3649
Sök

Tesla sålde fler bilar än Volvo i september 2024

874 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
#1
I september 1/9-27/9 2024 sålde
Tesla 3800
Volvo 3138
Volkswagen 2648
Det är några dagar kvar så jag tror att teslas siffror kommer dra ifrån ännu mer efter helgens leveranser

Vad tror ni andra bilintresserade

1 497 Inlägg
för 13 timmar sedan
#2
Vet inte, bryr mig inte.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Forummoderator
26 301 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
Väl talat, trubbelturbo.

Ärligt talat bryr jag mig mer om 30-årsdagen för Estoniakatastrofen en dag som denna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
för 12 timmar sedan
#4
Totalt ointressant smile

Allt för den där jävla hatten!

4 116 Inlägg
för 11 timmar sedan
#5
Jag tycker det är intressant iaf:)

Grannen bytte sin Amarok mot en model Y för några veckor sedan.

0% räntan gör ju bilarna väldigt attraktiva jämfört med konkurenterna.

Jag tror också att Tesla kommer dra iväg ännu mer.

Det verkar ju inte som att IF metalls strejk påverkar Tesla något nämnvärt.
Har dom inte lyckats åstakomma något efter hela denna tiden så känns det som att det kanske är dags att lägga ner alternativt lägga i en extra växel.

Jag tycker dock det är tråkigt och oroväckande att Volvo tappar marknadsandelar i Sverige även om jag inte är speciellt förvånad.

Verkar som Volvo sänkt sina priser en del för att försöka få igång försäljningen.

Volvo XC60 T6 Core Special Edition
Rek. pris 579 900 kr* (ord. rek. pris 689 900 kr)

EX40 Core Special Edition
Rek. pris 584?900 kr (ord. rek. pris 657?800 kr)


Diagnostekniker
2 620 Inlägg
för 10 timmar sedan
#6
Den riktiga frågan är ju dock hur många Norrlands som såldes på bolaget under September månad.
Fler än Sofiero?
Fler än Fadölen?

Vill ha siffror på detta.

Up the RA

9 113 Inlägg
för 10 timmar sedan
#7
Det där med religion och sekter det håller jag mig så långt ifrån jag kan. Många Tesla går ju som företagsleasing, då förarna inte har mycket annat att välja på om dom vill kunna resa smidigt i tjänsten.

Att Volvo tappar kan man ju förstå med tanke på att man inte alltid får den utrustningen man beställt, då mjukvarorna inte är färdigutvecklade när bilarna säljs.
Sen är ju inte Volvo så Svenskt längre. Klart Sverige gynnas av att Volvo säljer, men det är ju helt och hållet Kinesiskt.

Likadant var det med bl.a VW ID3 och ID Buzz som levererades med en väldigt buggig mjukvara, då VW jobbade på en uppdatering som släpptes ett år senare.


6 032 Inlägg
för 4 timmar sedan
#8
Enligt en norrman jag pratade med förra veckan säljer Tesla tydligen bilarna väldigt billigt där nu, för att de skall börja med en ny modell snart. Bilar av utgående modell gick för runt 450.000kr. Om det är något liknande i Sverige skulle det kanske ha kunnat påverka försäljningen den sista tiden.

Administratör
11 860 Inlägg
för 2 timmar sedan
#9
Det är väl en ny model y på gång, då måste man göra sig av med den gamla som annars blir osäljbar.

Personligen hade jag aldrig köpt en Tesla idag. Leasa kanske, men inte köpa. Jag är mycket skeptisk till andrahandsvärdet, inte minst pga dessa extrema rabatter som dyker upp som gubben i lådan titt som tätt. Det gör den inte särskilt attraktiv som begagnad.
Senast redigerat av chrizz (för 2 timmar sedan)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

480 Inlägg
för 2 timmar sedan
#10
Varför oja sig över Volvo?? Det är ju kinesiskt som många ändå säger sig inte vilja ha!!

Hela elbilsgrejen känns ju numera riktigt osäker framöver och dom kostar fortfarande alldeles för mycket för vanliga människor. Men äntligen blir det snart mycket dyrare och rättvisare att tanka dom också när effektavgiften på elen slår till. Det ska kosta att fylla tanken med energi!!

Inte så att jag inte gillar elmotorer och elbilar, jag var föregångare för länge sedan, hade flera elbilar som jag körde på min Scalextric bilbana

Administratör
11 860 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
krambriw skrev:
Varför oja sig över Volvo?? Det är ju kinesiskt som många ändå säger sig inte vilja ha!!

Hela elbilsgrejen känns ju numera riktigt osäker framöver och dom kostar fortfarande alldeles för mycket för vanliga människor. Men äntligen blir det snart mycket dyrare och rättvisare att tanka dom också när effektavgiften på elen slår till. Det ska kosta att fylla tanken med energi!!

Inte så att jag inte gillar elmotorer och elbilar, jag var föregångare för länge sedan, hade flera elbilar som jag körde på min Scalextric bilbana
Nu förstår jag inte. Vadå rättvisare? Varför måste det vara "rättvist" och på vilket sätt är det rättvist att det ska kosta lika mycket att framföra ett fordon oavsett var energin kommer ifrån? Dumheter.

Kostnaden att framföra ett eldrivet fordon ska inte styras av kostnaden att framföra ett fossildrivet fordon. Det är två skilda saker. Allt annat är orättvist om något.

Det är ungefär som att säga att det ska kosta lika mycket att bli mätt på halvfabrikat från frysdisken som oxfile. Annars är det orättvist smile
Senast redigerat av chrizz (för 2 timmar sedan)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Fri fart för ett fritt folk!
13 997 Inlägg
för 2 timmar sedan
#12
ganska enkelt svar  Tesla gick ju ut med att låna ut pengar till 0% ränta klart som f-n det ökar i fölrsäljningen mångfalt.. smile
pengar styr ju

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 997 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Muskelbil skrev:
I september 1/9-27/9 2024 sålde
Tesla 3800
Volvo 3138
Volkswagen 2648
Det är några dagar kvar så jag tror att teslas siffror kommer dra ifrån ännu mer efter helgens leveranser

Vad tror ni andra bilintresserade
såg ett 20talet Teslor stå och larma här i örebro på stället tesla gör leverans tvättar så dom kommer nog få ut många  detta var i fredags eller i torsdags..smile

sen varför alla bilar stog och larmade ställer man sig lite funderande till smile

Kör fort så hinner inget hända...

480 Inlägg
för 2 timmar sedan
#14
Vadå rättvisare?
He, he, du svalde betet med hull & hår....

Klart jag inte tycker så, lite bensin på glöden bara så här på söndagsmorgonen. Men tyvärr är det många gånger som något nytt introducerats, uppmuntrats och sedan havererat eller åtminstone motverkats genom politiska beslut. Var det inte en gång så att alla uppmuntrades att byta till bliar som gick på biiobränsle, sedan var dieseln det som var så bra, nu elbilen....men först tar man bort subventionerna på redan i grunden för dyra bilar, sedan kommer nu effektavgifterna. Samtidigt som jag läste igår att våra elpriser kan komma att tre-dubblas i vinter på grund av ett idiotiskt upplägg med EU

302 Inlägg
för 2 timmar sedan
#15
Det är så långt bort från min värld detta med nya bilar och dagens bilföretag har så lite att göra med bilföretagen från den era jag lever i (i mitt huvud smile ) att det är lite som att höra radiosändningar från en annan värld för mig.

Intressant på ett plan, men ändå känns det som det är inget som rör en själv.

Professionell nybilshatare

Ubåtsingenjör
7 287 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
Jag åt en surdegsfralla till frukost, sen köpte jag en tröja igår.


* Voff voff *
10 453 Inlägg
för 1 timme sedan
#17
SportPilot skrev:
Jag åt en surdegsfralla till frukost, sen köpte jag en tröja igår.
https://www.youtube.com/watch?v=asbqaAAp7KA

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ubåtsingenjör
7 287 Inlägg
för 1 timme sedan
#18
Brådhis skrev:
SportPilot skrev:
Jag åt en surdegsfralla till frukost, sen köpte jag en tröja igår.
https://www.youtube.com/watch?v=asbqaAAp7KA
Bara för att stilla din nyfikenhet så köptes den i Borgholm


Fri fart för ett fritt folk!
13 997 Inlägg
för 1 timme sedan
#19
krambriw skrev:
Vadå rättvisare?
He, he, du svalde betet med hull & hår....

Klart jag inte tycker så, lite bensin på glöden bara så här på söndagsmorgonen. Men tyvärr är det många gånger som något nytt introducerats, uppmuntrats och sedan havererat eller åtminstone motverkats genom politiska beslut. Var det inte en gång så att alla uppmuntrades att byta till bliar som gick på biiobränsle, sedan var dieseln det som var så bra, nu elbilen....men först tar man bort subventionerna på redan i grunden för dyra bilar, sedan kommer nu effektavgifterna. Samtidigt som jag läste igår att våra elpriser kan komma att tre-dubblas i vinter på grund av ett idiotiskt upplägg med EU
det är ju tyvärr så det fungerar..  alla som varit med ett tag vet ju hur bra det fungerade med tex e85 smile


det stora problemet jag ser med korkade politiska beslut är hur man går ut och säger att förbränningsmotorer ska inte få tillverkas efter 2030. 

som gör att ingen vill tillverka alternativa bränslen till våra nuvarande fordonsflotta. 
för det bästa vorre om vi körde våra befintliga fordon istället för att behöva göra nya fordon oavsätt hur dom drivs.

när man då går ut och sätter krokben på hela utveckligen av förnyelsebara bränslen är ju väldigt märkligt från regeringens sida.

en bil på hvo100 släpper ut +-0 i  mot en elbil vid tillverkningen  under en livscykel.  så varför försker man inte få ut hvo100 som ett krav och satsa och få ner priserna där istället
för alla dieselbilar som finns kan använda hvo100 så det vorre en stor vinst mot att tillverka en ny elbil  för dieselbilarna finns redan tillverkade.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 453 Inlägg
för 1 timme sedan
#20
SportPilot skrev:
Brådhis skrev:
SportPilot skrev:
Jag åt en surdegsfralla till frukost, sen köpte jag en tröja igår.
https://www.youtube.com/watch?v=asbqaAAp7KA
Bara för att stilla din nyfikenhet så köptes den i Borgholm
Stilla och ensamt på Öland denna helg, va?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök