för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej
Jag har en fråga om körning då jag nu övningskör med trafikskola.
Jag tycker det blir svårt att förstå hur jag exakt ska tänka och göra när jag kör 70-90 km/h och ser en cirkulationsplats ca 200-300 meter framför, och förbereder mig för att sakta ner till rondellen. Min lärare säger tryck inte ner kopplingen för tidigt för det bränner kopplingen. Det förstår jag nu för vi haft den diskussionen flera gånger. Bilen har 6 växlar. Om scenariot är att det finns bilar bakom mig men inga framför mig. Jag vill inte bromsa för mycket så att bilarna bakom mig krockar in i mig i värsta fall, men inte heller motorbromsa för lite för man ska köra miljövänligt. Om jag förstått det rätt ska man bara sätta i den lägre växeln vilket bromsar bilen. Men motorbromsar ni efter varje nerväxling eller bara strax innan ni kommer till cirkulationsplatsen?
Hittar ingen bra video om det på youtube där man ser fotarbetet, har ni några tips.
Hur gör ni. Det känns jobbigt att räkna ut när jag ska växla ner, och det blir 3 ggr från 5:an om jag kör i 70-80km/h till 2:ans växel; som jag behöver ha i cirkulationen. Hur gör ni?
Senast redigerat av Tavarem (för 5 timmar sedan)