3446
Sök

Strul med bränsleboxar. Volvo 940 1993, b230fd/fk

8 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#1
Hej, slänger iväg en tråd då jag inte blir klok.

Jag har nyligen turbokonverterat min 940, det jag har monterat är original turbo, original intercooler och rör å slangar, bytt spridare till turkosa 940 turbo spridare och bytt bränslebox till en chippad 977 turbo box.

Gick fint i 2/3 dagar men sen igår när jag skulle starta den så gick den i ca 1 minut om ens det, sen så gick den ner i varv och hostade till för att sedan lägga och.

Mätte strömmen till bränslepumpen under förarstolen och där fanns ingen ström när tändning var på eller när startmotorn gick, så jag har alltså ingen ström fram till soppapumpen.

Provade att byta till en box från en b230f och då startade den direkt, fick även tag på en annan box från en 940 ftt men den startade inte med den heller trots att man hörde hur soppapumpen gick. Då bytte jag även chip i den för att få bort eventuell immobilizer.

Någon som vet vad felet kan vara då jag börjar bli tokig snart. Kan man byta boxar bara så som jag har gjort eller funkar det inte? Ska även tillägga att jag får felkoden 144 vilket kan tyda på trasig bränslebox? Och vilken givare ger denhär last signalen?

Tack på förhand.
Senast redigerat av Larsson22 (14 augusti )

5 686 Inlägg
14 augusti
#2
Har du monterat spridarmotstånd?
Turbospridarna är lågohm och bränner bränsleboxar om du inta spridarmotstånd för att "konvertera" dom till högohm.


8 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
#3
Jag behöver väl inte montera spridarmotstånd om jag kör med en turbo bränslebox väl?

2 306 Inlägg
14 augusti
#4
Jo, turbobilarna har ju spridarmotståndet original. Så antingen måste du montera spridarmotståndet, eller köra med högohmsspridare som har ungefär samma flöde som originalspridarna (röda Saabspridare är populära, har för mig det är BOSCH 0 280 150 431).



Sök