Mossan1 skrev:
Ska du ha större förbrukare rekomenderas att dra kabel från batteriet (säkrat nära batteriet) fram till ett relä lämpligt placerat ifrån förbrukaren/arna och ta ström därifrån. Vill du ha tändningskontrollerat låter du något som har ström över tändningen reglera reläet bara. Annars är enda egentliga stället att ta förbrukare av betydelse cigguttaget. Går att ta ström från den bakom, om man inte vill ha plugg.
Ofta ca 10A möjligt. Men dom bryts inte alltid av tändningen, och, man måste komma ihåg att uttaget är belastat även utan något i pm man tar på baksidan. Man kan alltså använda det uttaget för mobilladdning som max i så fall. Ingen sätesvärme, fläkt och annat.
Ang kraftigare lampa i knappen blir den kanske väl ljusstark. Högre antal Watt är också ökad värme utöver ljussintensiteten. Kanske för varmt i det lilla utrymmet?
Ang CanBus och sätta extra/egen el likt ovan: Det är bara en benämning på systemet, och om en bil har eller inte är I så olika grad. Vissa mer avancerade än andra.
Men skillnaden är väl främst att strömbrytare inte nödvändigtvis hanterar ström alls, utan kan vara så att dom bara sluter vissa kontakter vilket ger info till styrdon. Större ljusvred tex, kan vara små styrdon som bara hanterar datasignaler.
Som tangentbordet till datorn tex. Man kan alltså inte tjuva ström till relä ens från en sådsn strömbrytare.
Tar man från en förbrukare, tex lampa, kan systemet varna för att resistansen blir fel i den kretsen. Relästyrning brukar gå bra, tex för extraljus.
Vissa bilmodeller är kinkigare än andra.