3450
Sök

Volvo v60 AWD D5 2013 klunkar vänster fram

1 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, Volvo v60 som klunkar någonstans runt vänster fram.
Hade ett likande problem på höger fram för ungefär ett år sen som visade sig vara ett styrstag tog för givet att nu har även vänster gått. Den yttre biten har nu bytts då de var den som verkade dålig men problemet kvarstår.

Symptomen utspelar sig mest på lägre hastighet med skarpa svängar, stadskörning och parkeringar. Jag tog bilen till en hobby skruvare (han skruvar mest på äldre bilar så han kunde inte vara säker) men han provkörde och kunde inte märka något större bekymmer men han tog mig på orden och började ändå att leta, han misstänkte att de var något med växellådan. (Kommer ej ihåg vad de hette) men förklaringen till mig löd ?de går som ett stag/pinne in till växellådan och denna tycker jag att jag kan rugga på mer än vad jag bör kunna, de kan komma därifrån.

Tog sedan bilen till Volvo verkstad för att få detta bekräftat men där får jag höra att även de har inte kunnat märka något tydligt vid provkörning men på lyften kunde de höra ett litet oljud från kardanaxel. Vilket jag tror och tycker att då bör ljudet komma från mitten av bilen, Inte vid vänster fram eller?

Jag tog sedan med min far på provkörning, även han hade problem att höra/ känna av de men efter ett bra tag på en parkering kunde han äntligen höra problemet efter att jag har förklarat och sagt hur och vart han ska köra. Han hade väldigt svårt att tro att någon av de övre nämnda problemen andra har hittat stämmer överens.

Jag tror att ljudet är svårt att höra om du ej vet att de är där, och mekanikerna har istället bara börjat leta fel.
Nu har jag alltså hört
- Växellåda
- Kardan
- Från min far, kan de vara en fjäder bara?
Men hur skulle både verkstad och hobby skrivaren kunna missa något så simpelt som en fjäder?
- Sambon har bytt styrstag.

Vart börjar jag? Vad gör jag? Tar den till en 3e? Eller bara vänta på att något havererar? Jag förstår inte hur de kan vara så otydligt för andra när de är så tydligt för mig?
Bilen har tidigare agerat firmabil och rullat snart 30.000 men den har full och ordentlig service bok och alla tidigare fel små stora har blivit åtgärdat på verkstad.

312 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
Låter som att det skulle kunna vara fjäderbenslagring


Sök