3309
Sök

Avensis 2009 elhaveri på motorvägen

7 Inlägg
26 september
Trådstartare
#1
Var med om något intressant när jag skulle möta upp en kollega inför ett jobb möte igår.

Jag hade kört sträckan från Uppsala till Örebro utan att något verkat konstigt, tankat bilen mm.

Ute på motorvägenhör jag plötsligt något konstigt ljud, låter som ett vobblande ljud kombinerat med en drill. Blir lite misstänksam, men eftersom det blåser som bara den ute så gissar jag att det kanske var något konstigt ljud associerat med detta.

Sedan, helt plötsligt får instrumentpanelen spel, i princip alla varningslampor börjar lysa, den varnar för parkeringsbroms, abs mm, hastighetsmätaren går upp och ned helt oberoende av den faktiska hastigheten (90-100 km/h) och jag märker att styrservon inte hjälper till som den ska.

Åker in i en vändplan/parkering vid sidan av vägen, stänger av bilen. Den vill sedan inte starta. Kopplar in startkablar med booster, lamporna som annars indikerar batteristyrka på boostern blinkar fram och tillbaka vilket de inte gjort förut, vilket indikerar att något är annorlunda. Testar att starta med boostern inkopplad, då kommer bilen igång, ställer mig i en parkeringsficka. Där får den stå i 6 timmar medan jag och kollegan åker till vårt möte.

När vi kommer tillbaka är vi redo att bogsera bilen till arbetsplatsen/verkstad. Bilen går dock igång utan boostern denna gång, vi kör  bilen 2 mil bort till kunnig bekant utan att några varningslampor triggas eller att nåt ser konstigt ut. Den bekanta bedömer att generatorn är slut, jag tycker dock det låter konstigt iom haveriet i hög hastighet, avsaknad av tidigare batterikrångel i närtid samt att den sista färdsträckan var så pass problemfri.

Delar ni bedömningen gällande generatorn och har någon erfarenhet av liknande incidenter?

Bilen i fråga är en Avensis 2009 (bensin) med 24 k mil på nacken. Den har gått bra hårdvaru mässigt förutom att vi, pga lampslarv, laddade ur batteriet för ca 9 månader sen, efter detta har vi dock inte haft batteriproblem. Det enda jag reflekterat över är att jag ibland tycker bilen/motorn ger ifrån sig svaga väsande ljud (tänk en roterande metallskiva i friktion) efter att man släpper på gasen efter acceleration, sambon hör dock inte detta ljud och insisterar på inbillning.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
26 september
#2
Generator eller batteri är ju en trolig gissning. Förutsatt att batteripolskorna sitter som dom ska i övrigt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
26 september
#4
generatorn kan lägga av exakt så där och sen hoppa igång som ingenting igen..  men problemet kommer tillbaka oavsätt=)

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 721 Inlägg
26 september
#5
Troligen generator säger jag med.
Värmerelaterat fel, efter avkylning så lirar den igen.

Behöver bekräftas dock, inget skoj att byta generator i onödan.
Kör in den till Toyota i Örebro så att jag får något att göra, har slut på bärgade bilar. lol

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
26 september
#6
Jesper328 skrev:
Troligen generator säger jag med.
Värmerelaterat fel, efter avkylning så lirar den igen.

Behöver bekräftas dock, inget skoj att byta generator i onödan.
Kör in den till Toyota i Örebro så att jag får något att göra, har slut på bärgade bilar. lol

haha

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
onsdag 08:34
Trådstartare
#7
Det skedde en bit utanför Örebro. Fick besked från  Mekonomen och ytterligare en verkstad att de bedömde generatorn som felet, så generatorn byttes.

Nu återkom dock felet vid start hemma. Knäppte om tändningen som en kulspruta när jag drog igång och tuggade lite lätt (men knappt) om motorn, datum och tid ställde om sig och meddelande om "parking brake malfunction" dök upp igen. Startade direkt som den skulle efter att vi kopplade in startkablar till batteripolerna och gick sedan utan problem under körningen.

Vi hade kört nyligen ett par längre sträckor (plus 15 mil) och inte lämnat nån el på i bilen.

Tänker/hoppas att det kanske är batteriet som ogillat allt som inträffat, så tänker att vi kör en längre tur och sedan mäter batteriet, byter om det verkar vara något fel.

Eller kan det vara något annat? Jag har hört att allt från kol till vevaxel, slak kamkedja, startmotor, tändlås och solenoid skulle kunna orsaka liknande problem. Vill dock inte behöva åtgärda Alla dessa i onödan och börjar bli ganska less på att just detta startproblem kvarstår, bilen går bra i övrigt

* Voff voff *
10 597 Inlägg
onsdag 08:46
#8
Eastby91 skrev:
Det skedde en bit utanför Örebro. Fick besked från  Mekonomen och ytterligare en verkstad att de bedömde generatorn som felet, så generatorn byttes.

Nu återkom dock felet vid start hemma. Knäppte om tändningen som en kulspruta när jag drog igång och tuggade lite lätt (men knappt) om motorn, datum och tid ställde om sig och meddelande om "parking brake malfunction" dök upp igen. Startade direkt som den skulle efter att vi kopplade in startkablar till batteripolerna och gick sedan utan problem under körningen.

Vi hade kört nyligen ett par längre sträckor (plus 15 mil) och inte lämnat nån el på i bilen.

Tänker/hoppas att det kanske är batteriet som ogillat allt som inträffat, så tänker att vi kör en längre tur och sedan mäter batteriet, byter om det verkar vara något fel.

Eller kan det vara något annat? Jag har hört att allt från kol till vevaxel, slak kamkedja, startmotor, tändlås och solenoid skulle kunna orsaka liknande problem. Vill dock inte behöva åtgärda Alla dessa i onödan och börjar bli ganska less på att just detta startproblem kvarstår, bilen går bra i övrigt

Låter helt klart som ett dåligt batteri.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 211 Inlägg
onsdag 08:49
#9
Eastby91 skrev:
Det skedde en bit utanför Örebro. Fick besked från  Mekonomen och ytterligare en verkstad att de bedömde generatorn som felet, så generatorn byttes.

Nu återkom dock felet vid start hemma. Knäppte om tändningen som en kulspruta när jag drog igång och tuggade lite lätt (men knappt) om motorn, datum och tid ställde om sig och meddelande om "parking brake malfunction" dök upp igen. Startade direkt som den skulle efter att vi kopplade in startkablar till batteripolerna och gick sedan utan problem under körningen.

Vi hade kört nyligen ett par längre sträckor (plus 15 mil) och inte lämnat nån el på i bilen.

Tänker/hoppas att det kanske är batteriet som ogillat allt som inträffat, så tänker att vi kör en längre tur och sedan mäter batteriet, byter om det verkar vara något fel.

Eller kan det vara något annat? Jag har hört att allt från kol till vevaxel, slak kamkedja, startmotor, tändlås och solenoid skulle kunna orsaka liknande problem. Vill dock inte behöva åtgärda Alla dessa i onödan och börjar bli ganska less på att just detta startproblem kvarstår, bilen går bra i övrigt

Visst kan batterier tvärdö utan direkt förvarning. Sådant händer.
Men jag skulke nog kolla om något drar ström när det inte ska. Sk Tjuvström.  Man får då amperemäta mellan batteripol och losskopplad kabel, men ha i åtanke att första minuterna kan det dra extra ström helt normalt till alla system i bilen går i dvala.  Försvinner strömmen det minsta börjar allt om igen, så det är inget kul att göra med en multimeter och mätpinnar. Men det går.
Ska vara 0.0nåntinng ampere i dvala.  Inte 0.nånting eller högre.

Smutsiga batterier kan självurladda bara av att smutsen ger en ledande krets mellan polerna. Var med om det själv. Hade då 10v mellan pol och smutsen på batteriet.  Drog ur strömmen på tre dagar, och jäklar vad jag felsökte innan jag fann det av en ren slump.

6 131 Inlägg
onsdag 16:48
#10
Som sagt! ...Mätt spänningen på ditt batteri! 12,6 V betyder fulladdat!


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
onsdag 20:53
#11
risken är ju att när generatorn dog tog den med sig batteriet till himlen..   inget ovanligt om man djupurladdar ett batteri

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
onsdag 21:20
#12
jaka54 skrev:
Som sagt! ...Mätt spänningen på ditt batteri! 12,6 V betyder fulladdat!

Spänningen säger i det närmaste ingenting om hur batteriet faktiskt mår. Du kan ha 12,6 volt, men så lite ström att du inte ens kan tända en 10 watts-lampa.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 131 Inlägg
torsdag 16:17
#13
Jag vet det! Men...spänningen säger i alla fall något! Och flera som ställer frågor här på forumet tycks inte veta att det första man ska göra när det blir elektriska fel på bilen är att ladda eller åtminstone kolla batterispänningen.


7 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#14
Vi har nu köpt en laddare och laddat batteriet. Enligt laddaren (CTEK MXS 5.0) är det inget fel på batteriet, som nu ska vara fulladdat.

Men vid start blir det nu så här... Tändning går igång som vanligt, när jag sedan ska starta motorn slocknar allt osedvanligt länge, blinkar lätt, man hör hur motorn vobblande varvar igång  och därefter ett skrapande ljud. Visst den startar, men så här brukar det inte gå till.

Vad är det för djävulskap nu då,  är batteriet trasigt trots allt eller är det startmotorns kuggdrev som är slut?

Detta bara fortsätter känns de som, imorrn blir det att köpa en voltmeter iaf

7 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#15
https://www.youtube.com/watch?v=nrw9A_QY8iY

Där är en länk över förloppet, tyvärr blev ljudet väldigt lågt men jag tänder tändningen 2 gånger och startar därefter. Som sagt, den går igång men betydligt långsammare och tveksamt gentemot vad jag är van vid. I vanliga fall ska den ju börja tugga direkt och brumma till efteråt, här tystnar den som sagt följt av ett vobblande ljud varefter instrumentbrädan flippar ur innan start. Svårt att höra med det kassa ljudet men uppfattar motorns startljud som skrapande.

Batteriet var fulladdat och kontrollerat via laddaren, körde ett återställningsprogram.

3 211 Inlägg
för 4 timmar sedan
#16
Man hör startmotorn är svag.

Nu är laddare så inget bra sätt att avgöra om batteriet är bra eller dåligt.
Inte ens (överprisade) CETEK klarar det. (Dom BORDE om priset skulle vara i paritet)

Du kan ju testa att slå på halvljuset i kanske 2min och därefter testa att starta. Är batteriet OK ska det inte ge skillnad alls, ens I ditt fall. Det ska det tåla.   Är det en påtagligt negativ skillnad är batteriet inte bra.

Är inte batteriet kostaterat dåligt nu, fortsätt nedåt:

Kan också vara dåligt kablage. Tex dålig batterikabel/kabelsko eller anslutning på startmotorn, och kan även vara dåligt på minussidans anslutningar.

Eller, dålig startmotor. Dåliga kol gör den svag, men även intern kortslutning/brott i lindningen så den "fältar". Då drar den väldigt med extra ström, men "fungerar".

Några enkla test:

Med starthjälp FRÅN ANNAT BATTERI, och (just nu) anslutet via direkt till bilbatteriets poler. Inte till tex chassie med minus)
Skillnad?
Om ja, är batteriet kass ELLER batterikableskorna.

Om nej:
Sätt nu minus startkabeln från hjälpbatteriet till motorns metal istället. (Som man SKA sätta starthjälp)

Skillnad nu? Om ja skulle jag kolla över kablaget för batteriets minus till motorn.

Om nej, är felet startmotorn eller pluskablaget.

Viktigt är att detta testet görs med batteri.
Tex en hjälpstartare med inbyggt batteri, eller annat bilbatteri och INTE en kondensatormodell av starthjälp som ger en boost dragen ur bilens batteri bara. (Modernare typen)
Funkar för starthjälp, men inte får sådant här test.
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)


Sök