3569
Sök

Koppla in strömförbrukare

42 Inlägg
16 april
Trådstartare
#1
Hej!
Tänkte mesta dels göra denna tråd för att lära mig lite mer om hur man ska koppla in strömförbrukare t.ex lampor.

Fråga 1: Så om jag vill koppla in lampor till en strömbrytare då så behöver jag självklart ta ström från något ställe med en säkring. Så vart bör man ta ström från när man kopplar in extra belysning och annat? Kommer att ha en såndär säkringshållare på den kabel jag kopplar behöver mest  veta vart man ska koppla strömen på. Det är en volvo 740 jag har. Vill helst inte dra en kabel ut till batteriet.

Fråga 2: Nån som vet om jag kan köra med T5 w2.3w istället för T5 W1.2W Då det är enklare att få tag i? Gäller 740 belysning bakom knapparna på höger och vänster sida om ratten.

Fråga 3: Mesta dels för att det är kul att veta. Vart kopplar man in extra strömförbrukare om man har nyare bil med canbus system?

42 Inlägg
16 april
Trådstartare
#2
Neo_Lundell skrev:
Hej!
Tänkte mesta dels göra denna tråd för att lära mig lite mer om hur man ska koppla in strömförbrukare t.ex lampor.

Fråga 1: Så om jag vill koppla in lampor till en strömbrytare då så behöver jag självklart ta ström från något ställe med en säkring. Så vart bör man ta ström från när man kopplar in extra belysning och annat? Kommer att ha en såndär säkringshållare på den kabel jag kopplar behöver mest  veta vart man ska koppla strömen på. Det är en volvo 740 jag har. Vill helst inte dra en kabel ut till batteriet.

Fråga 2: Nån som vet om jag kan köra med T5 w2.3w istället för T5 W1.2W Då det är enklare att få tag i? Gäller 740 belysning bakom knapparna på höger och vänster sida om ratten.

Fråga 3: Mesta dels för att det är kul att veta. Vart kopplar man in extra strömförbrukare om man har nyare bil med canbus system?

Glömde säga att jag vill ha ström när tändningen är på!

3 195 Inlägg
16 april
#3
Ska du ha större förbrukare rekomenderas att dra kabel från batteriet (säkrat nära batteriet) fram till ett relä lämpligt placerat ifrån förbrukaren/arna och ta ström därifrån.  Vill du ha tändningskontrollerat låter du något som har ström över tändningen reglera  reläet bara.  Annars är enda egentliga stället att ta förbrukare av betydelse cigguttaget. Går att ta ström från den bakom, om man inte vill ha plugg.
Ofta ca 10A möjligt. Men dom bryts inte alltid av tändningen, och, man måste komma ihåg att uttaget är belastat även utan något i pm man tar på baksidan.  Man kan alltså använda det uttaget för mobilladdning som max i så fall.  Ingen sätesvärme, fläkt och annat.

Ang kraftigare lampa i knappen blir den kanske väl ljusstark.  Högre antal Watt är också ökad värme utöver ljussintensiteten.  Kanske för varmt i det lilla utrymmet?

Ang CanBus och sätta extra/egen el likt ovan: Det är bara en benämning på systemet, och om en bil har eller inte är I så olika grad. Vissa mer avancerade än andra.
Men skillnaden är väl främst att strömbrytare inte nödvändigtvis hanterar ström alls, utan kan vara så att dom bara sluter vissa kontakter vilket ger info till styrdon. Större ljusvred tex, kan vara små styrdon som bara hanterar datasignaler.
Som tangentbordet till datorn tex.  Man kan alltså inte tjuva ström till relä ens från en sådsn strömbrytare.
Tar man från en förbrukare, tex lampa, kan systemet varna för att resistansen blir fel i den kretsen.  Relästyrning brukar gå bra, tex för extraljus.
Vissa bilmodeller är kinkigare än andra.

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
16 april
#4
Har noll koll på hur det ser ut i en 740, men har du en säkrings/reläcentral bakom askkoppen under klimatpanelen likt 940?
Isåfall bör du ha lediga skenor med 15, 30, och 31 att kunna koppla in dig på.
Antingen så viker man upp en kabel + stift in på en ledig plats för en säkring, eller så kör man hängsäkring även om det inte är lika estetiskt. smile

Jag använder alltid detta när jag kopplar sprut på 940.

På bilar med Can så är det som sagt helt beroende på bilen.
Att t.ex tjuva signal ifrån helljuset på modernare bilar går sällan, utan man får använda sig av en avlyssnare anpassad för din bils canbus.
Men det går självklart att koppla annat på det gamla goda sättet också, man behöver bara veta vad man hålls med.

Up the RA

42 Inlägg
16 april
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Ska du ha större förbrukare rekomenderas att dra kabel från batteriet (säkrat nära batteriet) fram till ett relä lämpligt placerat ifrån förbrukaren/arna och ta ström därifrån.  Vill du ha tändningskontrollerat låter du något som har ström över tändningen reglera  reläet bara.  Annars är enda egentliga stället att ta förbrukare av betydelse cigguttaget. Går att ta ström från den bakom, om man inte vill ha plugg.
Ofta ca 10A möjligt. Men dom bryts inte alltid av tändningen, och, man måste komma ihåg att uttaget är belastat även utan något i pm man tar på baksidan.  Man kan alltså använda det uttaget för mobilladdning som max i så fall.  Ingen sätesvärme, fläkt och annat.

Ang kraftigare lampa i knappen blir den kanske väl ljusstark.  Högre antal Watt är också ökad värme utöver ljussintensiteten.  Kanske för varmt i det lilla utrymmet?

Ang CanBus och sätta extra/egen el likt ovan: Det är bara en benämning på systemet, och om en bil har eller inte är I så olika grad. Vissa mer avancerade än andra.
Men skillnaden är väl främst att strömbrytare inte nödvändigtvis hanterar ström alls, utan kan vara så att dom bara sluter vissa kontakter vilket ger info till styrdon. Större ljusvred tex, kan vara små styrdon som bara hanterar datasignaler.
Som tangentbordet till datorn tex.  Man kan alltså inte tjuva ström till relä ens från en sådsn strömbrytare.
Tar man från en förbrukare, tex lampa, kan systemet varna för att resistansen blir fel i den kretsen.  Relästyrning brukar gå bra, tex för extraljus.
Vissa bilmodeller är kinkigare än andra.

Tror nog inte kraftigare lampa i knappen borde spela så mycket roll eftersom det blir nog inte varmare om det är led än om det är halogen

Sen så har jag nu räknat ut att alla mina 8 t10 lampor drar 5W så då blir det 5x8=40W 40W/12V=3.33A Så alltså behöver jag nog då ha en 5A säkring till dom. Eftersom det är så lite ström så borde väll jag ändå kunna koppla på näst intill vad som helst som får tändningström bara att jag sätter dit en extra säkring till lamporna?

Sen har jag också 10 12V röda dioder i dörrsidorna, står inte hur mycket dom drar men antar att drom drar mindre än 1A, så vad för säkring ska jag ta till dom då?  1A säkring om de finns? Dom tror jag nog också att jag bara kan koppla på nått eftersom dom knappt drar nått

42 Inlägg
16 april
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Har noll koll på hur det ser ut i en 740, men har du en säkrings/reläcentral bakom askkoppen under klimatpanelen likt 940?
Isåfall bör du ha lediga skenor med 15, 30, och 31 att kunna koppla in dig på.
Antingen så viker man upp en kabel + stift in på en ledig plats för en säkring, eller så kör man hängsäkring även om det inte är lika estetiskt. smile

Jag använder alltid detta när jag kopplar sprut på 940.

På bilar med Can så är det som sagt helt beroende på bilen.
Att t.ex tjuva signal ifrån helljuset på modernare bilar går sällan, utan man får använda sig av en avlyssnare anpassad för din bils canbus.
Men det går självklart att koppla annat på det gamla goda sättet också, man behöver bara veta vad man hålls med.

Japp det är så på 740 också dock så behöver jag säkringar som är runt 5A så tror ej jag kan göra så tyvärr men annars hade de nog gått med större strömförbrukare


Sök