2432
Sök

Passat B7 2.0 TDI 2013 går dåligt efter att ha stannat under färd

65 Inlägg
4 december
Trådstartare
#1
Har en Passat B7 2.0 TDI 2013 med motor CFGB 170HP som stannat under färd hos förra ägaren. Efter att ha stått stilla i 6 månader köpte jag den i veckan som gick. Lyckas nu få igång den men den går väldigt dåligt på tomgång, misständer, har felkoder och tar inte gas.

Den har gått  230 000 km i skrivande stund och kamremmen byttes vid 195 000 km under 2022 av auktoriserad firma. Vad jag gjort hittills är att jag öppnat upp bränslefiltret samt reglerventilen på högtryckspumpen och kunde inte hitta några metallspån på något av ställena.

Felkoderna är:
9127 - P00AF 00 Actuator Module for Turbocharger 1 - STUCK
4987 - P0671 00 Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10) - ELECTRICAL FAULT
8735 Cylinder 1 P0301 00 Misfire Detected

Har tagit livevärden på Injection quantity deviation och får följande:
Injection quantity deviation cylinder 1    3.16 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 2   -3.00 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 3   -3.00 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 4    2.35 mg/stroke

Dessa är ju rätt så dåliga om jag förstår, helst ska dessa ligga inom +-1.00 och absolut inom +-2,80 om jag läst rätt?

Skulle det kunna vara så enkelt att allt påverkas av laddtrycksventilen och att den verkligen sitter fast som första koden antyder? Naturligt steg är väl att testa N75 - ventilen men jag får upp att testet inte kan utföras p.g.a. fel. Har tillgång till VCDS i min felsökning.

Vad tror ni om denna, vad borde jag lägga fokus på och felsöka först och kan felkoden med turbon påverka spridarnas värden eller kan jag ha flera fel?

65 Inlägg
5 december
Trådstartare
#2
Rensade igår felkoderna igen och de som hela tiden återkommer är:

9127 - P00AF 00 Actuator Module for Turbocharger 1 - STUCK
4987 - P0671 00 Cylinder 1 Glow Plug Circuit (Q10) - ELECTRICAL FAULT

Kollade över vakuumslangarna och dessa såg intakta ut. Försökte rucka på pinnen som öppnar turbon och det fanns inte en chans att rucka på den så den sitter nog verkligen fast som felkoden säger. För visst ska man kunna rucka på den med händerna eller med den tång, så hårt kan den inte sitta om den fungerar som den ska?

Min fråga då, kan detta vara hela orsaken till att bilen en gång i tiden stannade under färd, att den nu går så dåligt och misständer samt ovan värden på spridarna? Känns som att det borde kunna vara så, att spridarna försöker överkompensera med att spruta mer diesel för att det saknas luft?

Diagnostekniker
2 745 Inlägg
5 december
#3
Vanligt att armen till wastegateställdonet nyper mot själva wastegatearmen.
Har även sett att VNT-delen i turbon är stum vilket ger samma felkod.
Dock så skall detta inte göra att den går som en påse nötter, utan snarare gå in i felsäkert läge.

Man kan inte alltid lita på vad korrigeringsvärdena på spridarna säger även om de kan ge en indikation.
Bästa är att göra ett läcktest på dem, googla ?cr injector leak test? eller nåt.
Kolla även så att ärvärde följer börvärde gällande railtryck.

Edit: felande EGR-ventil som inte är allt för sällsynt på de här bilarna ger också liknande symptom.
Senast redigerat av Jesper328 (5 december )

Up the RA

65 Inlägg
5 december
Trådstartare
#4
Mätte upp dessa värden, säger detta oss något? Det jag lagt märke till är att värdet på spridare 1 hela tiden är högt (ca 3.20) och det ändras inte oavsett vad man gör. De övriga ändras fram och tillbaka och regerar på gas och blir både positiva och negativa.

Och koden angående misständning cylinder 1 återkommer hela tiden. Känns som att den spridaren skulle kunna vara kass?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235785/235785-feea374af94216a49c4125f297b0bdec.jpg

65 Inlägg
5 december
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Vanligt att armen till wastegateställdonet nyper mot själva wastegatearmen.
Har även sett att VNT-delen i turbon är stum vilket ger samma felkod.
Dock så skall detta inte göra att den går som en påse nötter, utan snarare gå in i felsäkert läge.

Man kan inte alltid lita på vad korrigeringsvärdena på spridarna säger även om de kan ge en indikation.
Bästa är att göra ett läcktest på dem, googla ?cr injector leak test? eller nåt.
Kolla även så att ärvärde följer börvärde gällande railtryck.

Edit: felande EGR-ventil som inte är allt för sällsynt på de här bilarna ger också liknande symptom.

Säger de

Jesper328 skrev:
Vanligt att armen till wastegateställdonet nyper mot själva wastegatearmen.
Har även sett att VNT-delen i turbon är stum vilket ger samma felkod.
Dock så skall detta inte göra att den går som en påse nötter, utan snarare gå in i felsäkert läge.

Man kan inte alltid lita på vad korrigeringsvärdena på spridarna säger även om de kan ge en indikation.
Bästa är att göra ett läcktest på dem, googla ?cr injector leak test? eller nåt.
Kolla även så att ärvärde följer börvärde gällande railtryck.

Edit: felande EGR-ventil som inte är allt för sällsynt på de här bilarna ger också liknande symptom.

Mätte upp dessa värden, säger detta oss något? Det jag lagt märke till är att värdet på spridare 1 hela tiden är högt (ca 3.20) och det ändras inte oavsett vad man gör. De övriga ändras fram och tillbaka och regerar på gas och blir både positiva och negativa.

Och koden angående misständning cylinder 1 återkommer hela tiden. Känns som att den spridaren skulle kunna vara kass? Kan också tillägga att så länge motorn är varm så startar den inte längre tills den blivit kall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235785/235785-feea374af94216a49c4125f297b0bdec.jpg

65 Inlägg
måndag 13:59
Trådstartare
#6
Jag har hittat felet, toppen av glödstiftet på cylinder 1 har gått av. Med allra största sannolikhet har den sedan ramlat ner i cylindern och orsakat att ventilerna blivit krökta. För att säkerställa detta så hade man kanske behövt göra kompprov men jag ser ingen annan utväg om den trillat ner, toppen måste väl vara skrot?

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
tisdag 11:13
#7
känns osanlikt i min värld   men ja så klart kan det hänt.. 

då skulle du ha missfire hela tiden på den cyl

så kolla med datorn om du dekterar misständing på den cyl    det borde vara ganska tydligt

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 745 Inlägg
tisdag 12:49
#8
Elektroden har alltså ramlat ner i cylindern?
Säker på att det inte skedde när du demonterade stiftet?

Hade en cylinder varit komplös/dålig komp så hade det kunnat höras när du kör på startmotorn.
Nu vet vi ju inte vart elektroden tagit vägen, men att gå in i cylindern med en inspektionskamera är ju nästa steg.
Hittar du elektroden och ventilerna ser bra ut så skulle jag bara ha skiftat plats på två spridare för att se om felet flyttar sig.

Edit: Kan stämma att en spridare är kass.
Ju varmare den blir desto mer bränsle dumpar den ur sig, och till slut så stannar motorn då railtrycket ej kan bibehållas.
Förklarar varför bilen dog under färd samt inte startar när den är varm.
Senast redigerat av Jesper328 (tisdag 12:51)

Up the RA

65 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#9
Growe skrev:
känns osanlikt i min värld   men ja så klart kan det hänt.. 

då skulle du ha missfire hela tiden på den cyl

så kolla med datorn om du dekterar misständing på den cyl    det borde vara ganska tydligt

Hur kan jag kolla upp det via VCDS? Koden för misstädning på cylinder 1 dyker hela tiden upp om du menar den.

65 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Elektroden har alltså ramlat ner i cylindern?
Säker på att det inte skedde när du demonterade stiftet?

Hade en cylinder varit komplös/dålig komp så hade det kunnat höras när du kör på startmotorn.
Nu vet vi ju inte vart elektroden tagit vägen, men att gå in i cylindern med en inspektionskamera är ju nästa steg.
Hittar du elektroden och ventilerna ser bra ut så skulle jag bara ha skiftat plats på två spridare för att se om felet flyttar sig.

Edit: Kan stämma att en spridare är kass.
Ju varmare den blir desto mer bränsle dumpar den ur sig, och till slut så stannar motorn då railtrycket ej kan bibehållas.
Förklarar varför bilen dog under färd samt inte startar när den är varm.

Kan ju inte vara säker på att den ramlat ner där men har svårt att tänka mig att förra ägaren förstört stiftet på annat sätt och sedan bara lagt tillbaka det så. Det har inte gått sönder när jag jobbat med det iaf, brottytan var väldigt smutsig och man såg att det varit så länge.

Har skiftat plats på spridare 1 och 2 och för samma taskiga värde på cylinder 1 vid mätningar och bra värde på cylinder 2 dit jag satt den andra spridaren. Skulle vilja göra ett kompprov men får inte tag i utrustning för diesel. Finns det något mer diagnostik jag kan göra med VCDS som skulle kunna ge oss nåt svar?


Sök