Har en Passat B7 2.0 TDI 2013 med motor CFGB 170HP som stannat under färd hos förra ägaren. Efter att ha stått stilla i 6 månader köpte jag den i veckan som gick. Lyckas nu få igång den men den går väldigt dåligt på tomgång, misständer, har felkoder och tar inte gas.
Den har gått 230 000 km i skrivande stund och kamremmen byttes vid 195 000 km under 2022 av auktoriserad firma. Vad jag gjort hittills är att jag öppnat upp bränslefiltret samt reglerventilen på högtryckspumpen och kunde inte hitta några metallspån på något av ställena.
Felkoderna är:
9127 - P00AF 00 Actuator Module for Turbocharger 1 - STUCK
4987 - P0671 00 Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10) - ELECTRICAL FAULT
8735 Cylinder 1 P0301 00 Misfire Detected
Har tagit livevärden på Injection quantity deviation och får följande:
Injection quantity deviation cylinder 1 3.16 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 2 -3.00 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 3 -3.00 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 4 2.35 mg/stroke
Dessa är ju rätt så dåliga om jag förstår, helst ska dessa ligga inom +-1.00 och absolut inom +-2,80 om jag läst rätt?
Skulle det kunna vara så enkelt att allt påverkas av laddtrycksventilen och att den verkligen sitter fast som första koden antyder? Naturligt steg är väl att testa N75 - ventilen men jag får upp att testet inte kan utföras p.g.a. fel. Har tillgång till VCDS i min felsökning.
Vad tror ni om denna, vad borde jag lägga fokus på och felsöka först och kan felkoden med turbon påverka spridarnas värden eller kan jag ha flera fel?