3380
Sök

Vad har hänt med lacken på min huv?

130 Inlägg
14 augusti
Trådstartare
Hej,

Lämnade in bilen på en verkstad som i samband med reparation gav min bil en tvätt. När jag fick den ser jag att något ser märkligt ut på min huv. Det är som att det yttersta lagret på lacken börjat gå upp? Vet inte om min bil har någon coating etc, inget jag gick under mitt ägandeskap i vilket fall.

Ser inte alls bra ut. Hur fixar jag det här?

Bilder: https://imgur.com/a/ZV8jPsW

Tack på förhand!

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 augusti
Tycker det ser ut som klarlackssläpp jag.

Vad som bör eller kan göras åt det beror helt på budgeten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

130 Inlägg
15 augusti
Trådstartare
Okey, tack!
Misstänker att man bör lackera om hela huven för att det ska bli riktigt bra, men vad finns det för "good-enough" lösningar man kan ge sig på? Finns det någon risk för skada, typ rost, om jag ej fixar det?

4 146 Inlägg
15 augusti
Man kan fixa det på riktigt genom att lämna bort och lacka om.

Jag gjorde detta förra året på en bil. Kostade 6000 kr.

Vill man fixa själv så kan man väll försöka slipa bort det lösa och sedan lägga på klarlack själv.
Jag tror man får vara ganska duktig dock om detta skall bli bra.

Det finns ingen risk för rostskador eller annat. Det kommer nog kanske snart se ännu värre ut om klarlacken släpper mer.

Nu vet jag inget om din bil, är det en bil med värde som kanske skall säljas vidare vid ett senare tillälle så hade jag nog lämnat bort och lackat om huven.

Skall du köra bilen tills den är skrot och inte bryr dig om utseenedet så hade jag inte gjort något all åt skadan.
Senast redigerat av zemet (15 augusti )

Från Finland
339 Inlägg
15 augusti
Ja färgen under är inte designad att stå emot UV och sånt som en bil kommer i kontakt med under sitt liv, så den kommer inte må bra av att ej ha klarlack på sig. Kommer bli blekare och ja rost finns det risk för också. Behöver förseglas med nånting.

Det bästa vore ju att lacka om allt, en nödlösning kanske är att polera området och vaxa med nånting UV beständigt, nån keramisk sealer kanske.

Professionell nybilshatare

505 Inlägg
15 augusti
det där har inte hänt för att verkstan har tvättat din bil

4 146 Inlägg
15 augusti
DennisCA skrev:
Ja färgen under är inte designad att stå emot UV och sånt som en bil kommer i kontakt med under sitt liv, så den kommer inte må bra av att ej ha klarlack på sig. Kommer bli blekare och ja rost finns det risk för också. Behöver förseglas med nånting.

Det bästa vore ju att lacka om allt, en nödlösning kanske är att polera området och vaxa med nånting UV beständigt, nån keramisk sealer kanske.

Tror du verkligen det finns risk för rost? Jag har sett många bilar med ordentliga klarlacksläpp. Jag har aldrig sett att dom rostar.

Visst, färgen kommer blekna snabbare, men den skyddar ju fortfarande plåten.

Eller har du andra erfarenheter?

6 119 Inlägg
15 augusti
Helt klart klarlackslätt och det har inte uppkommit under tvätt! Måste lämnas in till billackerare om du vill ha det fixat proffsmässigt! Annars låt det vara då bilen inte kommer att rosta på såna plana ytor ändå!
-Vad är det för bilmärke?

130 Inlägg
15 augusti
Trådstartare
Kan av någon anledning inte citera, så jag svarar så här istället.

Tack alla för svar!

Det är en relativt ny bil (2017), Ford Fiesta. Tanken var att sälja den till vintern och har redan lagt massa pengar på den nyligen så 5000 till i lackkostnader är väldigt surt. Det är en fin bil som har ett högt värde fortfarande så att bara låta det vara är inte en lösning, tyvärr.

Jag har hört av mig till olika lackfirmor som alla säger att det behöver slipas ned helt och hållet och de ska ha mellan 5000-6000.

Någon som känner till en bra lackerare i Stockholmsområdet? Gärna som gör arbetet utan kvitto. Alternativt som går med på att bara försöka fixa det lilla hålet utan att lackera om hela huven. Jag är mer än okej med att det bara blir "good-enough".

Förmodligen har detta hänt då jag haft ett par stora klickar fågelskit på huven som fått ligga och gotta sig i värmen. När det sedan tvättats bort har skiten tagit lacken med sig...

506 Inlägg
16 augusti
Undra vad den måsen hade käkat??

7 393 Inlägg
16 augusti
klarlacks släpp  släpper på grund av stenskott, inget konstigt alls  har en granne med en mörkgrå Focus,, en 17 ser förjävlig ut fram,, hur mycket stenskott å lacksläpp som helst sad  tycker min 2010 är hemsk,, men denna är 30 ggr värre sad

505 Inlägg
16 augusti
slipa så det blir jämt o sen foliera huven svart, racing style
det kan inte kosta många kr. för lite folie

130 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
Ah, jag får se vad jag gör med det. Tack för alla svar, skönt med ett forum där folk har koll på läget när man själv har tummen mitt i handen!

Från Finland
339 Inlägg
16 augusti
zemet skrev:
DennisCA skrev:

Tror du verkligen det finns risk för rost? Jag har sett många bilar med ordentliga klarlacksläpp. Jag har aldrig sett att dom rostar.

Visst, färgen kommer blekna snabbare, men den skyddar ju fortfarande plåten.

Eller har du andra erfarenheter?

Risken är väl liten och det går förmodligen bra, men jag tycker risken finns då basfärg och grundfärg ofta varierar mycket i egenskaper. Många basfärger och grundfärger släpper igenom fukt och sånt ner till metallen, och är allmänt inte lika stryktåliga.

Så ska det inte fixas tycker jag man bör polera upp området och sen applicera nånting skyddande över som en keramisk sealer med UV skydd, det blir säkert OK så.

Professionell nybilshatare

6 119 Inlägg
16 augusti
Du hittar en bra billackerare i Smedby i Upplands Väsby!

Sök