3059
Sök

Växla ner rätt

1 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en fråga om körning då jag nu övningskör med trafikskola.
Jag tycker det blir svårt att förstå hur jag exakt ska tänka och göra när jag kör 70-90 km/h och ser en cirkulationsplats ca 200-300 meter framför, och förbereder mig  för att sakta ner till rondellen. Min lärare säger tryck inte ner kopplingen för tidigt för det bränner kopplingen. Det förstår jag nu för vi haft den diskussionen flera gånger. Bilen har 6 växlar. Om scenariot är att det finns bilar bakom mig men inga framför mig. Jag vill inte bromsa för mycket så att bilarna bakom mig krockar in i mig i  värsta fall, men inte heller motorbromsa för lite  för man ska köra miljövänligt. Om jag förstått det rätt ska man bara sätta i den lägre växeln vilket bromsar bilen. Men motorbromsar ni efter varje nerväxling eller bara strax innan ni kommer till cirkulationsplatsen?
Hittar ingen bra video om det på youtube där  man ser fotarbetet, har ni några tips.

Hur gör ni. Det känns jobbigt att räkna ut när jag ska växla ner, och det blir 3 ggr från 5:an om jag kör i 70-80km/h till 2:ans växel; som jag behöver ha i cirkulationen. Hur gör ni?
Senast redigerat av Tavarem (för 5 timmar sedan)

Diagnostekniker
2 719 Inlägg
för 5 timmar sedan
#2
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Up the RA

987 Inlägg
för 4 timmar sedan
#3
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Ja, hoppa över punkt 2 då det är helt fel  smile

VAG har världens bästa bilar.

290 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Fick alltid höra vid uppkörningen att man "inte ska köra lådbil", d.v.s. inte rulla med en växel ur, eller koppling nertryckt hela vägen.
Jag kör en 5-växlad bil, men närmar jag mig en rondell i 80 så ligger jag oftast på 5:an, motorbromsar en liten bit innan för att sen långsamt bromsa vanligt, och när jag närmar mig cirkulationsplatsen är hastigheten låg, så jag växlar då om till 2/3:an för att köra igenom rondellen.

Så jag växlar inte ner förens jag behöver gasa, utan ligger på motorbromsen fram tills rondellen.

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

259 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
Onödig fråga, svaret finns redan här på Garaget:

https://www.garaget.org/video/150483
Senast redigerat av JN1975 (för 1 timme sedan)


7 447 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
På 70-väg med 5-växlad bil(växellåda).
Släpper på gasen med 5:an i ett par hundra meter före cirkulationsplatsen.
Lägger i 3:an 100 meter före cirkulationsplatsen och motorbromsar ner till 30 - 40 km/t.
Fotbromsar 50 meter före cirkulationsplatsen ner till runt 20 km/t.
I slutet, innan lämnandet av cirkulationsplatsen, växlar jag ner till 2:an och ger gas.

Det kommer att ge sig självt när du får lite erfarenhet.

Var glad att du inte, som jag, lär dig köra med osynkad låda = måste dubbeltrampa.

Grattis förresten till att du tar "riktigt" körkort = för manuell växellåda.


Sök