3716
Sök

Hjääälp med mätarhus problem

15 Inlägg
18 september
Trådstartare
#1
Hejhej! köpte nämligen en 744 från 87 med b230f. efter en stund av att köra runt så började hastighetsmätaren glappa, den hoppade upp och ner å blev bara värre och värre tills den dog. nu har ja köpt ett till mätarhus från en 87 med 3 stift (likadant), MEN! den hoppar också, kablarna vid kontakten till bakaxeln är fina men har inte kollat dem nå längre. finns de en skarv någonstans som man borde kolla? eller är det något i bakaxeln? eller något jordfel kanske? och vart går jorden från mätarvuset? DESSUTOM så när ja hade det gamla mätarhuset så funkade alla varningslampor dvs lambdasond, parkeringsbroms osv osv, men när ja kopplade in det nya så funkqr bara laddlampan, oljelampan samt hellyse. hjälp mig tacksam för alla svar!

VDO 3 stift 744 1987
kanske värt att nämna att jag körde stumt i 2 veckor sen gav den upp

Fri fart för ett fritt folk!
13 997 Inlägg
18 september
#2
kolla hela kabeln både från kotanten vid bakaxel till skarven i skuffen vill minnas att det sitter en jordning där  alla kablar går vid bränslepåfyllningen 
dels har du till bränslepumpen men även kablarna till bakaxeln går där.   inget ovanligt att dom går av eller får dålig kontakt

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#3
Growe skrev:
kolla hela kabeln både från kotanten vid bakaxel till skarven i skuffen vill minnas att det sitter en jordning där  alla kablar går vid bränslepåfyllningen 
dels har du till bränslepumpen men även kablarna till bakaxeln går där.   inget ovanligt att dom går av eller får dålig kontakt
okej jag ska prova det. kollade bara kablarna som går in i givaren och de såg bra ut. men går det att mäta på nått vis med multimeter framme vid mätarhuset? har fått ett till tips om att det kan vara skit/ metallflisor på givaren


Sök