3446
Sök

Hur byte från dubbade till odubbade vinterdäck på ett ekonomiskt sätt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 136 Inlägg
24 november
#21
d-b skrev:
Growe skrev:
jaka54 skrev:
Eller flytta från centrala stockholm...

bästa alternativet..  att ha bil i stockholm är ju meningslöst.. 

skulle aldrig stå ut att bo där och köra bil.  ständigt dessa köer..



är väll bara att beställa 4dubbfria däck och montera och sen sälja dom gamla så är ju problemet ur världen förutom att man fortfarande bor i stockholm smile

Det är väldigt sällan det är kö när jag kör bil. Du borde skita i 9-17-livet istället för att låta bli att köra bil i Stockholm.

Jag har försökt sälja däck (i gott skick) tidigare, med och utan fälg - man får ingenting för dem. Man får vara glad om någon kommer och hämtar dem!

nu kör jag bara i stockholm när jag jobbar.. kör buss turistbuss närmare bestämt..    så man åker där när kunden vill åka dit smile och självklart alltid på dom jävligaste ställena..  men det är ju miljömuppar som styr stockholm så dom gör ju allt för att skapa köer i centrala delarna smile
men jag får ju betalt så det gör ju inte mig något. 

men att sitta i dessa köer varje dag så skulle jag inte vara vid livet eller utanför kumlabunkerns murar  inom ett år.   skulle brinna totalt smile 


vinterdäck måste man sälja vid rätt tillfälle.  när folk har panik dom inser att däckena inte passar deras bil och då ska man sälja däck smile

Kör fort så hinner inget hända...

561 Inlägg
24 november
Trådstartare
#22
Lucif3r skrev:
Ett litet varningens finger från en som kört hela livet med odubbat: Snåla inte.
Odubbat har enbart gummiblandningen och mönstret förlita sig på för att ha något som helst grepp. Därmed är det EXTREMT stor skillnad på ett erkänt bra odubbat däck jämnfört med billigare skräp.

Med dubbat kan man ofta "smita undan" med lite billigare skit utan någon direkt livsfara - men så är inte fallet för odubbat. Jag har haft missnöjet att köra bilar med "nya odubbade däck" som varit billigt skit... Jag svär att mina sommardäck* har bättre grepp på vintern än vad dom hade...

*en liten historia kan jag bidra med... En mindre-vacker vintermorgon när jag kom ut till bilen så var ena framdäcket platt, skruv i slitbanan, skoj... Släp hade jag också på bilen då... Måste ha bilen/släpet(tidspress, givetvis), och inte en suck att jag kan GÅ med vinterdäcket till däcknissen(~3km bort), så vad gör man.. Jo, slänger snabbt på ett sommardäck och kör...
Ett (odubbat)vinterdäck och ett sommardäck på drivande axel, öppen diff... Det gick hur bra som helst. Givetvis med "ägg under pedalen". Däcknissen hade inte tid direkt, så det var bara att fortsätta turerna med släpet med udda däck. Lite småspännande i kurviga nedförsbackar, men även det gick oförskämt bra. Uppför slirade det till några gånger, men likväl tuffade ekipaget vidare upp. Ingen direkt lång sträcka från A till B bör påpekas, men många turer blev det, och givetvis i princip bara mindre-bra "skogsvägar"(enda valet). Först sen eftermiddag fick jag tillbaka mitt vinterdäck..

Den upplevelsen fick verkligen mina ögon att gå upp för hur viktigt det är med BRA däck, vinter som sommar. Hade jag haft nå linglong-plingplong till sommardäck är jag övertygad om att jag inte kommit från gården ens, inte med det på drivande axel iaf.

Snåla inte på däck wink

Snökedjor är klart underskattat! Jag har, och jag har övat att sätta på dem några gånger i lugn och ro (och satt på dem i skarpt läge några gånger - en mörkgrå fleecejacka i bilen är ovärderlig i dessa sammanhang, man slipper frysa och man behöver inte bry sig om att bli smutsig).

550 Inlägg
för 2 timmar sedan
#23
Kör med vilka däck du vill, sedan inför besiktningen lånar du ett par fina däck av någon snäll kompis. Åker hem och byter tillbaka.

Absolut billigaste sättet.

Professionell hatare


Sök