2989
Sök

Vinande/tjutande ljud kring generatorn vid kallstart

220 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Drivremmen, nu känner jag mig dum men är det den som sitter vid generatorn?

Det jag märkt var att bilen håller på och lägger av när det låter sådär och är för kallt ute. Så min intuition säger att det är generatorn som spökar (den får väl inte tillräckligt med återladdning till batteriet för att hålla igång motorn i början). Provade även att gasa lite lätt direkt efter start och ljudet försvann fortare den gången...

Så jag ska alltså prova spraya silikon eller vatten på drivremmen?

Går det att spänna drivremmen utan att behöva ta bort en massa annat runt omkring tro? Eller bör jag låta nån verkstad titta på det? Vintern blir ju lång om det ska vara sånt här pissblött väder, lär ju slita ut generator/rem i förtid om det ska hålla på...

Började som sagt märkas när jag blev av med garaget så den permanenta utevistelsen är ju en garanterad orsak till problemet...

543 Inlägg
för 2 timmar sedan
skreech3 skrev:
Drivremmen, nu känner jag mig dum men är det den som sitter vid generatorn?

Det jag märkt var att bilen håller på och lägger av när det låter sådär och är för kallt ute. Så min intuition säger att det är generatorn som spökar (den får väl inte tillräckligt med återladdning till batteriet för att hålla igång motorn i början). Provade även att gasa lite lätt direkt efter start och ljudet försvann fortare den gången...

Så jag ska alltså prova spraya silikon eller vatten på drivremmen?

Går det att spänna drivremmen utan att behöva ta bort en massa annat runt omkring tro? Eller bör jag låta nån verkstad titta på det? Vintern blir ju lång om det ska vara sånt här pissblött väder, lär ju slita ut generator/rem i förtid om det ska hålla på...

Började som sagt märkas när jag blev av med garaget så den permanenta utevistelsen är ju en garanterad orsak till problemet...

Den spänner antingen automatiskt eller så har du en manuell spännare. Men skulle väl tro att du har en automatisk sådan.

Remmen är den runt generatorn ja, ta en vattenflaska och spraya eller någonting annat. Lyssna efter skillnader i tonen.

För mig vinade remmen mer vid kall väderlek och försvann efter att motorn blivit varm.

Professionell hatare

Sök