3239
Sök

Volvo 740 misständer vid start

37 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#1
Hej!

Har problem med min 740, helt vanlig gl utan trim från 87 med LH 2.2 dvs utan felkodsdosan. Bilen går inte alls bra när den nyss startat, spelar ingen roll om den är varm eller kall. Bilen startar allt som oftast rätt så fort på starten men ibland kan den även stå och mala lite. När bilen väl hoppar igång så låter det som den misständer när jag försöker varva upp den, när den lyckas varva ur så ryker det rätt så mycket ur avgasröret och det luktar mycket bensin eller avgaser, så det känns som att den får för mycket soppa. Låter man den varva ur någon gång så är allt normalt igen. Stänger jag av bilen och startar den igen så börjar allt om igen, varvar inte upp och ryker mycket vid första uppvarvningsförsöket för att sedan gå tillbaka till "normalt" igen.

Kan även tillägga att tomgången är hög och ligger runt 1200 varv och jag har sprutat slut på en hel flaska startgas och hittar inte några vakuumläckor heller och vad jag än gör så går det inte att få ner tomgången förrän jag klämmer på en tving på vakuumslangen som går från tomgångsmotorn till insugsslangen då går han ner till runt 850 varv. Rycker jag ur LMM:en så dör bilen när jag försöker gasa med den ingen aning om det ska vara så.

Är man ute och kör med den så fungerar den rätt så bra bortsett från att den ibland kan hugga till någon mikrosekund som om någon trycker lite lätt på bromsen.

Jag har redan bytt följande, tändstift, tändkablar, helt ny fördelare med hallgivare, rotor, fördelarlock, tändmodul, reläet vid expansionkärlet, bränslereläet, tändspole, ställt tändningen, bytt insugspackning, har kollat så att kamremmen sitter rätt och även bytt bränsletrycksregulator.

Jag behöver verkligen hjälp och ger snart upp sad

Bifogar en länk till en video på hur den beter sig. I videon så håller jag full gas så fort bilen startat.

https://youtu.be/2tT7EH574dQ


* Voff voff *
10 597 Inlägg
25 oktober
#2
Tempgivare som ger fel värden så den går för fett?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

37 Inlägg
25 oktober
Trådstartare
#3
Byttes för en vecka sedan med en bosch orignaldel så tror tyvärr inte det, glömde skriva det.


* Voff voff *
10 597 Inlägg
26 oktober
#4
Båda? Finns väl två även på LH2.2?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 121 Inlägg
26 oktober
#5
Jag hade nog tagit en kik på lambdasonden så den fungerar som den ska... Går att mäta upp så den ger rimliga värden. Tyvärr vet jag inte dessa värden i huvudet men det kan du nog googla fram.


37 Inlägg
26 oktober
Trådstartare
#6
Brådhis skrev:
Båda? Finns väl två även på LH2.2?

Ja båda, men den ena styr väl bara tempmätaren i mätarhuset. Men båda är bytta till bosch i alla fall.


37 Inlägg
6 november
Trådstartare
#7
Steff240 skrev:
Jag hade nog tagit en kik på lambdasonden så den fungerar som den ska... Går att mäta upp så den ger rimliga värden. Tyvärr vet jag inte dessa värden i huvudet men det kan du nog googla fram.

Spelar det någon roll vilken sond jag köper, kabeln till min är väldigt kort och sitter på grenröret men alla som säljs nya verkar ha meterlånga kablar?


1 121 Inlägg
6 november
#8
Sålänge det är rätt modell av sond och rätt antal kablar ska längden på kablarna inte spela någon roll. På vissa bilar sitter sonden längre ner vid katalysatorn och då behövs längre kablar så tillverkaren gör det väl enkelt för sig och erbjuder bara den långa varianten...

Men köp inte nåt billigt biltema-skit utan lägg på några hundringar och köp typ bosch eller nåt, stor risk för besvikelse annars...

Om du vill provmäta sonden du har kan du kolla här https://forum.7900klubben.se/viewtopic. … mp;t=68278
Senast redigerat av Steff240 (6 november )


37 Inlägg
6 november
Trådstartare
#9
Steff240 skrev:
Sålänge det är rätt modell av sond och rätt antal kablar ska längden på kablarna inte spela någon roll. På vissa bilar sitter sonden längre ner vid katalysatorn och då behövs längre kablar så tillverkaren gör det väl enkelt för sig och erbjuder bara den långa varianten...

Men köp inte nåt billigt biltema-skit utan lägg på några hundringar och köp typ bosch eller nåt, stor risk för besvikelse annars...

Om du vill provmäta sonden du har kan du kolla här https://forum.7900klubben.se/viewtopic. … mp;t=68278

Okej stort tack, ska prova mig fram så får vi se!


37 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#10
Gör en liten uppdatering utifall att någon hittar den här tråden i framtiden, var så nära på att ge upp och sälja den i befintligt skick men skam den som ger sig smile

Jag drog loss kontakten till tempgivaren och såg att 1 av stiften hade fallit ur kontakten så den inte hade någon kontakt alls. Nu fungerar bilen igen efter massa slösade tusenlappar men vad gör det när pärlan rullar tongue

https://imgur.com/a/cL4uWCh


6 129 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Det är ofta de enkla sakerna som är felkällor!
Jag hade (som jag berättat här på forumet) ett klattrande ljud från motorn på min Audi 100 2.0E -89:a, ett ljud som lät som om det skulle kunna vara slitna vevaxel eller vevstakslager.
Jag bytte alla lager (rätt lätt på de femcylindriga Audisarna) men ljudet var kvar. Till slut upptäckte jag att ljudet kom från vattenpumpen (pumpens impeller vobblade lite). Bytte pump och ljudet upphörde.



Sök