för 4 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare! Jag har under 2020 till idag hållt på väldigt mycket med dessa bmw zf lådor och lärt mig en hel genom åren. Jag vet själv hur det kan va att söka efter svar på dessa lådor och man blir inte klokare.. många säger olika!
Kan börja med att säga passa er för att betala 4-5000kr för 5 växlade bensinlådan (den såkallade m3 lådan). Här har ofta säljaren och likaså köparen ingen koll på skillnaden mellan en standard bensin låda och lådan som endast ska bli kallad e36 M3 lådan. Det som händer är att folk betalar 4-5000 för något som egentligen är värt 2500 MAX 3000 beroende på skick såklart.
Det finns betydligt fler standard bensin zf lådor på marknaden än den som är den starkaste av dom (131)
Dreven från en 097 zf passar inte i en 131 och tvärtom.. nog pratat om de..
Kolla ALLTID efter siffrorna under ZF loggan, finns längre fram på svepets högra sida. Har du en omsvetsad låda så kapas denna betäckning bort och du får helt enkelt lita på vad ägaren har sagt vad det är för zf låda. (Gäller lilla 5 växlade) som går att blanda ihop med bensin lådorna då dom oftast är identiska. Numrena på lådans bakre del har jag själv inte lärt mig skillnaden då ja upptäckt att de står samma på dessa... Men den som vet med 100% säkerhet kan gärna få nämna detta. Gälller framförallt dom som har en omsvetsad och osäker på vad det är för någon. Annars ska du ALLTID gå på siffrorna under ZF loggan.
Här är listan över ZF lådorna och numrena du ska gå på för att identifiera vad du har för låda
Lilla 5 växlade diesel lådan, även kallad 2.5tds
ZF nummer: 1053 401 098
S5D260Z
Lilla 5 växlade bensin lådan
ZF nummer: 1053 401 097 (STANDARD bensin)
S5D310Z
ZF nummer: 1053 401 107 (STANDARD bensin)
S5D310Z
ZF nummer: 1053 401 148 (STANDARD bensin)
S5D310Z
ZF nummer: 1053 401 131 (M3 LÅDAN)
S5D320Z
UTVÄXLINGAR
1:a växeln 5.09, 2:a växeln 2.8, 3:e växeln 1.76, 4:e växeln 1.25, 5:e växeln 1:1 Diesel
1:a växeln 4.21, 2:a växeln 2.49, 3:e växeln 1.67, 4:e växeln 1:24, 5:e växeln 1:1 Bensin
28.6 axel 10 splines
Beteckningen S5D310Z för en BMW ZF-växellåda har en specifik betydelse där varje del av koden har en teknisk förklaring:
S = Synchron (synkroniserad växellåda). Detta innebär att växellådan har synkroniseringsringar, vilket gör att växlingar kan ske smidigt utan att behöva matcha varvtalen manuellt.
5 = Antal växlar. I detta fall är det en 5-växlad manuell växellåda.
D = Drehmoment (vridmoment). Denna bokstav indikerar att växellådan är designad för att hantera ett visst vridmoment, i detta fall kopplat till siffran 310.
310 = Maximalt vridmoment i Nm (Newtonmeter) som växellådan klarar av att hantera. I detta fall är det 310 Nm.
Z = ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen AG), företaget som tillverkar växellådan.
Men snöa inte in er för mycket på vad bmw säger vad lådan tål i vridmoment. Då det är ganska bevisat att i verkligheten tål väldigt mycket mer!
Stora 5 växlade även kallad 530D lådan
GS5-39DZ
ZF nummer: 1065 401 045
UTVÄXLING: 1an 5.240 2an 2.910 3an 1.810 4an 1.270 5an 1.000 R 4.850
35mm axel 10 splines
6 växlade diesellådan även kallad 320D lådan
GS6-37DZ
ZF nummer: 1069 401 105
UTVÄXLING: 1an 5.140 2an 2.830 3an 1.804 4an 1.257 5an 1.000 6an 0.831
28.6 axel 22 splines
GS6-37BZ (bensin)
ZF nummer: 1069 401 016
UTVÄXLING: 1an 4.350 2an 2.496 3an 1.665 4an 1.234 5an 1.000 6an 0.853
DZ för diesel, BZ för bensin
GS6-53DZ
ZF nummer: 1067 401 154
UTVÄXLING: 1an 5.080 2an 2.804 3an 1.783 4an 1.260 5an 1.000 6an 0.835
26 splines 35mm axel
Hoppas detta inlägg kan få någon att förstå skillnaden lite grann i denna zf djungel.
Tack!