3540
Sök

Vinande/tjutande ljud kring generatorn vid kallstart

219 Inlägg
måndag 07:53
Trådstartare
Har upplevt ett tjutande/vinande ljud när bilen kallstartas, märkte det tydligare kring generatorn, trodde det kom vid en annan del av motorn men misstänker att det är generatorn som spökar.

Fick bytt drivremmar för två år sen. Osäker om det kan ge ifrån sig missljud så att det hörs eller om det är remmar som är synliga som vore mer tänkbart.

Kan jag felsöka mer för att utesluta andra fel?

7 439 Inlägg
måndag 12:57
De är inte så att det är generatorremmen som tjuter/slirar p g a a den inte är tillräckligt spänd.
Nya remmar(korrekt benämning = rep) kan töja sig efter en tid.

219 Inlägg
måndag 13:31
Trådstartare
torsen skrev:
De är inte så att det är generatorremmen som tjuter/slirar p g a a den inte är tillräckligt spänd.

Skulle kunna vara det. Har försökt skumma igenom rep manualen, tar lite tid att hitta alla termer....

Sliter det onödigt mycket med en ospänd rem? Har inte märkt att batteriet laddar dåligt i varje fall (antar att det har viss betydelse).

7 439 Inlägg
måndag 13:34
skreech3 skrev:
torsen skrev:

Skulle kunna vara det. Har försökt skumma igenom rep manualen, tar lite tid att hitta alla termer....

Sliter det onödigt mycket med en ospänd rem? Har inte märkt att batteriet laddar dåligt i varje fall (antar att det har viss betydelse).

Ja, det sliter onödigt på generatorremmen - som även i vissa fall driver styrservo och vattenpump.

219 Inlägg
måndag 13:38
Trådstartare
Ljudet tar ju slut efter nån minut, aldrig hört att det tjuter som på vissa andra bilar som kan låta som det sitter en galen tupp i bilen när den far förbi....

7 439 Inlägg
måndag 13:41
skreech3 skrev:
Ljudet tar ju slut efter nån minut, aldrig hört att det tjuter som på vissa andra bilar som kan låta som det sitter en galen tupp i bilen när den far förbi....

Generatorn "bromsar" som mest vid kallstart - därför en löst spänd rem kan slira "innan den får upp farten" på generatorn.

219 Inlägg
måndag 15:56
Trådstartare
torsen skrev:
skreech3 skrev:

Generatorn "bromsar" som mest vid kallstart - därför en löst spänd rem kan slira "innan den får upp farten" på generatorn.

Okej, det verkar logiskt. Kollade på remmen, såg inga skador eller förslitningar på den. Antar att det är den som jag markerat med grönt. Den andra lär gå till styrservomotorn?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-000d7b7c8919d67e47ecaf4745572438.jpg
Senast redigerat av skreech3 (måndag 16:26)

219 Inlägg
torsdag 16:16
Trådstartare
Nu stod jag och lyssnade igen vid start, är ett tydligare ljud närmare motorn, skulle nästan säga vid kamremmen (röd ring). Har ju varit på den där grejen uppe till höger (gul ring), minns inte namnet och kollat i, spännt åt nån ring som ligger innanför kåpan man kan skruva av. Vet inte om den går att öppna under start och känna eller lyssna.

Är ett ganska dovt ljud, inte direkt skrikande, men som avtar efter 1-2 minuter när bilen startat kall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-5bb28100857b03ecadb2cc6f23fab373.jpg

6 119 Inlägg
Igår 11:40
Gör så att du tar en järnstång/aluminiumstång ca 25-30cm lång och håll mot den delen du tror är orsaken till ljudet och örat...då hör du mycket lättare varifrån ljudet kommer. Jag gjorde så på min Audi 100 -89:a där jag under hösten börjat höra konstiga knackande ljud. En bilmekaniker lyssnade men kunde inte avgöra var ljudet kom ifrån men han tyckte inte jag skulle köra mer. Misstänkte själv vevstakslager eller vevaxellager så jag köpte nya sådana och bytte (relativt enkelt på en Audi 100 från 1989). Ljudet kvar stod dock!
Tog då en aluminiumstång ,ca 10mm i diameter och höll mot olika delar på motorn (och örat) och när jag höll stången mot vattenpumpen hörde jag tydligare att knackandet kom därifrån. Bytte vattenpump (som glappade i lagringen) så försvann ljudet!

219 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Jag försökte filma när jag startat bilen, var ett sabla ljud men nu har jag fått hjärnspöken eller så har ljudet flyttat på sig. Höll på i 2 minuter innan det blev tyst. Efter 1 minut så byter ljudet tonart.

Bring the pop-corn (I guess)

Senast redigerat av skreech3 (för 16 timmar sedan)

6 119 Inlägg
för 13 timmar sedan
Som jag sagt tidigare...Lyssna med stål/alu stång!

1 699 Inlägg
för 13 timmar sedan
Hmm, ser ut som du har en inre rem som driver generator o en yttre som driver servopump.
Avlasta via sträckaren /  eller ta bort en rem. Då har du reducerat felet med 50% om det tystnar. Blir det inte tyst- så kolla kamremmen om du har en sån- den vill man inte höra ljud ifrån. Lycka till/ husse

219 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:

Ska bara få tag i en lämplig stång. smile

* Voff voff *
10 588 Inlägg
för 3 timmar sedan
Nu skriver du ju inte vilken motor det är, och jag är ingen expert på Honda så jag kan inte avgöra från bilderna vilken motor det är.

Men på utombordare från Honda (tex BF90 som jag haft), som ju är samma motor som i bilarna fast på högkant, är ljud som detta ofta kopplat till kamremmens remspännare. Så jag hade börjat kolla där.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 439 Inlägg
för 3 timmar sedan
skreech3 skrev:
jaka54 skrev:

Jag brukar använda en hammare som "stetoskop".

219 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
Nu skriver du ju inte vilken motor det är, och jag är ingen expert på Honda så jag kan inte avgöra från bilderna vilken motor det är.

Men på utombordare från Honda (tex BF90 som jag haft), som ju är samma motor som i bilarna fast på högkant, är ljud som detta ofta kopplat till kamremmens remspännare. Så jag hade börjat kolla där.

Det där låter ju mindre bra, om det är kamremmen som spökar. Bilen har ju stått i garage fram tills för 1,5 år sen. Var ju förra vintern när det började krypa under nollan som jag började höra det första gången. Kamremmen byttes våren 2022. Jag kan inspektera remmen underifrån, sen sitter det ju en plastkåpa på utsidan, antar som skydd, men varför det inte sitter på undersidan är lite svårbegripligt då det ju finns risk att stänka upp en del annat skit därifrån....

219 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
torsen skrev:
skreech3 skrev:
jaka54 skrev:

Jag brukar använda en hammare som "stetoskop".

Jaha lilla bilen, då får du knäppa upp blusen och BH'n (jag envisas att det är en tös) så ska jag lyssna på hjärtat...

Sök