Tänker jag gör en tråd för min 88'ans 240 nu när saker börjat ske.
Senaste månaderna har jag införskaffat både materiel och kunskap. Jag har sökt efter lämpligt styrsystem för insprutningen och tändning. Jag har sökt efter ett 88b b230 block, sökt toppar, kamaxlar och lite annat.
I nuläget har jag en b230fb liggandes i garaget. Komplett med grenrör, insug, spridare, svänghjul och allt annat. Fick tag på denna av några som trimmar Volvo häruppe för 2000kr.
Har även fått tag på en 530-topp som är orörd men saknar några ventiler, kam och lyftare.
Saker som sker inom snar framtid:
Porta 530-toppen den kommande veckan för att sedan skicka iväg till en verkstad för bearbetning. Mirafrästa ventilsäten, nya ventiler, dubbla ventilfjädrar, nya styrningar, planing till 11:1 komp, rengöring, tätningar osv. 6000kr.
Demontering av motorblocket med en mindre renovering. Motorn har kompression i nuläget och jag väljer att inte byta ut kolvringarna. Vill inte hona blocket och se att toleranserna är för stora och enda alternativet är antingen sleeves eller borrning till ÖD.
När blocket är isärplockad, renoverad och toppen är tillbaka och redo så ska allt sättas ihop och installeras i bilen.
Slutgiltiga målet är att ha en relativt pålitlig motor med "bara" 150-200hk.
Receptet blir alltså följande:
- Planing
- Portning
- Frästa ventilsäten
- Nya ventiler/tätningar/styrningar
- 4-2-1 extraktor
- Vassare kamaxel
- Dubbla ventilfjädrar (för framtiden då jag har styrdon)
- Standard b230 bottendel till att börja med, sedan:
2.5l vevaxel
H-vevstakar
Nya kolvar
- Lättat svänghjul
- Balansering
Stora frågan är vilken kamaxel som är bäst lämpad. Kontrollerbart styrsystem kommer att installeras vid ett senare tillfälle, och jag behöver därför en mildare kam som faktiskt går att köra på originalsprut. Tändningen kan jag justera (ish) och bränslet kan jag reglera lite hejvilt med hjälp av andra spridare osv.
FB-motorn bör ha en VX3-kam i sig men jag kan ej se någon stämpling. Måste mäta den för att säkerhetsställa vad det är för kam.
Professionell hatare