simlar skrev:
eno0807 skrev:
Hur mycket jobb är de å få lös turbon? Är de nån som gjort de tidigare?
Turbon tas ut neråt.
Dom stora sakerna som måste bort är framvagnsbalk och partikelfilter. Sen är det ju småsaker runt turbo som t.ex tryckrör och batteri m.m, det ser man om man har lite mekvana.
Minns inte om man även behöver ta bort avgaskylaren, Caddy är lite annorlunda då VW klämt in EA288 motorn i gamla chassit som är anpassat för EA189 motorn.
Är den fyrhjulsdriven vill man även ta bort vinkelväxeln.
jag brukar inte ta bort framvagnen helt.
jag börjar med att släppa rattaxeln inne i bilen. ska göras med hjulen raka och rattlåset i.
sen är det bara att börja släppa balken finns speciella låsverktyg att försäkra att balken hamnar på rätt ställe när man monterar tillbaka den.. släpp sen ner balken lite släpp jorden på vänstersidan och fästet till allt så kabeln hänger löst till styrväxeln
tror man även måste släppa ett fäste till downpipen sitter 2gummi upphägningar till det och momentstaget mellan lådan och balken.
det tar cirka 5min att riva ner balken.
sen kommer man åt väldigt bra men skulle ALDRIG göra det utan lyft..
Nu förutsätter jag att det är samma som på alla andra vag bilar.. har bara rivit på passater och någon skoda med 3cyl diesel men min polo ser identisk ut under med en passat fast det är 2 helt olika bilar så det fungerar säkert med den guiden..
sen turbon är ganska självklart när man står där och skruvar
skulle byta på en 3cyl skoda och förstog inte hur fan jag skulle komma åt turbon i huvudtaget första gången jag gjorde det.. men balk ner så går det plätt lätt