Rolle90 skrev:
Tjenare gänget
Jag har en varningslampa som ibland tänds under färd på min ford transit 2018, den lyser i kanske 5-10 sekunder och slocknar sedan, under den tiden går bilen in i limpmode.
Jag har gjort lite forskning på liknande bilmodeller och symtom och det verkar inte vara helt säkert att koden sparas i efterhand.
Är det någon som kan tipsa om en felkodsläsare som kan snappa upp koden under färd?
Med vänlig hälsning,
Du har missförstått.
En felkod försvinner inte, även om varningarna försvinner.
Den är loggad i minnet tills den raderas via OBD. Strömlöst gör också att felkoder raderas. Om bilen har någon slags huvudströmbrytare tex.
(Företagstransportbilar kan ha det av försäkringsskäl)
Det som händer i systemet när varningar slocknar är att felkodens status går från aktiv till ej aktiv.
Enklare scanners ser inte vilka som är aktiva eller ej aktiva. Alla syns, som ligger i protokoll som scannern kan läsa.
Enklare scanners läser också bara motorstyrdonet, och vissa koder ur transmission på nyare fordon.
Felet kan ligga i annat strydon och då krävs en lite mer potent scanner.
Livedata från flertalet givare till motorn klarar även dom billigaste, men för att tolka om värdera är rätt eller fel krävs kunskap om det. Vissa är logiska, som temperatur, tex.