3377
Sök

Växla ner rätt

1 Inlägg
Igår 11:49
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en fråga om körning då jag nu övningskör med trafikskola.
Jag tycker det blir svårt att förstå hur jag exakt ska tänka och göra när jag kör 70-90 km/h och ser en cirkulationsplats ca 200-300 meter framför, och förbereder mig  för att sakta ner till rondellen. Min lärare säger tryck inte ner kopplingen för tidigt för det bränner kopplingen. Det förstår jag nu för vi haft den diskussionen flera gånger. Bilen har 6 växlar. Om scenariot är att det finns bilar bakom mig men inga framför mig. Jag vill inte bromsa för mycket så att bilarna bakom mig krockar in i mig i  värsta fall, men inte heller motorbromsa för lite  för man ska köra miljövänligt. Om jag förstått det rätt ska man bara sätta i den lägre växeln vilket bromsar bilen. Men motorbromsar ni efter varje nerväxling eller bara strax innan ni kommer till cirkulationsplatsen?
Hittar ingen bra video om det på youtube där  man ser fotarbetet, har ni några tips.

Hur gör ni. Det känns jobbigt att räkna ut när jag ska växla ner, och det blir 3 ggr från 5:an om jag kör i 70-80km/h till 2:ans växel; som jag behöver ha i cirkulationen. Hur gör ni?
Senast redigerat av Tavarem (Igår 11:50)

Diagnostekniker
2 721 Inlägg
Igår 12:32
#2
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Up the RA

987 Inlägg
för 23 timmar sedan
#3
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Ja, hoppa över punkt 2 då det är helt fel  smile

VAG har världens bästa bilar.

290 Inlägg
för 22 timmar sedan
#4
Fick alltid höra vid uppkörningen att man "inte ska köra lådbil", d.v.s. inte rulla med en växel ur, eller koppling nertryckt hela vägen.
Jag kör en 5-växlad bil, men närmar jag mig en rondell i 80 så ligger jag oftast på 5:an, motorbromsar en liten bit innan för att sen långsamt bromsa vanligt, och när jag närmar mig cirkulationsplatsen är hastigheten låg, så jag växlar då om till 2/3:an för att köra igenom rondellen.

Så jag växlar inte ner förens jag behöver gasa, utan ligger på motorbromsen fram tills rondellen.

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

259 Inlägg
för 20 timmar sedan
#5
Onödig fråga, svaret finns redan här på Garaget:

https://www.garaget.org/video/150483
Senast redigerat av JN1975 (för 20 timmar sedan)


7 447 Inlägg
för 19 timmar sedan
#6
På 70-väg med 5-växlad bil(växellåda).
Släpper på gasen med 5:an i ett par hundra meter före cirkulationsplatsen.
Lägger i 3:an 100 meter före cirkulationsplatsen och motorbromsar ner till 30 - 40 km/t.
Fotbromsar 50 meter före cirkulationsplatsen ner till runt 20 km/t.
I slutet, innan lämnandet av cirkulationsplatsen, växlar jag ner till 2:an och ger gas.

Det kommer att ge sig självt när du får lite erfarenhet.

Var glad att du inte, som jag, lär dig köra med osynkad låda = måste dubbeltrampa.

Grattis förresten till att du tar "riktigt" körkort = för manuell växellåda.

2 410 Inlägg
för 17 timmar sedan
#7
Bränner kopplingen för att ha den nedtryckt...? Dafuq is s/he smoking? Det enda negativa med att rulla på kopplingen är att urtrampningslagret slits lite extra, men det är så försumbart att det är knappt är mätbart. "på min tid" uppmanades man att rulla på kopplingen, för det var så man körde "eco", då.

Själv gör jag så att jag släpper på gasen, låter bilen själv-sakta-ner, bedömmer avstånd, trafik och hastighet, lägger i 4an eller 3an beroende på vad som är lämpligast, och fortsätter låta bilen själv-sakta-ner tills önskad hastighet uppnåtts. Jag skriver själv-sakta-ner på flit, för motorbroms existerar f-n inte på min bil tongue Så sjunker inte hastigheten fort nog med kopplingen uppe så trampar jag ner den och rullar på den - för ja, hastigheten sjunker fortare då på min bil, om det inte är nedför givetvis. Gas och broms är väl iaf dom sista sakerna jag använder vid normal hastighetsanpassning.

Hm, rätt klurig fråga egentligen... Det här är ju sånt man själv inte ens tänker på längre, det sker ju mer eller mindre per automatik. "Sitter i ryggraden".


4 141 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
På clion

5:an är bilen körbar från 40 km/t
när jag närmar mig en rondell etc. på E22:an
blir det kanske 4:an först duttar till litet på gaspedalen så det inte blir ett ryck när man släpper kopplingen dvs. synkar så vartalen  på motor/ingående axel växellåda blir samma
sedan 3:an som ovan (men även 2:an om det går sakta)

På golfen
till 3:a, eller 4:an  direkt från 6:an samma som ovan

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök