3466
Sök

El fel på Ford C-Max 2008

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Jag har en Ford C-max 2008.

Förra vintern började den strula med elen när det blev kallt.

Först startade den inte, utan behövde hjälp av annan bil. Några dagar senare började det verkligen balla ur.
Först lade stereon av, sen fläkten, sen servon, och ABS lampa började lysa. Till slut dog strålkastarna. Allt detta mitt under bilfärd!
Kom precis fram till parkeringen, och därefter startar den inte alls. Inte ens med starthjälp med kablar.
Stereon, fläkten och elhissarna strulade hela tiden lite när som helst under vintern.

Jag bytte batteri ett par dagar senare, och jag kunde köra hem bilen och allt funkade. Men jag behövde alltid ha med mig kablar och ett extra batteri som hjälp ifall den skulle strula för mig. Och jag behövde använda den nödhjälpen ett par gånger.

Sen kom våren och sommaren, och bilen funkar utan problem!

Tills igår, när sambon skulle hem på kvällen och det var-6 ute. Då startar inte bilen, och behöver starthjälp.
Den började strula lite för en vecka sedan, med att servon lade av under körning. Men den hoppade igång igen efter ett par minuter!

Det är det som också är så jävla skumt, att saker kan lägga av mitt under körning. Men hoppa igång mirakulöst igen när som helst.
Jag har lagt märke till att det verkar vara "garanti" för strul om jag har kopplat ur batteriet och kopplar på det igen. Då kan det vara knas med el hissarna, eller stereon direkt efter. Men som sagt, så bara funkar det igen efter ett tag eller ett par dagar.

Nu vill jag komma till botten med det här.
Jag är inget snille på bilar, men hoppas kunna få lite hjälp här!

Tack på förhand!

Thomas.

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Vill tilläga att det är en Flexi fuel om det är av intresse.

Forummoderator
18 003 Inlägg
för 2 timmar sedan
Låter som den inte laddar ordentligt? Alternativt att du kör för korta sträckor? Då hinner den inte med på vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Vad innebär korta sträckor?

Lutar väl mer åt att den inte laddar ordentligt, eftersom den kan lägga av under en resa som varit runt 1 timme lång.

Forummoderator
18 003 Inlägg
för 1 timme sedan
Tjompa55 skrev:

Lutar väl mer åt att den inte laddar ordentligt, eftersom den kan lägga av under en resa som varit runt 1 timme lång.

Jo. Kollat hur mycket den laddar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Trucker
1 414 Inlägg
för 1 timme sedan
Tjompa55 skrev:

att det kanske körs mer några kilometer än mil, dvs korta sträckor smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Sök