3514
Sök

Elförsörjning startögonblicket

36 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#1
Analys start uppmätte 5 volt och även  7 volt vid splirrans nytt batteri.
(Startbatteri EFB 12v 72 Ah)
Vad kan dra så mycket el vid detta ögonblick ?
Startmotor går fint runt o snabbt..
eller är det helt normalt ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-39cbddc2b2410a509bb6b10773f70e9d.jpg

3 398 Inlägg
för 8 timmar sedan
#2
Om du mäter på batteriet då?
Lokala spänningsfall är inte samma sak som att hela systemet har spänningsfall.

Kan vara dålig kontakt, dåligt relä, dålig jord, eller helt enkelt ett normalt fenomen på just den bilen att stället där en scanner möter spänningen får ett spånningsfall och du jagar spöken.

Jag lutar åt det sistnämnda, såvida inga andra fenomen/symptom på problem finns utöver en siffra på en skärm.

36 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar!
Det går en väldigt massa el genom ett
start relä till en startmotor
Jag har en massa felkoder som anger kortslutning eller fel i jord.
Pga bristande strömförsörjning mm

Startmotorer kanske är lite luriga av sitt slag
Det där måste jag kolla upp lite mera ?

7 500 Inlägg
för 5 timmar sedan
#4
Vad för bil/A-traktor?

36 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Vad för bil/A-traktor?

Renault traffic 1,9 dci -03a
Start motor sitter bakom motorn ,, orm armar krävs dock?
Citat:
Högt motstånd i startstyrkretsen minskar strömmen till magnet omkopplaren o orsakar felaktig funktion eller ingen funktion alls.
Varje ledning,  kabel o terminalanslutning har potential att skapa överdriven spänningsförlust som kan påverka startmotorns prestanda?

Brända lindningar i startmotorn = drar mycket ström o då slår inte startrelät till heller.
Kolla ifall + kabel blir varm
( jag har inte kört bil på över 4 år .. hoppet finns! )
Senast redigerat av dumle651 (för 3 timmar sedan)

3 398 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Reläet borde vara hantera strömmen till solenoiden på startmotorn.
Drar sina ampere, men inte I närheten av startmotorn själv.

Hur är jorden till motorn från batteri och chassiet?

Jag skulle börja där.
Med en multimeter mäta hur många volt det är mellan batteri minus och motorns metall när startmotorn går.
Idealet är nära 0v, men finns för stor resistans ökar potensialskillnaden och visas som volt. Måste mätas under pågående belastning. Obelastat är det full spänning även med en tunn tunn kabel.

Går att göra lika med plusmatningen till den, men då från batteriplus istället.

Eller annat man misstänker.
Finna potensialskillnader (spänningsskillnader) där inga borde vara kan ringa in felet väl.

Men!
Också få en att jaga spöken.
Ovan fungerar bäst på stora saker med egen matning. Annars måste man veta en massa saker så rätt slutsatser dras.

En elmotor som "fältar", dvs saknar en lindning eller kortslutning drar en himla massa extra ström, men, den är då också märkbart långsammare.
En dieselmotor märks det ofta på att dom blir mer svårstartad då.

Edit:
Har du haft dåligt med ström av någon anledning, och laddat batteriet anslutet i bilen? Dvs bilen har inte varit strömlös sedan dåligt med ström.
I så fall kan du jaga spöken igen, för felkoderna kan ha satts vid sådant ögonblick och sen är dom sparade.
Har inte motorn körts några cykler heller kan dom ligga som aktiva helt felaktigt också.
Så radera felkoderna och se om dom återkommer.  Om det inte gjorts redan...

Så det iverkliga påtagliga felet är:
Bilen startar inte!
Eller?
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)

36 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Reläet borde vara hantera strömmen till solenoiden på startmotorn.
Drar sina ampere, men inte I närheten av startmotorn själv.

Hur är jorden till motorn från batteri och chassiet?

Jag skulle börja där.
Med en multimeter mäta hur många volt det är mellan batteri minus och motorns metall när startmotorn går.
Idealet är nära 0v, men finns för stor resistans ökar potensialskillnaden och visas som volt. Måste mätas under pågående belastning. Obelastat är det full spänning även med en tunn tunn kabel.

Går att göra lika med plusmatningen till den, men då från batteriplus istället.

Eller annat man misstänker.
Finna potensialskillnader (spänningsskillnader) där inga borde vara kan ringa in felet väl.

Men!
Också få en att jaga spöken.
Ovan fungerar bäst på stora saker med egen matning. Annars måste man veta en massa saker så rätt slutsatser dras.

En elmotor som "fältar", dvs saknar en lindning eller kortslutning drar en himla massa extra ström, men, den är då också märkbart långsammare.
En dieselmotor märks det ofta på att dom blir mer svårstartad då.

Edit:
Har du haft dåligt med ström av någon anledning, och laddat batteriet anslutet i bilen? Dvs bilen har inte varit strömlös sedan dåligt med ström.
I så fall kan du jaga spöken igen, för felkoderna kan ha satts vid sådant ögonblick och sen är dom sparade.
Har inte motorn körts några cykler heller kan dom ligga som aktiva helt felaktigt också.
Så radera felkoderna och se om dom återkommer.  Om det inte gjorts redan...

Så det iverkliga påtagliga felet är:
Bilen startar inte!
Eller?

Vilka skador kan uppstå ifall man råka kortsluta + poolen på batteriet till karossen.
Ett dåligt handhavande av mig vid ett batteri byte.  Tänkte inte mig för .. montera + kabeln sist o kom åt godset/ karossen med ringnyckeln?


Sök