4513
Sök

Volvo xc60 awd motorkodD5244T17 drar ovanligt mycket bränsle

46 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej. Har problem med min Volvo som jag inte blir riktigt klok på.

Den tar ca dubbel mängd bränsle till och från utan felkoder ibland pågår det någon enstaka mil ibland kan man köra 100mil innan den börjar bete sig. Den upplevs även lite ojämnare i gången när det börjar.

Jag har varit hos volvo dem har röktestat luft systemet men inget läckage hittades dem har även gjort andra felsökningar utan resultat. Jag har bytt bägge map sensor ( otginal).

Förstår mig inte på vad det kan vara alla värden är bra inge felkoder ingenting. Är det någon annan som varit med om liknande eller har tips på vad som kan vara felet ? Tacksam för all hjälp man kan få !

Diagnostekniker
2 866 Inlägg
för 5 timmar sedan
#2
Ja.
Bilen utför en regenerering av partikelfiltret.
Drar då mera sås för att kunna få upp temperaturen i DPF vilket KAN ge en lite annan gång på motorn.

Up the RA

46 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#3
Okej men att det börjat plötsligt med detta fenomen känns ju som att det borde varit liknande tidigare också. Ligger jag 100 kmh tar den ca litern och uppåt vilket känns konstigt.  ibland kan detta hålla i sig några dagar i sträck både kall som varm

4 200 Inlägg
för 5 timmar sedan
#4
Jag tror Jesper32 är inne på rätt spår.

Bilen drar mer bränsle när den skall regenerera. Detta för att få upp ordentlig temperatur i partikelfitret och bränna bort sotet.

Kör den lite hårt, gärna en längre sträcka typ 10 mil med en husvagn eller liknande bakom så bilen verkligen får jobba och bränna bort allt soot.

Det kan också vara så att ditt partikelfilter är fullt av aska. Man kan inte bränna bort aska, och när filtret blir fyllt av aska så försöker den regenerera oftare eftersom den tror det är fullt av sot.

Drar bilen olja eller du kört med olja utan låg askbildning (ACEA C3 tex) så kan du ha förstört filtret, då ärdet bara plocka loss och försöka rengöra.


* Voff voff *
10 755 Inlägg
för 3 timmar sedan
#5
Helt klart låter det som att det handlar om att den regenererar partikelfiltret. Den har garanterat gjort det hela bilens liv hittills, men det har nog bara inte märkts av olika anledningar. Lite som att om du tänker på en röd bil kommer du se väldigt många röda bilar plötsligt, fast det alltid varit lika många. wink

Däremot om den börjat regenerera oftare och/eller längre så är det ju ett tecken på att något är fel. Zemet har en väldigt bra och viktig poäng kring oljan, kör man med fel oljeklassning så går det att förstöra partikelfiltret (och då kommer den regenerera väldigt ofta och mycket).

Du skriver att MAP-sensorerna bytts. Varför gjorde man detta?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök