, men får exakt samma problem med det nya batteriet.

Har även kodat in batterierna vid byte.

Jag har felsökt varje säkring med multimeter och kan inte se att något drar. Har även satt dit en tångmultimeter som mäter amperen. Den drar ca 00.04 > 00.08A när bilen stått låst 1h och alla kontrollenheter och annat mög är i sovläge. Har rengjort alla kontakter, plus som minus och Jordytan/placeringen av Jord mot chassit.

Jag har verkligen slut på idéer, någon smartare än mig som har tips?


7 454 Inlägg
16 oktober 2023
#2
Har bilen draganordning?

Diagnostekniker
2 724 Inlägg
16 oktober 2023
#3
ptja, 0.08A blir ju drygt 13.5A på en vecka.
Kollat hur generatorn mår?

Mätte du strömförbrukningen över säkringarna?
Ett bättre sätt är isåfall att mäta spänningsfallet, alltså mäta millivolt över säkringen.

Up the RA

11 Inlägg
16 oktober 2023
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Har bilen draganordning?

Nej, inget sådant.


11 Inlägg
16 oktober 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
ptja, 0.08A blir ju drygt 13.5A på en vecka.
Kollat hur generatorn mår?

Mätte du strömförbrukningen över säkringarna?
Ett bättre sätt är isåfall att mäta spänningsfallet, alltså mäta millivolt över säkringen.

Jag mätte bara hur mycket miliampere dem drog när bilen var avstängd efter en timme. Hittade inte någon säkring som drog något alls.

Är inte så jättebekant med el smile Får väl testa det du skrev.
Generatorn vet jag laddar, och den verkar vara OK när man kör en sådan där tester på batteriet från Biltema, vet dock inte hur pålitlig den är. Men batteriet laddas åtminstone när bilen är igång.

Jag noterade lite korrosion på minuspolen/klämman, batteriet finns i bagaget och utrymmet är helt torrt. Kan det vara tecken på något? Något som händer är att Radion inte vill hoppa igång automatiskt och Leaving Home/Coming Home funktionen fungerar inte när batteriet laddas ur. Antar bilen sparar ström.


Avstängd
10 388 Inlägg
16 oktober 2023
#6
Escuza skrev:
Jesper328 skrev:
ptja, 0.08A blir ju drygt 13.5A på en vecka.
Kollat hur generatorn mår?

Mätte du strömförbrukningen över säkringarna?
Ett bättre sätt är isåfall att mäta spänningsfallet, alltså mäta millivolt över säkringen.

Jag mätte bara hur mycket miliampere dem drog när bilen var avstängd efter en timme. Hittade inte någon säkring som drog något alls.

Är inte så jättebekant med el smile Får väl testa det du skrev.
Generatorn vet jag laddar, och den verkar vara OK när man kör en sådan där tester på batteriet från Biltema, vet dock inte hur pålitlig den är. Men batteriet laddas åtminstone när bilen är igång.

Jag noterade lite korrosion på minuspolen/klämman, batteriet finns i bagaget och utrymmet är helt torrt. Kan det vara tecken på något? Något som händer är att Radion inte vill hoppa igång automatiskt och Leaving Home/Coming Home funktionen fungerar inte när batteriet laddas ur. Antar bilen sparar ström.

Det är precis vad den gör. När det börjar bli "ont om kräm" i batteriet så håller bilen sig till att se till att de viktigaste funktionerna fungerar. Just för att man ska kunna starta bilen (fungerar givetvis bara till en gräns). Men ja, det är fullt normalt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök