2653
Sök

Motor går endast med oljelocket av.

5 Inlägg
7 december
Trådstartare
#1
Hej! Har en caddy från 2017 med 2,0tid motorn med 75hk. Har problem att bilen dör. Går cirka fem sekunder. Tar man av oljelocket går de bra. Luktar avgaser och ryker ur locket när de är av. Plockade lös insugslangen till turbon och såg då att turbon var skadad. Frågan är kan de vara den som göra att den dör eller har motorn farit också https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250629/250629-8925aee95f49e81476d7627bd6e6270e.jpg

5 695 Inlägg
7 december
#2
Turbon har rasat.
Avgaserna kommer inte ut utan trycks ner i vevhuset istället, därför går motorn på tomgång med oljelocket borta.


Forummoderator
18 034 Inlägg
7 december
#3
Bitarna som lossnat från turbon då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

518 Inlägg
7 december
#4
Är turbobladen av stål? Finns inte en magnet nere i oljetråget nånstans där bitarna kan ha fastnat? Oljefiltret ser nog mysigt ut

5 695 Inlägg
7 december
#5
Bitarna som lossnat från turbon har mest troligt nötts ner till ett pulver och antingen fastnat i laddluftkylare eller passerat genom förbränningsrummet.


5 Inlägg
8 december
Trådstartare
#6
Då är de kanske bara prova byta turbo å se om den går bra efter de. Man tycker inte motorn borde vara slut när den startar i -15 grader och går på alla cylindrar på en gång utan oljelocket då

2 309 Inlägg
8 december
#7
Turbobyte och så två snabba oljebyten (självklart inkl filter) för att bli av med spån osv, gärna ta loss tryckrör och intercooler osv och rengöra invändigt.


5 Inlägg
8 december
Trådstartare
#8
Märkte nu att startar man den med insuget till turbon borta så står turbon still. Men de går lätt att snurra för hand när motorn är av

5 695 Inlägg
8 december
#9
eno0807 skrev:
Märkte nu att startar man den med insuget till turbon borta så står turbon still. Men de går lätt att snurra för hand när motorn är av

Det är för att turbons axel har gått av.
Avgashjulet står still och blockerar avgasflödet.


6 077 Inlägg
8 december
#10
Men nog måste den ha mer än 75hk? Tvivlar på att en tvåliters dieselmotor med turbo, från 2017, kan vara så trött

5 695 Inlägg
8 december
#11
Utmarks-Loke skrev:
Men nog måste den ha mer än 75hk? Tvivlar på att en tvåliters dieselmotor med turbo, från 2017, kan vara så trött

75hk stämmer.
Mjukvarustrypt.
Samma hårdvara som övriga 2017 2.0tdi Caddy.


6 077 Inlägg
8 december
#12
simlar skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men nog måste den ha mer än 75hk? Tvivlar på att en tvåliters dieselmotor med turbo, från 2017, kan vara så trött

75hk stämmer.
Mjukvarustrypt.
Samma hårdvara som övriga 2017 2.0tdi Caddy.

Skumt. 75hk borde gå att åstadkomma utan någon turbo alls. Men det låter som en rätt tacksam bil att chiptrimma då

5 695 Inlägg
söndag 20:06
#13
Utmarks-Loke skrev:
simlar skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men nog måste den ha mer än 75hk? Tvivlar på att en tvåliters dieselmotor med turbo, från 2017, kan vara så trött

75hk stämmer.
Mjukvarustrypt.
Samma hårdvara som övriga 2017 2.0tdi Caddy.

Skumt. 75hk borde gå att åstadkomma utan någon turbo alls. Men det låter som en rätt tacksam bil att chiptrimma då

BSR ger alla  2017 2.0TDI Caddy 194hp/401Nm vid steg1
Så jo riktigt tacksam att optimera big_smile


5 Inlägg
söndag 23:45
Trådstartare
#14
Hur mycket jobb är de å få lös turbon? Är de nån som gjort de tidigare?

Fri fart för ett fritt folk!
14 154 Inlägg
måndag 00:12
#15
Utmarks-Loke skrev:
simlar skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men nog måste den ha mer än 75hk? Tvivlar på att en tvåliters dieselmotor med turbo, från 2017, kan vara så trött

75hk stämmer.
Mjukvarustrypt.
Samma hårdvara som övriga 2017 2.0tdi Caddy.

Skumt. 75hk borde gå att åstadkomma utan någon turbo alls. Men det låter som en rätt tacksam bil att chiptrimma då

abslout den bästa bilen att optimera..  jag skulle inte köra den orginal en meter..    tanke på att man får långt över dubbla effekten med optimering smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 695 Inlägg
måndag 06:12
#16
eno0807 skrev:
Hur mycket jobb är de å få lös turbon? Är de nån som gjort de tidigare?

Turbon tas ut neråt.
Dom stora sakerna som måste bort är framvagnsbalk och partikelfilter. Sen är det ju småsaker runt turbo som t.ex tryckrör och batteri m.m, det ser man om man har lite mekvana.

Minns inte om man även behöver ta bort avgaskylaren, Caddy är lite annorlunda då VW klämt in EA288 motorn i gamla chassit som är anpassat för EA189 motorn.

Är den fyrhjulsdriven vill man även ta bort vinkelväxeln.


7 397 Inlägg
måndag 07:38
#17
krambriw skrev:
Är turbobladen av stål? Finns inte en magnet nere i oljetråget nånstans där bitarna kan ha fastnat? Oljefiltret ser nog mysigt ut

dem är av aluminium


Fri fart för ett fritt folk!
14 154 Inlägg
måndag 08:36
#18
granadadr skrev:
krambriw skrev:
Är turbobladen av stål? Finns inte en magnet nere i oljetråget nånstans där bitarna kan ha fastnat? Oljefiltret ser nog mysigt ut

dem är av aluminium

dom där bladen är av rostfritt skulle jag gissa på.   jag har iaf aldrig stött på en turbo som varit alu

brukar vara stål av något slag.   eller det känns som det iaf smile


men skulle inte oroa mig så mycket för spån från det där..  dom skadorna som det kan ha gjort är redan gjort.. 
det är värre med tex nissan gtr  där dom är är keramiskt behandlade dom brukar ofta skada blocket när kermaiken letar sig ner..  antar att dom har någon keramisk behndling på avgassidan som tydligt är jävligt dålig. 


men riva ner intercoolern och alla tryckrör är ju inget jätte jobb   bara skölja ur dom med vatten  bara man gör det åt rätt håll borde det som kan röra sig röra sig ut..  man kör allt baklänges  så ska nog det viktiga följa med ur...



skulle mer oroa mig för varför turbon rasat..  det är väldigt lågt laddtryck så det är ju inte det som är problemet så antar att man fått dåligt oljetryck eller inte bytt olja som man ska

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 154 Inlägg
måndag 08:43
#19
simlar skrev:
eno0807 skrev:
Hur mycket jobb är de å få lös turbon? Är de nån som gjort de tidigare?

Turbon tas ut neråt.
Dom stora sakerna som måste bort är framvagnsbalk och partikelfilter. Sen är det ju småsaker runt turbo som t.ex tryckrör och batteri m.m, det ser man om man har lite mekvana.

Minns inte om man även behöver ta bort avgaskylaren, Caddy är lite annorlunda då VW klämt in EA288 motorn i gamla chassit som är anpassat för EA189 motorn.

Är den fyrhjulsdriven vill man även ta bort vinkelväxeln.

jag brukar inte ta bort framvagnen helt.

jag börjar med att släppa rattaxeln inne i bilen.   ska göras med hjulen raka och rattlåset i. 
sen är det bara att börja släppa balken  finns speciella låsverktyg att försäkra att balken hamnar på rätt ställe när man monterar tillbaka den..  släpp sen ner balken lite släpp jorden på vänstersidan och fästet till allt så kabeln hänger löst till styrväxeln 
tror man även måste släppa ett fäste till downpipen  sitter 2gummi upphägningar till det och momentstaget mellan lådan och balken. 
det tar cirka 5min att riva ner balken. 

sen kommer man åt väldigt bra men skulle ALDRIG göra det utan lyft..   

Nu förutsätter jag att det är samma som på alla andra vag bilar..    har bara rivit på passater och någon skoda med 3cyl diesel men min polo ser identisk ut under med en passat fast det är 2 helt olika bilar så det fungerar säkert med den guiden..smile

sen turbon är ganska självklart när man står där och skruvar smile       

skulle byta på en 3cyl skoda och förstog inte hur fan jag skulle komma åt turbon i huvudtaget första gången jag gjorde det..  men balk ner så går det plätt lätt

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#20
Dom där verktygen till framvagnsbalken behöver man dom eller går de bra utan?


Sök