2702
Sök

Har bilen kamkedja eller kamrem? 3.3 V6 Sonata -05.

Forummoderator
18 034 Inlägg
Igår 11:36
Trådstartare
#1
Som rubrik lyder. Enligt Car.info är det kedja. Men jag vill vara säker. Bilfan är 20 år gammal men det är skojigt att dra på rejält med familjesedanen... Service är skött med olja/filter varje år. Blev lite nojjig idag när jag drog på och varvräknaren försvann in på rött innan den växlade.

"Hyundai Sonata 3.3 V6 Automatisk, 235hk, 2005".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 239 Inlägg
Igår 12:12
#2
Går väl att se efter.
En kamkedja sitter generellt bakom tät  metallkåpa, medan remmar har plastskydd som ej är helt täta.
Dvs skulle inte hålla vätska.
Kedjor är alltid i olja.

En snabb bildgoogling av en "Hyundai Sonata v6 3.3 motor" visar en motor som inte ser ut att ha rem, utan kedja.
https://www.ebay.com/itm/304506262576

Film här där man ser kamkedja:
https://m.youtube.com/watch?v=WR2d60SSXDM

Men kan inget garantera
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 12:16)

Forummoderator
18 034 Inlägg
Igår 12:27
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Går väl att se efter.
En kamkedja sitter generellt bakom tät  metallkåpa, medan remmar har plastskydd som ej är helt täta.
Dvs skulle inte hålla vätska.
Kedjor är alltid i olja.

En snabb bildgoogling av en "Hyundai Sonata v6 3.3 motor" visar en motor som inte ser ut att ha rem, utan kedja.
https://www.ebay.com/itm/304506262576

Film här där man ser kamkedja:
https://m.youtube.com/watch?v=WR2d60SSXDM

Men kan inget garantera

Bra svar Mossan1. Ska kolla.

EDIT: Inga missljud, bilen går som den ska. 16200 mil.
Senast redigerat av Hybrid_ (Igår 12:33)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 747 Inlägg
Igår 14:46
#4
Kätting.
Bara att gasa så länge det inte rasslar.

Fin bil förövrigt.
Har åkt land och rike i en Sonata med "lilla" 2.4an och aldrig haft ont i ryggen/blivit utmattad.

Up the RA

518 Inlägg
Igår 17:25
#5
Säkert skön att gasa med...mindre skojig att tanka...blir väl en virvel i tanken vid fullgas
Men kul ska man ju också ha tycker jag wink

PS Kul att läsa, den gör 0-100 lika med BMW 525 (2005 alltså). Skulle vilja se minen på BMW föraren...
Senast redigerat av krambriw (Igår 17:26)

Forummoderator
18 034 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#6
krambriw skrev:
Säkert skön att gasa med...mindre skojig att tanka...blir väl en virvel i tanken vid fullgas
Men kul ska man ju också ha tycker jag wink

PS Kul att läsa, den gör 0-100 lika med BMW 525 (2005 alltså). Skulle vilja se minen på BMW föraren...

Tidigare ägare hade bilverkstad och ägde den i +5 år så har varit och rotat under huven. Har papper på att något med kamaxlar/grader/nockar osv. Ska rota fram det.
Den är rätt sävlig upp till 3000rpm men sen får man hålla i ratten.

Körde ca 18 mil med den igår. Ej vansinneskörning/stadskörning utan kanske drog på lite några gånger. Helt sjukt vad mätaren faller då.
Den står mest.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

518 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Motorn är byggd helt i aluminium och levererar 235 hk vid 6 000 v/min - framför allt ett skapligt vrid på 300 Nm/3 500 v/min. Inte undra på att bilen är snabb. Ändå blev mätningen 0-100 km/tim en överraskning - 7,84 sek! En gång till. 7,82.  Sonata sprintar därmed lika kvickt som t ex BMW 525.

Under 8 sek är ju riktigt bra för en familjebil

Minns Audis reklam för deras RS6 för några år sedan, klockren: "Du ska inte ha bråttom när du lämnar på dagis. Men det är också din tur att hämta"

Typ ungefär så


Sök