3925
Sök

OBD2 läsare som visar felkoder i realtid?

223 Inlägg
fredag 09:24
Trådstartare
Tjenare gänget

Jag har en varningslampa som ibland tänds under färd på min ford transit 2018, den lyser i kanske 5-10 sekunder och slocknar sedan, under den tiden går bilen in i limpmode.
Jag har gjort lite forskning på liknande bilmodeller och symtom och det verkar inte vara helt säkert att koden sparas i efterhand.

Är det någon som kan tipsa om en felkodsläsare som kan snappa upp koden under färd?

Med vänlig hälsning,
Senast redigerat av Rolle90 (fredag 15:22)

Trucker
1 414 Inlägg
fredag 14:04
Det kan väl alla läsare, handlar mer om programvaran som ODB2 är anslutet till om du kan läsa ut "live/real" data, TorquePro kan göra det, med en ELM327, sen beror det väl på bilens årsmod om den stödjer det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
fredag 14:47
Rolle90 skrev:
Tjenare gänget

Jag har en varningslampa som ibland tänds under färd på min ford, den lyser i kanske 5-10 sekunder och slocknar sedan, under den tiden går bilen in i limpmode.
Jag har gjort lite forskning på liknande bilmodeller och symtom och det verkar inte vara helt säkert att koden sparas i efterhand.

Är det någon som kan tipsa om en felkodsläsare som kan snappa upp koden under färd?

Med vänlig hälsning,

Om du berättar vad det är för bil, mer än Ford(...), så ökar sannolikt chanserna att få hjälp med ursprungsproblemet...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 701 Inlägg
fredag 23:50
Hmm, alla "felkodsläsare" klarar inte att läsa realtids och visa koder. Att använda ELM för 30:- från temu är nog inte lösningen. Har man nåt vettigt, så kan man spela in under körning och titta vad som händer. Dessutom kan man se historiska felkoder osv.  Ett vanligt Autocom. borde fixa att lösa ditt problem (en felkod). En Ford Transit 2018 borde ha stöd att läsa av med massor av felkodsläsare. Hoppa över de billigaste o du kommer hitta din kod.
mvh/husse

3 199 Inlägg
för 14 timmar sedan
Rolle90 skrev:
Tjenare gänget

Jag har en varningslampa som ibland tänds under färd på min ford transit 2018, den lyser i kanske 5-10 sekunder och slocknar sedan, under den tiden går bilen in i limpmode.

Med vänlig hälsning,

Du har missförstått.
En felkod försvinner inte, även om varningarna försvinner.
Den är loggad i minnet tills den raderas via OBD. Strömlöst gör också att felkoder raderas. Om bilen har någon slags huvudströmbrytare tex.
(Företagstransportbilar kan ha det av försäkringsskäl)

Det som händer i systemet när varningar slocknar är att felkodens status går från aktiv till ej aktiv.
Enklare scanners ser inte vilka som är aktiva eller ej aktiva. Alla syns, som ligger i protokoll som scannern kan läsa.
Enklare scanners läser också bara motorstyrdonet, och vissa koder ur transmission på nyare fordon.

Felet kan ligga i annat strydon och då krävs en lite mer potent scanner.

Livedata från flertalet givare till motorn klarar även dom billigaste, men för att tolka om värdera är rätt eller fel krävs kunskap om det. Vissa är logiska, som temperatur, tex.
Senast redigerat av Mossan1 (för 14 timmar sedan)

6 632 Inlägg
för 14 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Den är loggad i minnet tills den raderas via OBD.

Mja, på Ford så försvinner felkoderna när bilen stängs av om inte komponenten är permanent defekt

Till TS: Det du kan göra utan att läsa felkoder är att mäta om temp.sensorn i laddluftkylaren är hel. Sitter på förarsidan med en rostig Torx30

De/Dem

2 398 Inlägg
för 5 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Du har missförstått.

Nej, så är det inte alltid... Dom allra flesta felkoder är så, men många är av "självraderande" typ, dvs dom släcker sig själva om "felet är åtgärdat". Så har man då ett sporadiskt fel som så vitt bilen vet "har lagat sig själv", så försvinner koden.

Sånna koder finns t om på mina gamla relativt primitiva skorvar smile

På nyare diton brukar det ju dock finnas någon typ av historik, så även själv-raderade koder går att spåra i loggen. Gäller ju dock att veta vad man letar efter.

223 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
xXSammy skrev:
Mossan1 skrev:

Mja, på Ford så försvinner felkoderna när bilen stängs av om inte komponenten är permanent defekt

Till TS: Det du kan göra utan att läsa felkoder är att mäta om temp.sensorn i laddluftkylaren är hel. Sitter på förarsidan med en rostig Torx30

Vanligt fel på dessa?

Men klarar felkodsläsare, exempelvis Biltemas lite dyrare av att visa koden under körning innan den försvinner igen?
Med vänlig hälsning,
Senast redigerat av Rolle90 (för 2 timmar sedan)

1 701 Inlägg
för 1 timme sedan
Hmm, köp inte grejer på Feltema. Du kan köpa ett Autel tex. på nätet för samma pengar.
mvh/husse

Sök