3155
Sök

Golf 1.6 -06 startar inte

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Golf 1.6 -06. 16000mil

Får inte igång den så tänkte kolla om någon har en aning vad jag kan göra?

Hade den på verkstad för felsökning förut.

Dom sa det va fel på nyckeln för startspärren va på. Nollställde det med dra ut säkringen. Då sa dom det va spole + tändstift så bytte det. Sen när det inte gjorde någon skillnad sa dom det va batteriet så bytte det också utan framgång.

Bifogar länk när försöker starta den
https://streamable.com/j5mf15
Senast redigerat av Matg12h (för 8 timmar sedan)

5 687 Inlägg
för 8 timmar sedan
Hade det varit startspärren hade den startat, gått i någon sekund och sen stannat.

Låter som den har kompression i alla fall.

Ta bort luftfiltret och spraya t.ex startgas eller bromsrengöring in i insugsslangen, startar den då?
Om ja så har du gnista men motorn får ingen bensin.
Om nej så har du ingen gnista av någon anledning.

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Hade det varit startspärren hade den startat, gått i någon sekund och sen stannat.

Låter som den har kompression i alla fall.

Ta bort luftfiltret och spraya t.ex startgas eller bromsrengöring in i insugsslangen, startar den då?
Om ja så har du gnista men motorn får ingen bensin.
Om nej så har du ingen gnista av någon anledning.

Ok tack, jag ska prova det. Det är så att jag kan få igång den ibland och köra om jag försöker starta den i kanske 15minuter men så fort jag stänger av den så blir det såhär igen.

6 132 Inlägg
för 6 timmar sedan
Låter inte som om batteriet var särskilt friskt! -Vilken spänning har du ? Em multimeter är ett måste när man meckar med bilar!
Har du kollat att motorn har gnista och att den får soppa? Spraya Brakekleen eller startgas i insuget och försök starta. Tänder motorn är det bränslebrist.
Har den gnista när du vrider om tändningsnyckeln så kan felet vara bränslerelaterat. Går bensinpumpen (lyssna baktill)??

3 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Låter inte som om batteriet var särskilt friskt! -Vilken spänning har du ? Em multimeter är ett måste när man meckar med bilar!
Har du kollat att motorn har gnista och att den får soppa? Spraya Brakekleen eller startgas i insuget och försök starta. Tänder motorn är det bränslebrist.
Har den gnista när du vrider om tändningsnyckeln så kan felet vara bränslerelaterat. Går bensinpumpen (lyssna baktill)??

Batteriet är helt nytt. Ska prova med startgas imorgon och se hur det blir.

Jag får ju igång bilen och lyckas köra ibland men den blir alltid såhär när man stänger av den.

6 132 Inlägg
för 1 timme sedan
Att batteriet är nytt betyder inte att det är fulladdat! Mät spänningen! Den ska ligga på ca 12,6V eller mer på ett fulladdat batteri

6 064 Inlägg
för 45 minuter sedan
Det är inget fel på batteriet. Som sagt måste du reda ut om det är gnistan eller bränslet som saknas, det är nästa steg. Prova med startgas eller plocka ut ett stift och kolla om det är vått. Och den där verkstaden skall du inte gå tillbaka till.

Sök