2645
Sök

Huvudströmbrytare och batterikablar, Ford Galaxie -69.

3 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#1
Har en Ford Galaxie -69 som vi köpte i somras. Sitter en Ford FE 390 motor i med original Autolite förgasare, så rätt kul bil att köra smile Har den stående i kallgarage nu över vintern och tänkte starta upp den för ett par dagar sedan. Vid första försök så hände inget alls så antog batteriet laddat ur. Laddade upp det helt och skulle prova igen: fortfarande inget.
Mätte batteriet (helt nytt Biltema batteri 12V / 74 Ah, 660 A (EN)) och inga problem där. Problemet satt istället i huvudströmbrytaren. Vid ett visst läge, och när man höll den intryckt så blev där ström till bilen. Körde startmotorn några sekunder. Vi märkte direkt att det började lukta bränt och avbröt försöket med att starta. Ser sen att pluskabeln som går från batteri till huvudströmbrytaren smält lite vid kontakten i huvudströmbrytaren.

Nu är frågan, varför? Ser att där finns olika huvudströmbrytare som klarar olika Ampere, och frågan är om det har med det att göra (satt ett annat batteri i när vi köpte bilen med 60 Ah)? Är det huvudströmbrytaren som felar, och om, vad ska jag ha för någon då?

Tänkte också byta ström och jordkabel, då dom inte ser allt för bra ut, och framförallt då inte jordkabeln. Biltema (ja, jag vet) har kablar som är 35mm2 resp. 70mm2. Hur vet jag vilken jag ska ha, och spelar det roll egentligen?

Usel förklaring ovan, men hoppas någon förstår och kan tipsa smile

MVH

Fri fart för ett fritt folk!
14 154 Inlägg
för 7 timmar sedan
#2
dåligkontakt=värme

skulle inte över tänka att det började lukta bränd mer än att huvudbrytaren är trasig. 
man ska vara lite försiktig med huvudbrytare  då dom belastat betydligt mer än vad batteriet har i kapacitet.. 
så att per automatik tro att en 60amp huvudbrytare är lämplig till ett 60amp batteri är farlig tanke.

kan nog dra boråt 200ah vid startförsök.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 034 Inlägg
för 6 timmar sedan
#3
Vid start drar startmotorn upp mot 500A

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 154 Inlägg
för 6 timmar sedan
#4
Hybrid_ skrev:
Vid start drar startmotorn upp mot 500A

tänkte ju inte på att det är jänkeskrot smile   svårt att tro att en svenneban diesel drar mer än 200amp smile
men kan ha fel smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#5
Growe skrev:
dåligkontakt=värme

skulle inte över tänka att det började lukta bränd mer än att huvudbrytaren är trasig. 
man ska vara lite försiktig med huvudbrytare  då dom belastat betydligt mer än vad batteriet har i kapacitet.. 
så att per automatik tro att en 60amp huvudbrytare är lämplig till ett 60amp batteri är farlig tanke.

kan nog dra boråt 200ah vid startförsök.

Nej, så är de ju. Huvudströmbrytaren satt redan kopplad när vi köpte den så vet inte vad det är för någon eller hur mycket den tål. Har inte varit några problem alls under sommaren, men det drar kanske mer nu när det är kallt. Kanske bättre att koppla bort huvudströmbrytaren och köra batteriet direkt till solenoiden istället och sen koppla bort batteriet när bilen ska stå ett tag?

2 403 Inlägg
för 5 timmar sedan
#6
ThomasP71 skrev:
Growe skrev:
dåligkontakt=värme

skulle inte över tänka att det började lukta bränd mer än att huvudbrytaren är trasig. 
man ska vara lite försiktig med huvudbrytare  då dom belastat betydligt mer än vad batteriet har i kapacitet.. 
så att per automatik tro att en 60amp huvudbrytare är lämplig till ett 60amp batteri är farlig tanke.

kan nog dra boråt 200ah vid startförsök.

Nej, så är de ju. Huvudströmbrytaren satt redan kopplad när vi köpte den så vet inte vad det är för någon eller hur mycket den tål. Har inte varit några problem alls under sommaren, men det drar kanske mer nu när det är kallt. Kanske bättre att koppla bort huvudströmbrytaren och köra batteriet direkt till solenoiden istället och sen koppla bort batteriet när bilen ska stå ett tag?

Köp en ny brytare istället smile   Jag bryter alltid strömmen när jag parkerar bilen för kvällen. De flesta jag känner som har jänkare gör lika som mig pga brandrisk, tjyvström etc


Forummoderator
18 034 Inlägg
för 5 timmar sedan
#7
Ja. Bort med brytaren. Kollade lite på ditt batteri. (Artnr. 80-2743?) Det har en startström som du skriver på 660 CCA. Det räcker ju. Men sen står det att det klarar max 18A i laddström samtidigt som det klarar upp till 16V i laddspänning. Intressant.

Här är jag en smula vilse. En bil från 1969 har nog inte diverse elektroniska spärrar mot överladdning. Hm.

Får läsa på lite.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#8
Nybergrobin skrev:
Köp en ny brytare istället smile   Jag bryter alltid strömmen när jag parkerar bilen för kvällen. De flesta jag känner som har jänkare gör lika som mig pga brandrisk, tjyvström etc

Ja, det är tanken också. Men, tänkte som så att jag kopplar förbi brytaren under vintern. Vill kunna prova starta upp den ett par gånger och iom choken hängt sig så blir det att köra en del på starten innan man får igång den smile Ska lämna in förgasaren på renovering under vintern, så fram till våren sätter jag dit ny brytare smile

Hybrid_ skrev:
Ja. Bort med brytaren. Kollade lite på ditt batteri. (Artnr. 80-2743?) Det har en startström som du skriver på 660 CCA. Det räcker ju. Men sen står det att det klarar max 18A i laddström samtidigt som det klarar upp till 16V i laddspänning. Intressant.

Här är jag en smula vilse. En bil från 1969 har nog inte diverse elektroniska spärrar mot överladdning. Hm.

Får läsa på lite.

Ja det är rätt batteri smile Jag kan noll om bil-el och bilbatterier så detta köptes för att kunna få köra sista av säsongen. Får nog kolla upp lite mer angående vilket jag ska sätta i framöver smile


Sök