3322
Sök

Växla ner rätt

5 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Bränner kopplingen för att ha den nedtryckt...? Dafuq is s/he smoking? Det enda negativa med att rulla på kopplingen är att urtrampningslagret slits lite extra, men det är så försumbart att det är knappt är mätbart. "på min tid" uppmanades man att rulla på kopplingen, för det var så man körde "eco", då.

Själv gör jag så att jag släpper på gasen, låter bilen själv-sakta-ner, bedömmer avstånd, trafik och hastighet, lägger i 4an eller 3an beroende på vad som är lämpligast, och fortsätter låta bilen själv-sakta-ner tills önskad hastighet uppnåtts.

Ja, han, trafikläraren säger att det "bränner kopplingen" och att man slösar på bensin. Jag har även gjort lite efterforskningar  och det stämmer nog att något med kopplingen slits. Men en annan lärare  jag hade för ett tag sedan sa inte att det bränner på kopplingen utan att det negativa var att man  slösar på bensin. När jag  körde i 90 km/h med honom på landsväg och 200-300 meter framför, behöver stanna för ett  trafikljus sa han till mig att jag kan sakta ner till ca 50 km/h och sedan trycka ner kopplingen ända tills jag är framme vid trafikljuset. Det låter rimligt då det är så hög hastighet så man hinner inte växla 2-3 ggr.

5 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
candyweiss skrev:
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Ja, hoppa över punkt 2 då det är helt fel  smile

Min lärare jag har nu blir frustrerad och irriterad när jag gör så. Vi  säger att situationen är  som jag tidigare skrivit , att det inte är några bilar framför mig men bakom mig. Jag tolkar det som att han vill att jag ska först ska motorbromsa med 5:ans växel i 70, sen lägga i 4:an vid 55-65 km/h och sedan, om jag uppfattar det rätt - Vid 45 km/h trycka ner kopplingen och sätta i 3:ans växel. Och sedan vid 25 km/h får jag lägga i 2:ans växel. Vid nedväxling bromsar bilen av sig själv. Det är klart det beror på situationen också. Om man kör i 80 km/h på 5:ans växel och vill växla ner till 3:ans växel. Det känns som det kan bildas köer  att motorbromsa till 45/km h och lägga i 3:ans växel  från 80 . Brukar du  och ni andra göra så?

Tack för alla svar så länge till alla. Kanske återkommer längre fram om jag har frågor utöver de jag ställde idag.
Senast redigerat av Tavarem (för 18 timmar sedan)

5 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Blanke skrev:
Men många av körskolorna vill ju inte att du ska vara i 60 och varvmatcha 3ans växel till 3-4000 varv, och sedan stanna där. Det är riktig krypkörning dom vill ha där du börjar sakta ned 500m innan du ska svänga och stegvis växla ned så det är smidigt, lågvarv och drar minst soppa/påverkar miljön minst.

Precis, miljökörning är viktigt, fast det viktigaste är  trafiksäkerheten. Men min körlärare är väldigt bestämd med att man inte går vidare till Motorvägskörningen om man inte kör miljövänligt.  Jag har fått lära mig via teorin att man ska växla ner strax innan varvtalet är på 1200-1300 och inte försöka komma över 2500 i högre hastigheter.

1 127 Inlägg
för 18 timmar sedan
Men att frikoppla vid 50 km/h och bromsa ner farten är ju också fel? Att hoppa ner till typ 3an tar ju inte många ögonblick och den kan man rulla på till nästan stillastående... Du kan ju tillochmed byta från högsta växeln till 3an direkt i 80-90 km/h i de flesta bilar. Det kommer varva lite men motorbromseffekten blir desto bättre.

Kopplingspedalen ska vara nertryckt enbart under tiden man byter växel, i övrigt ska foten hålla sig borta från pedalen. (om man inte behöver frikoppla för att häva en sladd eller nåt förstås smile )

För övrigt "bränns" inte kopplingen av att rulla med pedalen nertryckt, möjligen slits urtrampningslagret liiite men det är marginellt skulle jag tro. Idag är väl de flesta urtrampningslager medrullande så att det snurrar oavsett om pedalen är nertryckt eller ej?

Forummoderator
18 013 Inlägg
för 13 timmar sedan
Vad gäller nu för tiden? motorbromsa och hålla maskin på 2-3k varv eller? Min egen bil har den irriterande egenskapen att när jag tar foten från gasen så frikopplar den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 219 Inlägg
för 12 timmar sedan
Det jag tror körläraren menade med "bränna koppling"  var ett sätt som en äldre bekant gjorde när jag var grabb.
(Han är död sedan länge)

Inför en korsning, eller vad som helst, gick han ner på 2an (även i 90km/h) och slirade kopplingen tills farten tillät den helt uppe för motorvarvet.
I praktiken "bromsade med kopplingen" alltså.

Han tyckte bromsbyten var dyrt.
När man försökte förklara att kopplingbyten är åtskilliga ggr dyrare var svaret "har aldrig bytt en koppling på någon bil", vilket säkert stämde, för han bytte stup i ett.
Bilarna var (då) inte gamla, inte går så långt, men var rent bedrövliga i karossen.
Detta var alltså 70 och tidiga 80tals Fiat och Vaz han körde.
Billiga var dom.

Jag har märkt att vissa gör lite lika vid nedväxling utan att tänka på det, fast inte i närheten lika illa som han.

3 219 Inlägg
för 12 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
Vad gäller nu för tiden? motorbromsa och hålla maskin på 2-3k varv eller? Min egen bil har den irriterande egenskapen att när jag tar foten från gasen så frikopplar den.

Har du DSG eller Stronic så kan du avaktivera det "intelligenta friläget".
Iaf på Audin jag hade.
Andra modeller kanske inte har den funktionen.

Det är en irriterande grej som inget ger eller besparar.
T.o.m Saab V4 kan spärra det mekaniska frihjulet i transmissionen.
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 timmar sedan)

558 Inlägg
för 10 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Det jag tror körläraren menade med "bränna koppling"  var ett sätt som en äldre bekant gjorde när jag var grabb.
(Han är död sedan länge)

Inför en korsning, eller vad som helst, gick han ner på 2an (även i 90km/h) och slirade kopplingen tills farten tillät den helt uppe för motorvarvet.
I praktiken "bromsade med kopplingen" alltså.

Han tyckte bromsbyten var dyrt.
När man försökte förklara att kopplingbyten är åtskilliga ggr dyrare var svaret "har aldrig bytt en koppling på någon bil", vilket säkert stämde, för han bytte stup i ett.
Bilarna var (då) inte gamla, inte går så långt, men var rent bedrövliga i karossen.
Detta var alltså 70 och tidiga 80tals Fiat och Vaz han körde.
Billiga var dom.

Jag har märkt att vissa gör lite lika vid nedväxling utan att tänka på det, fast inte i närheten lika illa som han.

Gjort det där någon gång av misstag och aj vad det gör ont i själen.

Professionell hatare

558 Inlägg
för 10 timmar sedan
Tavarem skrev:
candyweiss skrev:
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.

Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;

1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.

Ja, hoppa över punkt 2 då det är helt fel  smile

Min lärare jag har nu blir frustrerad och irriterad när jag gör så. Vi  säger att situationen är  som jag tidigare skrivit , att det inte är några bilar framför mig men bakom mig. Jag tolkar det som att han vill att jag ska först ska motorbromsa med 5:ans växel i 70, sen lägga i 4:an vid 55-65 km/h och sedan, om jag uppfattar det rätt - Vid 45 km/h trycka ner kopplingen och sätta i 3:ans växel. Och sedan vid 25 km/h får jag lägga i 2:ans växel. Vid nedväxling bromsar bilen av sig själv. Det är klart det beror på situationen också. Om man kör i 80 km/h på 5:ans växel och vill växla ner till 3:ans växel. Det känns som det kan bildas köer  att motorbromsa till 45/km h och lägga i 3:ans växel  från 80 . Brukar du  och ni andra göra så?

Tack för alla svar så länge till alla. Kanske återkommer längre fram om jag har frågor utöver de jag ställde idag.

Det du beskriver är exakt hur jag lärde mig, och som gjorde så jag fick gå vidare till provet. Motorköer kan det väl formas, men i teorin ska väl ALLA göra på samma sätt och då blir det inga problem.

Professionell hatare

558 Inlägg
för 10 timmar sedan
Hybrid_ skrev:

Vad fan kör du en gammal saab med frihjul! big_smile

Professionell hatare

7 454 Inlägg
för 9 timmar sedan
Blanke skrev:
Jag kommer fortfarande ihåg skället jag fick av min körlärare

Tvärt om här när jag körde upp - med en Volvo Pv med osynkad "etta".
Fick beröm för att jag kunde dubbeltrampa och rullande kunde få i "ettan".
Under uppkörningen kom vi till en 4-vägskorsning.
Kom en bil på korsande gata.
Men jag "spettade i ettan" och gasade på, för att komma före den andra bilen.
"Så han kan dubbeltrampa" sa bilinspektören och nickade förnöjt.
Uppkörningen slutade med att jag kolliderade med en cyklist, men det var hans fel så bilinspektören skällde ut cyklisten, och jag fick mitt eftertraktade körkort.

B t w så hade jag 2 år tidigare kört upp för samma bilinspektör för MC-kortet, och då kört ifrån honom, så att vi träffades vid bilinspektionens anläggning - och jag godkändes ändå!

Svedlund minns jag han hette - allas skräck att få köra upp för - han underkände hälften av alla abiturienter - men jag gillade hans barska men rättvisa handlande.
På min tid fick ungefär var tionde abiturient visa att de kunde byta hjul - i dag har de flesta nya bilar varken reservhjul eller hjulbytesutrustning!
Har själv bevittnat en gråtande kvinna som underkändes av denna anledning.

Forummoderator
18 013 Inlägg
för 5 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Hybrid_ skrev:

Har du DSG eller Stronic så kan du avaktivera det "intelligenta friläget".
Iaf på Audin jag hade.
Andra modeller kanske inte har den funktionen.

Det är en irriterande grej som inget ger eller besparar.
T.o.m Saab V4 kan spärra det mekaniska frihjulet i transmissionen.

Någon 7-petad låda från MB. Stänger man av seglingsläge i skärmens menyer så är den på igen vid nästa start.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

558 Inlägg
för 5 timmar sedan
torsen skrev:
Blanke skrev:
Jag kommer fortfarande ihåg skället jag fick av min körlärare

Tvärt om här när jag körde upp - med en Volvo Pv med osynkad "etta".
Fick beröm för att jag kunde dubbeltrampa och rullande kunde få i "ettan".
Under uppkörningen kom vi till en 4-vägskorsning.
Kom en bil på korsande gata.
Men jag "spettade i ettan" och gasade på, för att komma före den andra bilen.
"Så han kan dubbeltrampa" sa bilinspektören och nickade förnöjt.
Uppkörningen slutade med att jag kolliderade med en cyklist, men det var hans fel så bilinspektören skällde ut cyklisten, och jag fick mitt eftertraktade körkort.

B t w så hade jag 2 år tidigare kört upp för samma bilinspektör för MC-kortet, och då kört ifrån honom, så att vi träffades vid bilinspektionens anläggning - och jag godkändes ändå!

Svedlund minns jag han hette - allas skräck att få köra upp för - han underkände hälften av alla abiturienter - men jag gillade hans barska men rättvisa handlande.
På min tid fick ungefär var tionde abiturient visa att de kunde byta hjul - i dag har de flesta nya bilar varken reservhjul eller hjulbytesutrustning!
Har själv bevittnat en gråtande kvinna som underkändes av denna anledning.

Slår vad om att ingen hade fått körkort om man var tvungen och byta däck under uppkörningen! Det värsta som hände mig under uppkörningen var en stor pickup truck som struntade i väjningsplikt när jag körde i 70 på halt vägunderlag. Fick dra en live moose-test och konversation som flödade på sekunder innan blev knäpptyst. Efter incidenten var det knäpptyst resten av resan. Trodde jag skulle få underkänt men han sa bara när jag parkerade "Du gjorde det bra där." följt av beröm för att ha klarat uppkörningen.

Professionell hatare

2 414 Inlägg
för 4 timmar sedan
torsen skrev:
Själv använder jag gaspedalen för hastighetsanpassning - hur kör du?
Berätta!

Gas används för att anpassa hastighet uppåt. I det här fallet var det ju tal om att anpassa hastigheten nedåt. Trodde det var självklart?

2 414 Inlägg
för 4 timmar sedan
Tavarem skrev:
Ja, han, trafikläraren säger att det "bränner kopplingen" och att man slösar på bensin.

........... WTF?!? Vad är det för jävla skit ni får köra med nu för tiden? Min gamla härk går ner till 0.0l när jag frirullar på kopplingen, jämnfört med 0.3-0.4 "motorbroms". Mer besparande än så kan man inte få utan att stänga av motorn.

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
för 3 timmar sedan
Nja, vid motorbroms så ska spridarna vara stängda då det skulle vara hål i huvudet att producera energi när den ej behövs.
Vid tomgång så måste ju motorn ha en viss mängd bränsle för att producera ett visst vridmoment så att den kan hålla sig i liv.

Motorbroms = ingen sås
Tomgång = liiiiiite sås

Diverse Fiater visar 0.2L/milen när man motorbromsar.
Blir bara sträck när man står still.
Betyder inte att det stämmer.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA

2 414 Inlägg
för 3 timmar sedan
Jesper328 skrev:

Iofs. Det är ju fullt möjligt att volvo är likadan(fast den visar 0.0, inte streck).
Men av det lilla jag tittat i mappen för M4.4 så stänger inte spridarna vid motorbroms, och impulserna/duty cycle är mer frekventa än vid tomgång... Men jag är ingen mappare och förstår väl inte riktigt hur man läser en mapp fullt ut tongue

Diagnostekniker
2 730 Inlägg
för 3 timmar sedan
Lucif3r skrev:
Jesper328 skrev:

Iofs. Det är ju fullt möjligt att volvo är likadan(fast den visar 0.0, inte streck).
Men av det lilla jag tittat i mappen för M4.4 så stänger inte spridarna vid motorbroms, och impulserna/duty cycle är mer frekventa än vid tomgång... Men jag är ingen mappare och förstår väl inte riktigt hur man läser en mapp fullt ut tongue

Har ingen erfarenhet av det sprutet, men du lär väl ha parametrar för overrun fuel cut?
Jag brukar köra fuel cut på allt över 1500rpm vid motorbroms. smile

Up the RA

Sök