3191
Sök

Byta bromsvätska

227 Inlägg
Igår 11:22
Trådstartare
#1
Ska man följa serviceschemat för bilen så är det en del som ska bytas på bilen, lite vätskor, bl.a. bromsvätskan. Nu har den inte nått upp till miltalet för byte, så vet inte hur noga det är. Kör inte varje dag med bilen men den står ute dygnet runt.

Med tanke på att service kostar mer än vad bilen är värd så har jag försökt ge mig på majoriteten service själv.

Det enda jag inte gjort (förutom kamrem) är bromsservice. Är det ett väldigt komplicerat moment att byta bromsvätska? Tappas den ut via bromsrör/slangar nere vid bromsarna och fylls på och luftas därefter? Ska systemet sköljas igenom med bromsrengöring? Något annat man bör tänka på? Kolla av bromsok/rör, etc, för slitage?

6 137 Inlägg
Igår 11:55
#2
Det är lätt! Men kräver att du har någonstans att vara och att du har hydraulisk domkraft och gärna en "bromsluftare" (mekonomen, se nedan) där du tar luft från ett av framdäcken. Då krävs också att du har kompressor så att du kan fylla på luft i däcket då och då.
När jag "byter" bromsvätska (ungefär vartannat år) så byter jag inte utan jag lossar nippeln på bromskolven höger bak, trycksätter bromsvätskebehållaren (med grejen från Mekonomen) och låter gammal bromsvätska rinna ur i en plastburk. Jag fyller på mer bromsvätska när jag ser att nivån i bromsvätskebehållaren sjunkit några centimeter och håller på så där till jag ser att ren (gul) bromsvätska kommer ut. Sen gör jag om proceduren med vänster bak osv. Det brukar gå åt ca 1liter ny bromsvätska.

https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782


7 454 Inlägg
Igår 13:09
#3
Oavsett vilken metod du använder så börjar du med det längsta bromsröret = det som är längst från huvudbromscylindern.
Använder du "fotbromspedalsmetoden" så glöm inte att placera en kloss under bromspedalen, så att du INTE kan trampa bromspedalen I BOTTEN.
På en äldre bil har kolven med packningen med tiden orsakat en "vändkant" i cylinderns lopp.
Tvingas kolven över vändkanten finns det risk att packningen skadas och börjar läcka - och i förlängningen göra att bromspedalen "går i botten" = ingen bromsverkan.

227 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#4
Största problemet är väl att hitta nånstans att hålla till. Lär behöva låna en kompressor. Domkraft har jag.

Det mesta jag gjort på bilen är ute på parkeringen, till grannarnas stora nöje... Olja bytte jag på OK för att det var för kallt och trångt att krypa under bilen...

Går det utan kompressor om jag fyller luft i däcken efteråt på typ macken?

6 137 Inlägg
för 15 timmar sedan
#5
Nej!
Du behöver en kompressor eftersom man ofta måste fylla på däcket.
Men...har du inte tillgång till kompressor så är alternativet att lufta på enklast sätt...genom att trycka ner bromspedalen med träplanka som du pressar mot främre delen av förarstolen...sen öppnar du  nippeln bak ...låter bromsvätska rinna ut...stänger sen nippeln när det inte rinner ut så bra längre...lossar plankan och släpper upp bromspedalen och trycker ner den igen och låser igen med träplankan...öppnar nippeln igen och håller på så tills bromsvätskan som kommer ut vid nippeln är gul och fin (inte orange).


1 127 Inlägg
för 14 timmar sedan
#6
Faktum är att det räcker att bara öppna nippeln och låta det rinna lite sakta. Det tar lite längre tid kanske men man slipper springa fram och tillbaka mellan bromspedal och hjulhus femtielva gånger... Möjligen får man ta några tramp i slutet för att säkerställa att det inte blivit nån luftbubbla i kretsen.
Se till att aldrig tömma bromsvätskebehållaren bara för då kommer det in luft i systemet och då är det bara att börja om med luftning på samtliga hjul.


3 374 Inlägg
för 6 timmar sedan
#7
Gör som föregående har sagt, Sug upp gamla oljan ur behållaren och fyll upp sedan oket längst ifrån behållaren. Jag brukar ta alla fyra så allt skit kommer ut.


3 214 Inlägg
för 4 timmar sedan
#8
När jag luftar och/eller byter vätska har jag alltid trycksatt kopp med luft från ett hjul.  Brukar nyttja ett säsongshjul som inte är monterat vid tillfället. Även haft reservhjulet.
Trots att jag har kompressor, men jag litar inte på tryckregulatorn. Med ett däck är det idiotsäkert. Kan aldrig bli högre tryck än i däcket....

Luftmängden i bildäcket räcker och blir över OM DET INTE LÄCKER LUFT någonstans. Pyser det, kommer det i annat läge. Men jag rekomenderar att använda däck ändå av sagda anledning.   Tex Skottkärrshjul eller cykeldäck är för liten volym.

Fulltryck från kompressor är det stor risk att koppen hoppar ur eller brister!!!
Du vill ingendera.

Byter också vätskan i koppen FÖRST.
Annars är det ju ingen idé.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

7 454 Inlägg
för 2 timmar sedan
#9
jaka54 skrev:
Nej!
Du behöver en kompressor eftersom man ofta måste fylla på däcket.
Men...har du inte tillgång till kompressor så är alternativet att lufta på enklast sätt...genom att trycka ner bromspedalen med träplanka som du pressar mot främre delen av förarstolen...sen öppnar du  nippeln bak ...låter bromsvätska rinna ut...stänger sen nippeln när det inte rinner ut så bra längre...lossar plankan och släpper upp bromspedalen och trycker ner den igen och låser igen med träplankan...öppnar nippeln igen och håller på så tills bromsvätskan som kommer ut vid nippeln är gul och fin (inte orange).

Mjaa - jag skulle nog vilja påstå att bromsvätskan, som kommer ur luftningsnippeln, ska vara klar.
Utom när det gäller vissa Citroen - då ska den vara klargrön(LHM) - och längre tillbaka klarröd(LHS).

227 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#10
Känner mig lite vils just nu måste jag erkänna. Bromsvätskan i behållaren vid motorn ska den tömmas eller inte tömmas?

Lär ju bli luft i systemet om den töms ut tänker jag.... blev aningen förvirrad.

Gick åt 0,5 liter DOT4 när jag kollade på kvittot från förra bytet.

7 454 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
jaka54 skrev:
Det är lätt! Men kräver att du har någonstans att vara och att du har hydraulisk domkraft och gärna en "bromsluftare" (mekonomen, se nedan) där du tar luft från ett av framdäcken. Då krävs också att du har kompressor så att du kan fylla på luft i däcket då och då.
När jag "byter" bromsvätska (ungefär vartannat år) så byter jag inte utan jag lossar nippeln på bromskolven höger bak, trycksätter bromsvätskebehållaren (med grejen från Mekonomen) och låter gammal bromsvätska rinna ur i en plastburk. Jag fyller på mer bromsvätska när jag ser att nivån i bromsvätskebehållaren sjunkit några centimeter och håller på så där till jag ser att ren (gul) bromsvätska kommer ut. Sen gör jag om proceduren med vänster bak osv. Det brukar gå åt ca 1liter ny bromsvätska.

https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782

Ett alternativ för den snikne är att på en plockskrot söka reda på ett passande lock till din bromsvätskebehållare.
Montera en cykelventil i locket.
Med vanlig cykelpump pumpa upp svagt tryck.
Min erfarenhet är att det är MYCKET SVÅRT att medelst kompressor eller bildäck få ett tillräckligt lågt tryck.
Första gången "sprängde jag bort locket" med en tryckluftslang från ett däck minns jag.

Mycket mycket viktigt är att se till huvudbromscylinderns behållare ALDRIG blir tom - så att luft kan tryckas ner i ABS-blocket - för DÅ har man problem, kan jag intyga.

6 137 Inlägg
för 1 timme sedan
#12
Jag tömmer Aldrig behållaren! Orsaken är att du riskerar att få in luft i systemet! Som jag sagt tidigare så använder jag mekonomens "grej" för att trycksätta bromsvätskebehållaren från ett av framdäcken då de är närmast behållaren och jag bara fyller på tills det kommer ljusgul bromsvätska från samtliga nipplar (en i taget). Ljusgul är alltid ny bromsvätska! Gammal är orange! Vad det är för färg till Citroeng har jag ingen aning om men den bromsvätskan jag köper (från Biltema Dot 4+ eller Dot 5 är alltid ljusgul).
Att bara öppna en nippel och låta bromsvätskan Själv rinna ut tar ju eviga tider (flera timmar)! -Och det har man ju inte tid med!


4 143 Inlägg
för 25 minuter sedan
#13
Man kan suga upp all bromsvästa med en kanyl-spruta
och man får då upp all gammal bromsvätska utrbehållaren
utan att få luft i systemet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök