Bränner kopplingen för att ha den nedtryckt...? Dafuq is s/he smoking? Det enda negativa med att rulla på kopplingen är att urtrampningslagret slits lite extra, men det är så försumbart att det är knappt är mätbart. "på min tid" uppmanades man att rulla på kopplingen, för det var så man körde "eco", då.
Själv gör jag så att jag släpper på gasen, låter bilen själv-sakta-ner, bedömmer avstånd, trafik och hastighet, lägger i 4an eller 3an beroende på vad som är lämpligast, och fortsätter låta bilen själv-sakta-ner tills önskad hastighet uppnåtts. Jag skriver själv-sakta-ner på flit, för motorbroms existerar f-n inte på min bil
Så sjunker inte hastigheten fort nog med kopplingen uppe så trampar jag ner den och rullar på den - för ja, hastigheten sjunker fortare då på min bil, om det inte är nedför givetvis. Gas och broms är väl iaf dom sista sakerna jag använder vid normal hastighetsanpassning.
Hm, rätt klurig fråga egentligen... Det här är ju sånt man själv inte ens tänker på längre, det sker ju mer eller mindre per automatik. "Sitter i ryggraden".