3314
Sök

XC60 ta av kräninghämmare. Rundade bulten. Hjälp.

4 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Jag fick av muttern halvvägs sedan råkade jag runda bulten som används som mothåll.

Någon ide på hur jag kan göra för att få av det?

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250578/250578-4da948e0369166916604f1c8d3e2863c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250578/250578-1fa14ffab684bfe91640b16284e8d3fb.jpg
Senast redigerat av Haukr (för 5 timmar sedan)

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
för 5 timmar sedan
Svetstång på baksidan.
Funkar ej det så är det bara att kapa med rondellen, finns ingen mening att ödsla massa tid på att försöka få loss muttern när man kan kapa.
Senast redigerat av Jesper328 (för 5 timmar sedan)

Up the RA

3 219 Inlägg
för 5 timmar sedan
Lyckas du inte hålla den med tång på ledsidan får man såga.
Been there, done that flera gånger.

Kul = Nej, och då har jag ändå lyft, tigersåg och grejer.

Man måste såga precis jämnt med plåten den sitter i. Annars har du en krage kvar och måste slipa.  Gnistsprut  i hjulhus undviks gärna.
Vinkelslip för att kapa går väl  men jag kör hellre sågblad om jag kan.  Säkrare.

4 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Lyckas du inte hålla den med tång på ledsidan får man såga.
Been there, done that flera gånger.

Kul = Nej, och då har jag ändå lyft, tigersåg och grejer.

Man måste såga precis jämnt med plåten den sitter i. Annars har du en krage kvar och måste slipa.  Gnistsprut  i hjulhus undviks gärna.
Vinkelslip för att kapa går väl  men jag kör hellre sågblad om jag kan.  Säkrare.

Vad tror ni om en muttersprängare?

3 219 Inlägg
för 5 timmar sedan
Haukr skrev:
[

Mnjaaeee, har du ens plats för den runt muttern?
Och även med spräckt mutter har den sitt motstånd att vridas. Mothåll krävs hursom.

Möjligt men lite tveksamt.

Gör istället skit av leden och bryt bort den så du får tag i själva kulan. Då har du bättre kraft än inne på stången.

Edit: lade till tips
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

4 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Svetstång på baksidan.
Funkar ej det så är det bara att kapa med rondellen, finns ingen mening att ödsla massa tid på att försöka få loss muttern när man kan kapa.

Tänker du svetstång på baksidan, dvs på själva gängorna?

4 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Haukr skrev:
[

Mnjaaeee, har du ens plats för den runt muttern?
Och även med spräckt mutter har den sitt motstånd att vridas. Mothåll krävs hursom.

Möjligt men lite tveksamt.

Gör istället skit av leden och bryt bort den så du får tag i själva kulan. Då har du bättre kraft än inne på stången.

Edit: lade till tips

Jag kan spräcka ena sidan, sedan vrida muttern ett halvt varv och sedan spräcka igen, så den bli i 2 delar. Om jag får in en mutterspräckare dvs.

Annars för att kapa muttern, funkar en sticksåg med metallblad eller behövs en tigersåg?

Sök